Polacy boją się o wolność mediów, największym zagrożeniem rząd. Sondaż w krajach Grupy Wyszehradzkiej

"Wolne media są w śmiertelnym niebezpieczeństwie"
W sondażu Kantar dla TVN i TVN24 respondenci odpowiadali na pytania związane wolnością mediów
Źródło: TVN24

71 procent Polaków boi się o wolność mediów, a jako największe dla niej zagrożenie wskazuje rząd - wynika z sondażu Media Freedom Poll przeprowadzonego w krajach Grupy Wyszehradzkiej. Ani Czesi, ani Węgrzy, ani Słowacy nie mają takich obaw jak Polacy.

Ankieta Media Freedom Poll 2023 została przeprowadzona w marcu w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. W każdym kraju na pytania odpowiadało ponad 1000 respondentów.

W ankiecie badano między innymi, jak społeczeństwo postrzega stan wolności mediów w swoim kraju, jak ważne jest to, że media informacyjne mogą działać bez ingerencji lub cenzury ze strony państwa. Inicjatorem badania był Komitet Niezależności Redakcyjnej czeskiego domu medialnego Economia, wspierany przez Reporterów bez Granic. Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Fundacji Bakala.

Obawy o wolność mediów

W Polsce 71 procent ankietowanych odpowiedziało, że boi się o wolność mediów. To najwyższy wskaźnik wśród badanych państw.

14 procent respondentów nie ma takich obaw, a 15 procent wybrało odpowiedź "ani tak, ani nie".

W Czechach:

51 procent - boi się o wolność mediów, 19 procent - ani tak, ani nie, 30 procent - nie ma obaw.

Na Słowacji:

62 procent - boi się, 20 procent - ani tak, ani nie, 17 procent - nie ma obaw.

Na Węgrzech:

56 procent - boi się, 16 procent - ani tak, ani nie, 28 procent - nie ma obaw.

Poczucie zagrożenia wolności mediów
Poczucie zagrożenia wolności mediów

Największe zagrożenia dla wolności mediów

Respondenci oceniali też, jakie są największe (w skali 1-5) źródła zagrożeń dla mediów w ich krajach.

W Polsce, według ankietowanych, największym zagrożeniem jest rząd - średnio 4,1 punktu w skali 1-5, gdzie 1 oznacza niskie ryzyko, a 5 - wysokie ryzyko. Na 3,5 punktu ocenili właścicieli mediów, reklamodawców i biznes, a na 3,1 punktu platformy internetowe takie jak Google, Facebook czy Twitter.

W Czechach:

3,1 - rząd, 3,6 - właściciele mediów, reklamodawcy, biznes, 3,3 - platformy internetowe.

Na Słowacji:

3,4 - rząd, 3,6 - właściciele mediów, reklamodawcy, biznes, 3,3 - platformy internetowe.

Na Węgrzech:

3,7 - rząd, 3,6 - właściciele mediów, reklamodawcy, biznes, 3,1 - platformy internetowe.

Największe zagrożenia dla wolności mediów
Największe zagrożenia dla wolności mediów
Czytaj także: