Problemy zaczęły się, kiedy drugi z trzech rosyjskich myśliwców MiG-29K lądując na lotniskowcu Admirał Kuzniecow zerwał specjalne liny hamujące. W czasie gdy załoga sprzątała po awarii, trzeci samolot musiał krążyć wokół okrętu. W pewnym momencie "ustał dopływ paliwa" do obu silników i pilot nie miał wyboru.
Tak brzmią wstępne wnioski z dochodzenia w sprawie katastrofy myśliwca MiG-29K, do której doszło 13 listopada na Morzu Śródziemnym. Ujawnił je rosyjski portal gazeta.ru, powołując się na swoje źródła.
Nieudane lądowanie i problem z czekaniem
Feralnego dnia trio myśliwców MiG-29K miało wracać z lotu rozpoznawczego w rejonie syryjskiego Aleppo, gdzie w tym czasie rozpoczęła się ofensywa sił reżimowych. Według raportu pierwszy z myśliwców wylądował bez problemu. Podczas drugiego lądowania miało jednak dojść do awarii. Jedna z czterech stalowych lin rozpiętych w poprzek pokładu, które samoloty łapią hakiem pod kadłubem w celu wyhamowania, niespodziewanie pękła. MiG-29K zdołał zatrzymać się dzięki ostatniej linie umieszczonej kilkanaście metrów dalej. Szczątki tej pękniętej liny spowodowały jednak zniszczenia i chaos na pokładzie. Marynarze musieli opanować sytuację, zanim do lądowania mógł podejść ostatni z migów. Pilotowi, który już szykował się do posadzenia maszyny na pokładzie, kazano więc przerwać manewr i odlecieć w tak zwaną "strefę wyczekiwania". Nie wiadomo, ile tam spędził czasu, jednak w pewnym momencie "oba silniki myśliwca wyłączyły się".
Zabrakło paliwa?
- Wstępne wytłumaczenie jest takie, że nie otrzymywały już paliwa - pisze gazeta.ru. Nie jest jasne, czy oznacza to, że się ono wyczerpało ze względu na przedłużony lot, czy też doszło do jakiejś usterki. Tak czy inaczej w takiej sytuacji pilot nie miał szans na uratowanie maszyny i katapultował się. Śmigłowiec z lotniskowca podjął go całego i zdrowego z wody. Według raportu pilot był jednym z najbardziej doświadczonych w całej rosyjskiej flocie. Nie podawane są jego dane, ale pułkownik ma być "szefem bezpieczeństwa lotów Floty Północnej". Sam lotniskowiec szybko wrócił do gotowości bojowej i w kolejnych dniach samoloty z jego pokładu uczestniczyły w atakach na Syrię.
Autor: mk/adso / Źródło: gazeta.ru
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia GFDL 1.2 | Leonid Faerberg