Terminal kontenerowy Gdynia Container Terminal SA dzięki kolejnej rozbudowie zwiększy swoje możliwości przeładunkowe o ponad 50 proc. Na nowych nabrzeżach i placach składowych terminal będzie mógł przeładowywać ok. 600 tys. kontenerów rocznie.
Podczas rozbudowy terminalu powstaną nowe place składowe i manewrowe z terminalem kolejowym oraz nowe sieci elektryczne, teletechniczne i kanalizacyjne.
- Jest to III etap budowy terminalu GCT, w ramach którego rozbudowywana jest infrastruktura i kupowany sprzęt. Wartość tego projektu to prawie 40 mln zł – poinformował prezes GCT Jerzy Czartowski.
W poniedziałek przedstawiciele Gdynia Container Terminal SA (GCT) w porcie w Gdyni oraz konsorcjum Budimeksu SA i Ferrovial Agroman SA podpisali umowę na rozbudowę.
Nowy terminal za 14 miesięcy
Budimex poinformował w komunikacie, że roboty mają się rozpocząć w ciągu siedmiu dni od podpisania umowy, a prace mają być wykonane w ciągu 14 miesięcy. Projekt jest w ok. 37 proc. dofinansowany z funduszy unijnych.
Czartowski zwrócił uwagę, że w ramach III etapu projektu na Nabrzeżu Bułgarskim powstaje też podtorze pod nowe suwnice nabrzeżowe. Przedsięwzięcie o wartości ponad 20 mln zł także realizuje Budimex, a umowę w tej sprawie podpisano w maju br. To ostatnie inwestycje budowlane na terenie terminalu.
Przeładunki wzrosną z niemal 400 tys. do ponad 600 tys. kontenerów
Prezes zakłada, że zrealizowane prace zwiększą możliwości przeładunkowe terminalu o ponad 50 proc. Szacuje się wzrost przeładunków z niespełna 400 tys. TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera – red.) do ponad 600 tys. TEU rocznie. Poinformował, że w ub. roku w terminalu przeładowano 370 tys. TEU, a w tym roku planowane jest przeładowanie ok. 370 tys. TEU.
Zaczynali od ok. 60 tys. kontenerów
Wcześniej na terenie terminalu zbudowano ok. 300 m nabrzeża oraz place składowe, które pozwoliły na przeładunek ok. 200 tys. TEU rocznie. Dzięki kolejnej rozbudowie zdolności przeładunkowe wzrosły do 400 tys. TEU. W tym czasie kupiono też sprzęt, m.in. suwnice do obsługi kontenerów.
Terminal kontenerowy Gdynia Container Terminal SA funkcjonuje od marca 2006 r. i w pierwszym roku eksploatacji przeładował ok. 60 tys. TEU.GCT należy do grupy Hutchison Port Holdings (HPH) - inwestora, dewelopera i operatora portów. Sieć terminali HPH obejmuje 319 nabrzeży w 52 portach w 26 krajach na całym świecie. W 2013 r. sieć portowa HPH przeładowała łącznie 78,3 milionów TEU na świecie. Oprócz Polski, w Europie Grupa HPH jest operatorem sieci terminali kontenerowych m.in. w Holandii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Szwecji.
Tu znajduje się GCT:
Autor: ws / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GCT