Monika Olejnik. Otwarcie
Krzysztof Pastor: sztuka nie może być narzędziem propagandy
"Jezioro Łabędzie" i "Dziadek do orzechów" Piotra Czajkowskiego oraz "Romeo i Julia" Siergieja Prokofiewa przez lata były wielkimi przebojami Polskiego Baletu Narodowego. Ale od ponad roku polska publiczność nie może ich zobaczyć, bo spektakle rosyjskich twórców nie są wystawiane w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. - To trudne dla takiego zespołu jak nasz, nie mamy wielkiej części naszego repertuaru, ale czym są te trudności wobec tego, co dzieje się dziś na Ukrainie? - wyjaśnia Krzysztof Pastor. Wybitny tancerz i choreograf w rozmowie z Moniką Olejnik mówi też, dlaczego jako dyrektor i choreograf czasem musi być apodyktyczny. - Staram się być demokratą, ale czasami trzeba podejmować trudne decyzje. Na przykład, kiedy widzę, że sen o karierze czy solowych rolach u tancerza nie jest możliwy do spełnienia. I to dla mnie jest trudne, jeżeli ja jestem człowiekiem, który ten sen przecina – tłumaczy. Krzysztof Pastor wraca też do początków swojej kariery, wspomina najważniejsze role, opowiada o wyrzeczeniach, na które musi być gotowy każdy, kto marzy o karierze tancerza i tłumaczy, dlaczego balet dużo częściej wybierają dziewczynki niż chłopcy.
W części #MonikaKsiążkiMuzyka przybliżymy powieść "Sen Kolumba" Emila Marata, czyli opowieść o niezwykłym życiu człowieka, od którego nazwiska swoją nazwę wzięło całe wojenne pokolenie młodych Polaków, oraz biografię giganta światowego baletu: "Mr. B. George Balanchine’s 20th century" autorstwa Jennifer Homans.
Bohaterem felietonu #TalentAktywność to #przyszłość jest Szymon Chojnacki, śpiewak operowy (bas-baryton), który od kilku lat podbija zagraniczne sceny, a w zeszłym roku był nominowany do nagrody Paszport Polityki.