Zawarto porozumienie kończące spór pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. - Mamy uzgodnione porozumienie z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL) w zakresie zmian do regulaminu wynagradzania i regulaminu pracy - poinformowała prezes PAŻP Anita Oleksiak podczas środowej konferencji prasowej. Pod porozumieniem podpisał się jeden z czternastu związków zawodowych.
W środę odbyła się konferencja prasowa, na której przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i PAŻP poinformowali o porozumieniu między agencją a kontrolerami ruchu lotniczego.
Reporter TVN24 Artur Molęda przekazał, że pod porozumieniem z PAŻP podpisał się tylko 1 z 14 związków zawodowych zrzeszających kontrolerów ruchu lotniczego - ZZ KRL. Jak relacjonował Molęda, po przeczytaniu komunikatów przez przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury oraz PAŻP nie było sesji na zadawanie pytań przez dziennikarzy, a te zadane w kuluarach pozostały bez odpowiedzi.
TVN24 dotarł do pism skierowanych do prezes PAŻP przez trzy związki kontrolerów, które nie zgodziły się na podpisanie porozumienia.
"Odrzucamy zapisy w całości, uważając proponowane rozwiązania za dyskryminujące i uzgadniane niezgodnie z zasadami dialogu społecznego" - czytamy w piśmie Związku Zawodowego Pracowników PAŻP.
Ogólnopolski Związek Zawodowy Służb Ruchu Lotniczego napisał do prezes PAŻP: "nie możemy zaakceptować przedłożonych przez pracodawcę propozycji zmiany Regulaminu Wynagradzania". "Gdy idzie o projekt zmian Regulaminu Pracy, to budzi on także istotne wątpliwości" - dodał OZZSRL.
Gdański Związek Zawodowy Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego również przekazał swoje pismo do prezes PAŻP. Odniósł się m.in. do projektów zmian Regulaminu Pracy oraz Regulaminu Wynagradzania Pracodawca i stwierdził, że "pracodawca nie przedstawił rzetelnych i całościowych wyliczeń" i "nie zostały przedstawione skutki organizacyjne ani finansowe dla Agencji". "W związku z brakiem wyliczeń skutków Związek zajmuje negatywne stanowisko względem proponowanych zmian" - podkreślono.
"Nie grozi nam paraliż polskiego nieba"
- Mamy uzgodnione porozumienie z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL) w zakresie zmian do regulaminu wynagradzania i regulaminu pracy. Zakończyliśmy też konsultacje społeczne dotyczące obu tych dokumentów - powiedziała szefowa PAŻP Anita Oleksiak.
- Zaakceptowaliśmy, oraz sukcesywnie wdrażamy, 24 postulaty dotyczące szeroko rozumianego bezpieczeństwa - dodała Oleksiak.
Według prezes PAŻP porozumienie to jest pierwszym - bardzo ważnym, ale nie jedynym - krokiem stabilizacji funkcjonowania Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Obecny na środowej konferencji prasowej szef gabinetu politycznego ministra infrastruktury Tomasz Tomala stwierdził, że udało się zawrzeć porozumienie, które kończy spór pomiędzy Polską Agencją Żeglugi Powietrznej a Związkiem Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego.
- Nie grozi nam paraliż polskiego nieba. Wszystkie operacje lotnicze będą miały zapewnioną obstawę ze strony kontrolerów ruchu lotniczego - podkreślił Tomala. - Zaakceptowane przez obie strony warunki, a zaakceptowane przez ministra infrastruktury, mieszczą się w ramach możliwości finansowych agencji - dodał.
Komunikat ZZ KRL
"Kierownictwo Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i przedstawiciele Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego w ramach rokowań sporu zbiorowego z dnia 22 grudnia 2021 r. doszli do porozumienia w zakresie wypracowania zmian do Regulaminu Pracy i Regulaminu Wynagradzania. Projekty dokumentów zostały przedstawione do konsultacji społecznych, w wyniku których szereg zgłaszanych przez stronę społeczną uwag zostało uwzględnionych" - napisał ZZ KRL w komunikacie opublikowanym na swojej stronie.
Dodano w nim, że "zmiany w Regulaminie Pracy i aneksie do Regulaminu Wynagradzania wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo ruchu lotniczego, organizację i kulturę pracy oraz tworzą obiektywne kryteria wynagradzania pracowników operacyjnych PAŻP".
"Wypracowane rozwiązania pozwolą zachować ciągłość zapewniania służb ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej" - czytamy w komunikacie.
Porozumienie z kontrolerami
We wtorek reporter TVN24 Artur Molęda ustalił, że zakończyły się konsultacje społeczne z 14 związkami zawodowymi, a dokumenty do podpisu są na biurku ministra infrastruktury i prezes PAŻP.
W porozumieniu z kontrolerami znalazły się między innymi następujące ustalenia: - system SPO (jednoosobowej pracy na wieżach lotnisk) tylko na małych lotniskach, kiedy jest mały ruch, - nowe umowy o pracę, ich częścią będzie kodeks etyki, - nowy taryfikator wynagradzania bez przekroczenia budżetu PAŻP, - będzie wyrównanie inflacyjne za 2022 rok, ale w 2025 roku, - powrót do pracy osób, zdaniem związkowców, bezprawnie zwolnionych.
Wszystkie zmiany są rozłożone w czasie i mają wejść do 2025 roku.
- Wdrożono mechanizmy inflacyjne, które są elementem systemu rozliczeń w ramach Planu Skuteczności Działania Agencji - przekazała PAP rzeczniczka prasowa PAŻP Rusłana Krzemińska w odpowiedzi na pytanie o szczegółowe ustalenia dotyczące wynagrodzeń. Zaznaczyła również, że nowy taryfikator wynagrodzeń będzie czytelny dla pracowników, bez uznaniowości.
Krzemińska odniosła się również do kwestii pojedynczych dyżurów kontrolerów (SPO). - Zgodnie z porozumieniem – ograniczamy stosowanie SPO do absolutnego minimum - podała rzeczniczka PAŻP.
Poinformowała także, że zwolnieni kontrolerzy zostaną przywróceni do pracy.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował we wtorek, że projekt regulaminu płacowego pracowników PAŻP, szczególnie kontrolerów, jest poddawany analizie w resorcie.
Konflikt w PAŻP
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podpisała 28 kwietnia br. porozumienie z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZKRL). Miało ono obowiązywać do 10 lipca br. Od tego czasu strony prowadziły dialog w celu wypracowania ostatecznego kształtu współpracy, a 27 maja poinformowano, że wstępnie porozumiano się w zakresie zmian w regulaminie pracy i regulaminie wynagrodzeń.
Kryzys w PAŻP zaczął się dwa lata temu po wprowadzeniu na szerszą skalę tzw. trybu pojedynczego kontrolera (SPO - Single Person Operations). W tvn24.pl i na antenie TVN24 alarmowaliśmy o tym, jak ten tryb może wpływać na bezpieczeństwo na polskim niebie, m.in. w marcu 2021 roku opisaliśmy sprawę związkowców z PAŻP, którzy alarmowali o zagrożeniu dla bezpieczeństwa i zostali dyscyplinarnie zwolnieni z pracy.
Jednocześnie informowaliśmy o odejściach kontrolerów, które były efektem konfliktu ze zdymisjonowanym 30 marca prezesem agencji Januszem Janiszewskim, który w listopadzie 2021 roku zaostrzył spór, wprowadzając nowy regulamin wynagrodzeń. Od listopada kontrolerzy otrzymywali tzw. porozumienia zmieniające z nowymi warunkami płacy.
Źródło: TVN24 Biznes, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24