Według danych Otomoto Insights w sierpniu 2025 roku liczba ofert nowych samochodów w Polsce utrzymywała się na podobnym poziomie co rok wcześniej, notując 1 proc. wzrostu.
Wzrost popularności chińskich marek aut
Jednak wyższe wzrosty odnotowano w przypadku chińskich marek - liczba ofert sprzedaży samochodów marki BAIC zwiększyła się o 443 proc. rok do roku, a inne marki, takie jak BYD i MG także odnotowały duże przyrosty.
"Dane te pokazują, że polski rynek motoryzacyjny coraz szerzej otwiera się na nowych producentów, a kierowcy coraz częściej wybierają alternatywy dla modeli europejskich. W segmencie nowych samochodów zachętą są nie tylko niższe ceny – w przypadku pojazdów z Chin potrafią być one nawet o 30-40 proc. niższe przy porównywalnym wyposażeniu – ale też coraz lepsze parametry techniczne" - zauważyli autorzy raportu.
Zmiana układu sił na rynku
Podkreślili, że na rynku pojawiają się obecnie klienci, którzy dotąd kupowali wyłącznie auta używane, a teraz – dzięki niższym cenom chińskich aut – kupują auta z salonu.
"To nie tylko zmienia strukturę nabywców, ale może też wpływać na strategie dealerów i producentów działających w Polsce od lat. (...) Dynamiczny rozwój sieci dealerskiej, inwestycje w technologie oraz rosnąca akceptacja konsumentów sugerują, że rynek nowych samochodów w Polsce może wkrótce wyglądać inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Jeśli producenci z Chin utrzymają atrakcyjne ceny i będą inwestować w jakość, możemy spodziewać się trwałej zmiany rynkowego układu sił" - dodali.
Autorka/Autor: BC/kris
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock