Home staging jest pojęciem, którego popularność w ostatnich latach błyskawicznie rośnie. Dzięki niemu możliwe jest szybsze wynajęcie lub sprzedanie nieruchomości i to za wyższą cenę. Czym dokładnie jest home staging? W jaki sposób przekłada się on na realne korzyści?
● Home staging polega na niskokosztowym uatrakcyjnieniu nieruchomości. ● Właściwy home staging umożliwia znalezienie klienta szybciej i za lepszą cenę. ● Home staging obejmuje przede wszystkim sprzątanie, odświeżanie i aranżację lokalu. ● Home stagingiem może zająć się każdy, na rynku coraz więcej jest również osób profesjonalnie doradzających i przeprowadzających home staging.
Home staging nie jest pojęciem normowanym w polskim prawie. Jest to anglojęzyczne zapożyczenie językowe coraz częściej funkcjonujące również w języku polskim. W dosłownym tłumaczeniu home staging oznacza „inscenizację domu”, co należy rozumieć jako przemyślane przygotowanie jego prezentacji i aranżacji.
Home staging – definicja
Home staging oznacza specjalne przygotowanie mieszkania lub domu w taki sposób, aby przy jak najniższych kosztach jak najbardziej podnieść cenę jego wynajmu lub sprzedaży. Sednem jest wyeliminowanie pomniejszych niedoskonałości i zaaranżowanie mieszkania w taki sposób, aby robiło jak najlepsze wrażenie.
Podstawowym celem home stagingu jest osiągnięcie zysku poprzez podniesienie ceny wynajmu lub sprzedaży nieruchomości. Ponieważ dobrze przeprowadzony home staging znacząco wpływa na ogólne zainteresowanie ofertą, dodatkową korzyścią z niego jest skracanie czasu sprzedaży nieruchomości lub szukania najemcy.
Co do zasady home stagingiem może zajmować się każdy – nie są potrzebne do tego specjalne uprawnienia czy kwalifikacje. Zarazem jednak znajomość rynku i doświadczenie mogą okazać się kluczowe w osiągnięciu sukcesu. W związku z tym coraz więcej osób profesjonalnie zajmuje się home stagingiem – osoby takie nazywane są home stagerami.
Home staging w praktyce
Home staging nie ma określonego zakresu działań, które wchodzą w jego skład – może nim być każde działanie, które przy proporcjonalnie małych nakładach umożliwi podniesienie ceny wynajmu lub sprzedaży nieruchomości.
Istotą skutecznego home stagingu jest często postawienie się w roli potencjalnego klienta i spojrzenie na nieruchomość jego oczami. Łatwiej wówczas dostrzec podstawowe niedoskonałości, które należy usunąć. Jednocześnie warto też zadbać o jak najlepsze uwypuklenie mocnych stron mieszkania oraz nadanie mu neutralnego wystroju, który wyda się atrakcyjny jak najszerszemu gronu odbiorców.
W praktyce home staging polega przede wszystkim na sprzątaniu, odświeżaniu i aranżacji/zmianie wystroju.
W przypadku osób profesjonalnie zajmujących się home stagingiem wskazać można dodatkowe elementy ich działania, takie jak określenie grupy docelowej klientów, kalkulację planowanych w nieruchomości działań oraz przeprowadzenie właściwego marketingu końcowego.
Home staging – sprzątanie
Choć wysprzątanie nieruchomości przeznaczonej na wynajem lub sprzedaż może wydawać się oczywistością, w praktyce bywa różnie. Czasem wychodzi się z odwrotnego założenia, że nie ma sensu sprzątać nieruchomości, która za chwilę i tak trafi w ręce innej osoby.
Tymczasem czystość i porządek, gdy szuka się najemcy lub nabywcy, to realny zysk. Kurz, śmieci i pajęczyny, podobnie jak brudna łazienka i zlew pełen naczyń, skutecznie zniechęcają wielu potencjalnych klientów. Podobne działanie mają zniszczone meble czy poplamione dywany, łóżka i zasłony – tych najlepiej jest się w ogóle pozbyć.
Brudna i zaniedbana nieruchomość zniechęca samym wyglądem, a przecież zarówno wynajem, jak i sprzedaż nieruchomości prawie zawsze wiąże się z perspektywą osiągnięcia znaczącego zysku. Patrząc w ten sposób posprzątanie oferowanego mieszkania czy domu okazuje się niewielkim i opłacalnym wysiłkiem.
Home staging – odświeżanie
Odświeżanie nieruchomości jest drugim obok sprzątania elementem, który staje się oczywisty, patrząc na nią oczami potencjalnego klienta. Chodzi przede wszystkim o usunięcie drobnych usterek w mieszkaniu lub domu, takich jak niedomykające się drzwi, dziury w ścianach, skrzypiące zawiasy, zużyte silikony w łazience, cieknące krany, przepalone żarówki.
Odświeżanie mieszkania lub domu najczęściej oznacza również odmalowanie brudnych ścian czy zapewnienie wewnątrz neutralnego zapachu. Lokal ma być w pełni sprawny, dzięki czemu nie tylko lepiej się prezentuje, ale również ogranicza potencjalnym klientom pole do negocjacji i prób obniżenia ceny.
Home staging – aranżacja
Końcowa aranżacja wnętrza jest elementem, który najczęściej może sprawiać problemy i wymagać pomocy profesjonalisty. Nie tylko nie zawsze ma się talent do zaprojektowania wystroju wnętrz, ale też każdy ma inny gust, trudno więc przewidzieć, co spodoba się potencjalnemu klientowi.
Kluczem do sukcesu w zakresie aranżacji jest uczynienie wystroju maksymalnie uniwersalnym. Służy temu co najmniej kilka różnych elementów. Po pierwsze, ważne jest zapewnienie dobrego oświetlenia mieszkania, zarówno naturalnego jak i sztucznego.
Po drugie, konieczna jest tzw. depersonalizacja nieruchomości, a więc usunięcie z niej wszelkich elementów prywatnych, takich jak zdjęcia, pamiątki, ubrania i dyplomy. Przedmioty te utrudniają potencjalnemu klientowi poczucie się w nowym miejscu „jak u siebie”.
Po trzecie ważne jest zapewnienie w mieszkaniu minimalistycznego wystroju i możliwie dużo przestrzeni. Człowiek dobrze czuje się mając większą przestrzeń, a potencjalny klient łatwiej doda w wyobraźni kilka swoich rzeczy, niż usunie przedmioty zagracające obecnie nieruchomość.
Kolejnym elementem jest zapewnienie możliwie neutralnych dekoracji, takich jak obrazki na ścianach, nowe zasłony, świece, świeże kwiaty czy klosze do lamp. Ważne jest również, aby kolorystyka mieszkania była ujednolicona i stonowana – niewiele osób skusi się np. na jaskrawozieloną ścianę, podobnie jak na zbyt wiele kolorów w całym lokalu.
Na koniec bardzo ważne jest wreszcie zrobienie lokalowi dobrych zdjęć, które staną się jego wizytówką w wystawianych ogłoszeniach – trzeba pamiętać, że ludzie „kupują oczami”.
Home staging – czy warto?
Home staging można określić jako połączenie zwykłej schludności i porządku z właściwym marketingiem, czyli takim zaprezentowaniem nieruchomości, aby przekonać do niej maksimum potencjalnych klientów. Jego błyskawicznie rosnąca popularność pokazuje dużą uniwersalność home stagingu. Praktycznie w każdej nieruchomości można coś poprawić w taki sposób, aby nie inwestując większych środków, zwiększyć jej rynkową atrakcyjność.
Jednocześnie jednak technika ta najbardziej potrzebna jest w przypadku nieruchomości, które długo nie mogą znaleźć najemcy lub nabywcy. Zwłaszcza, jeżeli początkowe zainteresowanie jest, ale po odwiedzeniu mieszkania czy domu nikt się nie decydujemy na podpisanie umowy najmu mieszkania czy zakup mieszkania.
W takich sytuacjach pomoc profesjonalnego home stagera może okazać się nieoceniona, a jej koszt w ostatecznym rozrachunku – niewielki. Zwłaszcza, że profesjonalny home staging można dopasowywać do swoich potrzeb – od kosztującej 200-300 zł godzinnej konsultacji, po kosztującą wiele tysięcy złotych pełną usługę obejmującą wszystko: od analizy rynku, przez sprzątanie i odświeżanie, po wystawienie ofert i puszczanie przyjemnej muzyki w tle podczas prezentowania nieruchomości.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock