Kanclerz Niemiec Angela Merkel potwierdzi艂a, 偶e wi臋ksze szanse ni偶 Belgowie na przej臋cie Opla ma kanadyjsko-austriackie konsorcjum Magna, dzia艂aj膮ce w porozumieniu z rosyjskim bankiem pa艅stwowym Sbierbank. O tym, 偶e Berlin woli Magn臋 od belgijskiego RHJ, m贸wi si臋 ju偶 od kilku tygodni.
W opublikowanym w pi膮tek wywiadzie dla dziennika "Frankfurter Allgemeine Zeitung" Merkel sceptycznie oceni艂a szanse RHJ na przej臋cie Opla od ameryka艅skiego koncernu General Motors.
- Bior膮c pod uwag臋 obecn膮 sytuacj臋 bardzo krytycznie oceniam szanse inwestora finansowego RHJ. Razem z GM musimy znale藕膰 wsp贸lne rozwi膮zanie. Nasze preferencje s膮 jednoznacznie po stronie Magny. Magna ma do艣wiadczenie w bran偶y motoryzacyjnej i lepsz膮 koncepcj臋 - powiedzia艂a niemiecka kanclerz. Doda艂a, 偶e tak偶e rosyjski udzia艂 konsorcjum jest "sensowny" i mo偶e stworzy膰 wiele szans.
Oczekuj膮c na decyzj臋
W pi膮tek oczekiwana jest decyzja rady General Motors w sprawie preferowanego inwestora dla Opla. Przedstawiciele ameryka艅skiego koncernu sk艂aniali si臋 w minionych tygodniach ku propozycji belgijskiego funduszu RHJI, kt贸ry dawa艂 GM mo偶liwo艣膰 odkupienia Opla po sanacji sp贸艂ki.
Jednak wobec politycznej presji ze strony Berlina bardziej prawdopodobna wydaje si臋 obecnie decyzja na korzy艣膰 Magny. Niemcy wyrazi艂y gotowo艣膰 do udost臋pnienia ca艂ej kwoty kredytu w wys. 4,5 mld euro na przej臋cie 55 proc. udzia艂贸w w Oplu przez Magn臋. Dopiero w p贸藕niejszym czasie ci臋偶ar kredytu, oprocentowanego na 10,5 proc., mia艂by zosta膰 podzielony tak偶e z innymi europejskimi pa艅stwami, gdzie dzia艂a GM Europe: Wielk膮 Brytani膮, Hiszpani膮, Polsk膮 i Belgi膮.
殴r贸d艂o: PAP, lex.pl