Włosy Beethovena ujawniają problemy zdrowotne i sekretną historię rodziny

Current Biology
Pukiel włosów Ludwiga van Beethovena na aukcji (nagranie z 2019 roku)
Reuters
Pukiel włosów Ludwiga van Beethovena na aukcji (nagranie z 2019 roku)Reuters

Naukowcy przeanalizowali pod kątem DNA kilka kosmyków włosów Ludwiga van Beethovena. Analiza nie tylko dała wgląd w problemy zdrowotne słynnego niemieckiego kompozytora, ale również ujawniła sekret jego rodziny.

Zespół 29 naukowców, kierowany przez doktora Tristana Begga z University of Cambridge, początkowo przeanalizował osiem pukli włosów przypisywanych Beethovenowi. Jak się okazało, jedynie pięć z nich pochodziło od jednej osoby. "Uznaliśmy, że te pasujące próbki prawie na pewno są autentyczne" - przekazano na łamach czasopisma naukowego "Current Biology", w którym 21 marca badacze opublikowali wyniki analizy. Następnie badacze przystąpili do sekwencjonowania DNA kompozytora.

ZOBACZ TEŻ: Dom Verdiego na sprzedaż. To koniec 20-letniej kłótni spadkobierców kompozytora

Ludwig van Beethoven. Co wynika z analizy DNA kompozytora

Zaprezentowana w piśmie analiza wykazała, że miał genetyczną predyspozycję do chorób wątroby i cierpiał na wirusowe zapalenie wątroby typu B co najmniej kilka miesięcy przed śmiercią. Zdaniem naukowców prawdopodobnie przyczyniło się ono do śmierci Beethovena. Jednocześnie naukowcy podkreślili, że w ramach przeprowadzonych badań nie znaleźli genetycznego wyjaśnienia zaburzeń słuchu muzyka oraz jego problemów żołądkowo-jelitowych.

Pytania dotyczące przyczyn śmierci Beethovena zadawano już krótko po jego odejściu. W ostatnich latach życia kompozytor przeszedł m.in. dwukrotnie żółtaczkę - to dlatego przez lata uważano, że zmarł na marskość wątroby. - Naszym głównym celem było rzucenie światła na problemy zdrowotne Beethovena, znanego z postępującej utraty słuchu, z którą zaczął się mierzyć w wieku około dwudziestu kilku lat - powiedział CNN współautor badania prof. Johannes Krause z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej im. Maxa Plancka w Lipsku w Niemczech. Jak zaznaczył, kompozytor całkowicie utracił słuch przed 1818 rokiem, czyli na dziewięć lat przed śmiercią.

Ludwig van Beethoven, portret z encyklopedii Meyers Konversations-LexikonNicku / Shutterstock

Badanie DNA twórcy m.in. słynnych symfonii przyniosło jeszcze jedno odkrycie. Po porównaniu profilu genetycznego Beethovena do DNA jego żyjących krewnych z Belgii naukowcy doszli do wniosku, że jeden z męskich przodków kompozytora musiał dopuścić się romansu przedmałżeńskiego, który zaowocował dzieckiem - świadczy o tym brak pasującego chromosomu w próbkach włosów Beethovena. Według naukowców do romansu mogło dojść między poczęciem Hendrika van Beethovena w 1572 roku a poczęciem Beethovena w 1770 roku. Hendrika od kompozytora dzieliło około siedem pokoleń.

ZOBACZ TEŻ: Rekordowa cena za włosy Johna Lennona

Autorka/Autor:wac//am

Źródło: Current Biology

Gwałtowne burze przetoczyły się w piątek i w nocy z piątku na sobotę przez Polskę. Towarzyszący wyładowaniom silny wiatr zrywał dachy z budynków, powalał drzewa. Szczególnie niebezpiecznie było w Tomaszowie Mazowieckim (Łódzkie), gdzie w wyniku nawałnicy porwało dach i zniszczyło elewację centrum handlowego.

Ranni, zerwane dachy, powalone drzewa. Ponad pięć tysięcy interwencji po nawałnicach

Ranni, zerwane dachy, powalone drzewa. Ponad pięć tysięcy interwencji po nawałnicach

tvnmeteo.pl, PAP, TVN24

Plenerowy festiwal Audioriver w Łodzi został w piątkowy wieczór przerwany z powodu burzy. W sobotę organizatorzy poinformowali, że impreza będzie kontynuowana do niedzieli. Zaapelowali jednak, by uczestnicy na bieżąco śledzili ich komunikaty.

"Nie mieliśmy żadnego wyboru". Przerwany festiwal

PAP, tvn24.pl

Po matce dostała walizkę, a w niej kilka kosmetyków, zdjęć i książek. - Drobnica, do wyceny praktycznie zero złotych - mówi w rozmowie z redakcją biznesową tvn24.pl Katarzyna Kujawa, prawniczka z kancelarii adwokackiej Rynkowski. Mimo to na konto wchodzi komornik i zabiera dziesięć tysięcy złotych. W kolejce są następne egzekucje. - Mam już wiele nieprzespanych nocy za sobą, jestem tym okrutnie zmęczona - komentuje Maria Zapędowska, która spłaca długi po zmarłym rodzicu.

Dostała walizkę, musi spłacać dług. "Gehenna i paranoja. Idzie się rozchorować"

Dostała walizkę, musi spłacać dług. "Gehenna i paranoja. Idzie się rozchorować"

tvn24.pl

40-letni mężczyzna został napadnięty na placu Konstytucji. Jak podała straż miejska, został pobity i skopany do nieprzytomności. Poszkodowanemu na pomoc ruszył strażnik.

Bili pięściami i kopali. 40-latek napadnięty w środku dnia w centrum miasta

Bili pięściami i kopali. 40-latek napadnięty w środku dnia w centrum miasta

tvnwarszawa.pl

Ponad 800 mandatów za nieprawidłowe parkowanie strażnicy miejscy wystawili od połowy maja w Kołobrzegu. Pojazdy zaparkowane w miejscach do tego nieprzeznaczonych to latem plaga w miejscowościach nadmorskich.

Plaga mandatów w nadmorskich miejscowościach. Kierowcy "coraz bardziej roszczeniowi"

Plaga mandatów w nadmorskich miejscowościach. Kierowcy "coraz bardziej roszczeniowi"

Na ślubie wystąpili już Rihanna i Justin Bieber, był szklany pałac i rejs, a "najbardziej ekstrawaganckie wesele roku" jeszcze się nie skończyło - pisze "Wall Street Journal". Eksperci z branży szacują, ile to wszystko kosztowało.

"Najbardziej ekstrawagancki ślub roku". Ile to kosztowało

"Najbardziej ekstrawagancki ślub roku". Ile to kosztowało

"The Wall Street Journal"

Ratownicy odnaleźli ostatniego poszukiwanego górnika w kopalni Rydułtowy, w której w czwartek doszło do wstrząsu. Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach poinformował, że mężczyzna żyje. - Jest przygotowywany do transportu na powierzchnię, jest w stanie komunikatywnym, został opatrzony przez lekarza - powiedział prezes Polskiej Grupy Górniczej, Leszek Pietraszek.

Poszukiwany górnik został odnaleziony. Mężczyzna żyje. "Jest w stanie komunikatywnym"

Poszukiwany górnik został odnaleziony. Mężczyzna żyje. "Jest w stanie komunikatywnym"

PAP, tvn24

Księżna Kate pojawi się na niedzielnym finale Wimbledonu mężczyzn - poinformował Pałac Kensington. Będzie to jej drugie publiczne wystąpienie od czasu zdiagnozowania u niej choroby nowotworowej.

Kate będą mogły zobaczyć w niedzielę miliony ludzi. Komunikat Pałacu Kensington

Kate będą mogły zobaczyć w niedzielę miliony ludzi. Komunikat Pałacu Kensington

Reuters, tvn24.pl

- Były już próby zamachu na Władimira Putina, ale - jak widać - do tej pory się nie powiodły - ujawnił szef ukraińskiego wywiadu wojskowego Kyryło Budanow. Więcej szczegółów w tej sprawie nie przekazał.

Wywiad w Kijowie: były próby zamachu na Putina

Wywiad w Kijowie: były próby zamachu na Putina

PAP, Agientstwo

Spacery albo kąpiel w morzu bywają ograniczane przez najemców płatnych plaż. Jednak to jest działanie bezprawne - przypomina włoska Krajowa Unia Konsumentów. Nie wiedzą o tym przede wszystkim zagraniczni turyści.

Zakazy na plaży. Tego mogą nie wiedzieć turyści

Zakazy na plaży. Tego mogą nie wiedzieć turyści

Gdzie jest burza? W sobotę 13.07 nad Polską pojawiają się wyładowania atmosferyczne. Śledź aktualną sytuację pogodową na tvnmeteo.pl.

Gdzie jest burza? Grzmi, pada i mocno wieje

Gdzie jest burza? Grzmi, pada i mocno wieje

Przez dwa miesiące w roku jest tyle pracy, że nie wiadomo, w co ręce włożyć. Potem mają "szyje jak u żyrafy", wyglądając majowego weekendu, bo brakuje pieniędzy po zimie. Dla firm funkcjonujących w turystyce nie ma niczego pośrodku. Niektóre się zamykają, część szuka pomysłu, jak przetrwać w trakcie tak zwanego niskiego sezonu.

Najpierw "ostra jazda", potem "szyja jak u żyrafy"

Najpierw "ostra jazda", potem "szyja jak u żyrafy"

tvn24.pl

- Zabytkowe ogrody Muzeum Łazienki Królewskie są dziś zamknięte z uwagi na konieczność kontroli i usunięcia skutków nocnej bardzo intensywnej nawałnicy - przekazała w sobotę Anita Kacprzyk, przedstawicielka muzeum.

Łazienki Królewskie zamknięte. Przez nawałnicę

Łazienki Królewskie zamknięte. Przez nawałnicę

tvnwarszawa.pl

Część klientów otrzymała wysokie przedpłaty za prąd na lipiec i koleje miesiące. Stało się to zanim weszły w życie nowe regulacje mrożące ceny energii. Czy firmy energetyczne wyślą nowe, skorygowane rachunki? Zapytaliśmy o to największych sprzedawców prądu w kraju.

Zamieszanie z cenami prądu. "Przyjmujemy wszystkie wnioski o korekty"

Zamieszanie z cenami prądu. "Przyjmujemy wszystkie wnioski o korekty"

tvn24.pl

Izraelskie wojsko przeprowadziło atak na miasto Chan Junus w Gazie. Jak twierdzi armia, celem był dowódca wojskowy Hamasu Mohammed Deif. Według lokalnych władz, w ataku zginęło co najmniej 71 Palestyńczyków, a blisko 300 osób zostało rannych.

Izraelski atak w Strefie Gazy. Niemal 300 osób rannych, 71 nie żyje

Izraelski atak w Strefie Gazy. Niemal 300 osób rannych, 71 nie żyje

Reuters
Rocznica rzezi wołyńskiej. "Co następne - inscenizacja komór gazowych i krematoriów z Auschwitz?"

Rocznica rzezi wołyńskiej. "Co następne - inscenizacja komór gazowych i krematoriów z Auschwitz?"

tvn24.pl, gov.pl
Premium

33-letni obywatel Czech wpadł samochodem do rowu i uderzył w przepust. Do zdarzenia doszło na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Szalejów Górny. Mężczyzny nie udało się uratować. Na miejscu są utrudnienia, ruch odbywa się wahadłowo.

Tragiczny wypadek. Nie żyje 33-letni Czech

Tragiczny wypadek. Nie żyje 33-letni Czech

tvn24.pl

W Opocznie świadek zauważył mężczyznę, który płonął na jednej z ulic. Po chwili ugasił jego ubrania i zadzwonił na służby. Poszkodowany z ranami oparzeniowymi śmigłowcem LPR trafił do szpitala w Warszawie.

Mężczyzna płonął na ulicy. Pomógł mu świadek

Mężczyzna płonął na ulicy. Pomógł mu świadek

tvn24.pl

Sąd w Nowym Meksyku umorzył sprawę przeciwko Alecowi Baldwinowi oskarżonemu o nieumyślne spowodowanie śmierci operatorki Halyny Hutchins. W październiku 2021 roku została postrzelona na planie westernu "Rust". Ranny został wówczas reżyser filmu Joel Souza.

Sąd zdecydował, Alec Baldwin się rozpłakał

Sudańskie służby bezpieczeństwa nakazały wszystkim cudzoziemcom opuszczenie stolicy kraju Chartumu i jego okolic w ciągu dwóch tygodni. Powodem są nasilające się walki w mieście.

Cudzoziemcy mają dwa tygodnie, żeby wyjechać z miasta

Cudzoziemcy mają dwa tygodnie, żeby wyjechać z miasta

Donald Trump ponownie ma pełny dostęp do swoich kont na Facebooku i Instagramie - ogłosiła spółka Meta. Decyzję koncernu skomentował sztab wyborczy Joe Bidena.

Decyzja giganta w sprawie kont Trumpa na Facebooku i Instagramie

Decyzja giganta w sprawie kont Trumpa na Facebooku i Instagramie

Wokół sztucznej inteligencji powstaje bańka inwestycyjna, która może zakończyć się katastrofą. Tak jak bańka internetowa z początku wieku - uważa analityk James Ferguson.

Ostrzeżenie przed powtórką z historii. "Wiemy, jak takie bańki się kończą"

Ostrzeżenie przed powtórką z historii. "Wiemy, jak takie bańki się kończą"

Fortune

Nie żyje Stanisław Wielgus, pilot doświadczalny, konstruktor i instruktor lotniczy. Jego kariera trwała nieprzerwanie 56 lat. Zmarł w piątek w wieku 97 lat. Wielgus w czasie II wojny światowej był łącznikiem Armii Krajowej, walczył z partyzantce.

Stanisław Wielgus nie żyje. Pilot i konstruktor miał 97 lat

Stanisław Wielgus nie żyje. Pilot i konstruktor miał 97 lat

dlapilota.pl
Co pogoda robi nam z mózgiem?

Co pogoda robi nam z mózgiem?

Magazyn TVN24
Premium

Tylko 20 procent kobiet w Polsce wykrywa wcześnie nowotwory piersi, a ta wczesna diagnostyka jest w zasadzie kluczem do wyleczenia - mówiła w TVN24 Marta Bednarek z Fundacji Rak'n'Roll. Podkreśliła, że mammografia jest jednym z badań, do których nie ma problemów z dostaniem się i jest bezpłatna. Bednarek oceniła, że wprowadzenie jej do pakietu badań medycyny pracy jest dobrym pomysłem.

Mammografia w pakiecie? "Naszym zdaniem bardzo dobry pomysł"

Mammografia w pakiecie? "Naszym zdaniem bardzo dobry pomysł"

TVN24

"Doppelgänger. Sobowtór", "Godzilla i Kong: Nowe imperium" czy "Król Zanzibaru" - to tylko kilka tytułów, jakie w ostatnich dniach dodano do biblioteki platformy streamingowej Max. Wśród nowości znalazły się także cenione komedie, dramaty i wciągające dokumenty. Co warto obejrzeć?

Nowości na Max. Kinowe hity i komedie w gwiazdorskiej obsadzie