UNESCO alarmuje, że trzy lata rządów talibów w Afganistanie pozbawiły 1,4 mln dziewcząt dostępu do edukacji, niwecząc "dwie dekady stałego postępu". Agencja ONZ podkreśla, że "masowy wskaźnik porzucania nauki" na poziomie szkoły podstawowej grozi "wzrostem pracy dzieci i wczesnych małżeństw" w tym kraju.
Co najmniej 1,4 mln afgańskich dziewcząt zostało celowo pozbawionych dostępu do edukacji od sierpnia 2021 roku, kiedy talibowie przejęli władzę w Kabulu – podało w czwartek UNESCO. "Przyszłość całego pokolenia Afgańczyków jest zagrożona" – czytamy w oświadczeniu agencji ONZ.
Talibowie u władzy
Talibowie po przejęciu władzy w Afganistanie wprowadzili drastyczne prawo zakazujące dostępu do edukacji dziewczętom powyżej szóstej klasy, twierdząc, że jest to niezgodne z ich interpretacją szariatu, czyli prawa koranicznego. Oznacza to, że dziewczęta i młode kobiety nie mogą zdobywać wykształcenia na poziomie średnim i wyższym.
UNESCO podało, że po dodaniu tych dziewcząt, które przed 2021 rokiem nie uczęszczały do szkół, obecnie 2,5 mln dziewcząt jest pozbawiona w Afganistanie dostępu do edukacji, co stanowi 80 proc. dziewcząt w wieku szkolnym.
Talibowie "prawie zniweczyli" dwie dekady postępu
Także dostęp do edukacji na poziomie podstawowym został ograniczony od czasu przejęcia władzy przez talibów w sierpniu 2021 roku – obecnie do szkół podstawowych uczęszcza o 1,1 mln mniej dziewcząt i chłopców. Według UNESCO spadek ten wynika m.in. z wprowadzenia zakazu nauczania chłopców przez nauczycielki.
Niepokojący jest także stan zapisów na studia wyższe – liczba studentów spadła o 53 proc. od 2021 roku.
Agencja ONZ stwierdziła, że obecne władze "prawie zniweczyły" dwie dekady stałego postępu w dostępności edukacji w Afganistanie. UNESCO przewiduje, że sytuacja ta może prowadzić do wzrostu liczby pracujących dzieci i aranżowanych małżeństw z nieletnimi.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock