Dobiegający końca rok w polskiej przestrzeni internetowej zdominowały wybory parlamentarne i hasła z nimi związane - wynika z zestawienia przygotowanego przez Google. Z okazji swojego 25-lecia amerykańskie przedsiębiorstwo pokazało też, jakich fraz w ostatnim ćwierćwieczu najczęściej szukali internauci z całego świata.
"Wiodącym tematem w tym roku były wybory parlamentarne - oraz to, co działo się zarówno w czasie kampanii, jak i po ogłoszeniu wyników. Wśród haseł trendujących znalazły się między innymi: wyniki wyborów, debata TVP, marsz 4 czerwca, marsz Miliona Serc" - czytamy w komunikacie prasowym Google.
Trend ten znajduje odzwierciedlenie na opublikowanej przez firmę liście dziesięciu najczęściej wyszukiwanych przez polskich użytkowników fraz w 2023 roku. Numerem jeden było: "wyniki wyborów 2023". Drugie miejsce zajęła nieco krótsza wersja zwycięskiej frazy: "wyniki wyborów". Podium uzupełniło "PKW", czyli skrót nazwy Państwowa Komisja Wyborcza.
Wielu internautów w Google'u szukało też informacji o zmarłych gwiazdach: Mateuszu Murańskim, Matthew Perrym i Tinie Turner. Popularną frazą było też "Sylwia Peretti", czyli imię i nazwisko znanej z programu "Królowe życia" matki 24-latka, który w lipcu zginął w wypadku na krakowskich bulwarach.
W dziesiątce są też dwa najpopularniejsze tegoroczne hasła filmowe - "Oppenheimer" oraz "Barbie" - a także fraza "Izrael".
ZOBACZ TEŻ: Najpopularniejsze filmiki na TikToku 2023 roku. Makijaż, kreatywna lampa i gigantyczny kot
Dziesięć najpopularniejszych haseł w Google w 2023 roku
1. Wyniki wyborów 2023
2. Wyniki wyborów
3. PKW
4. Oppenheimer
5. Sylwia Peretti
6. Mateusz Murański
7. Izrael
8. Matthew Perry
9. Tina Turner
10. Barbie
Pod względem finansowym "Barbie" pokonało w głośnym pojedynku lipcowych premier "Oppenheimera", jednak w Google górą był film Christophera Nolana. Trzecie miejsce - wśród polskich internautów - zajęła "Zielona granica". Film Agnieszki Holland był też najczęściej wyszukiwaną z tegorocznych polskich produkcji. W kategorii seriale wygrało "Wednesday", przed "The Last of Us" i "Ginny&Georgie". Z kolei wśród koncertów królowały te, które odbyły się na Stadionie Narodowym. Mowa o występach kolejno Beyonce oraz Imagine Dragons.
Polska branża memowa, podobnie jak ogólne statystyki wyszukiwarki, zdominowana została przez wybory. Najczęściej wyszukiwanym hasłem z dopiskiem "memy" było "po wyborach", na drugiej pozycji uplasowało się nazwisko marszałka Sejmu Szymona Hołowni, na trzeciej - "debata".
Google w swoim komunikacie zamieściło też zestawienia najczęściej wpisywanych w pole wyszukiwania zakończeń popularnych pytań. W kategorii "ile kosztuje…?" palma pierwszeństwa przypadła "Drwalowi", czyli słynnemu Burgerowi Drwala z McDonald’s. Użytkownicy często sprawdzali też cenę dwóch zwierząt: wielbłąda i kapibary. Internauci pytali również m.in. o to, "dlaczego nie brać udziału w referendum?" czy "co to implozja?". Hasłem, którego najczęściej szukano pod kątem poprawnej pisowni, było "nie najlepiej".
25 lat Google. Najpopularniejsze wyszukiwania
Z okazji swojego 25-lecia Google zaprezentowało też listę fraz wyszukiwanych najchętniej w ciągu minionego ćwierćwiecza, z podziałem na kilka kategorii. Sportowcem, którego personalia najczęściej trafiały do wyszukiwarki, był w tym okresie Cristiano Ronaldo. Wśród wokalistów prym wiódł Freddie Mercury, wśród zespołów rockowych - The Beatles. Najczęściej "googlowaną" autorką tekstów okazała się Taylor Swift. W kategorii muzyka jest akcent polski - ze wszystkich pianistów internauci najchętniej wyszukiwali informacji o Fryderyku Chopinie.
Najpopularniejszym naukowcem w Google był Albert Einstein. Najczęściej wyszukiwaną zabawką została lalka Barbie. Wśród superbohaterów triumfował Spider-Man. Z wszystkich miast na świecie największym zainteresowaniem użytkowników cieszył się Nowy Jork.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock