W trzech miastach województwa zachodniopomorskiego Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrole sprawowania nadzoru nad szkołami publicznymi. Stwierdzono m.in. zaniedbania w finansowaniu zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, nierzetelną weryfikację arkuszy organizacyjnych szkół czy brak analiz pogarszających się wyników egzaminów ósmoklasisty.
Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę nadzoru nad publicznymi szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi w Szczecinie, Świnoujściu i Koszalinie. Z raportu, który został opublikowany na stronie NIK wynika, że nadzór był nieskuteczny, a jego przyczyną były "liczne błędy w weryfikacji danych zawartych w arkuszach organizacyjnych szkół oraz w ich aneksach".
Jak przekazała NIK, dyrektorzy placówek nie uwzględniali w arkuszach organizacyjnych informacji o liczbie godzin pracy finansowanych z Unii Europejskiej, rezerwy subwencji ogólnej i środków własnych, mimo że obligowały ich do tego przepisy.
"Ponadto w Koszalinie i Świnoujściu wykryto przypadki niewłaściwego ujmowania kwalifikacji nauczycieli. Brakowało np. informacji o ukończonych studiach, co naruszało obowiązujące przepisy" – dodano w raporcie.
ZOBACZ TAKŻE: Miliony złotych na wynajem niewykorzystywanych pomieszczeń. NIK o nieprawidłowościach w IPN
Zaniedbane inwestycje i braki w dokumentach
W raporcie czytamy, że w Koszalinie szkoły przetwarzały dane wrażliwe uczniów, co jest sprzeczne z RODO. W tym mieście i w Szczecinie wypłacono wynagrodzenia za zajęcia dodatkowe niezgodnie z Kartą nauczyciela. Władze trzech skontrolowanych miast dopuściły m.in. do sytuacji, w której wynagrodzenia nauczycieli były ustalane niezgodnie z obowiązującymi przepisami i nie prowadziły analizy pogarszających się wyników egzaminów ósmoklasisty. Tak było w Szczecinie.
"Choć średnie wyniki uczniów tego miasta były na poziomie krajowym i przewyższały średnie wojewódzkie, to w niektórych szkołach odnotowano stałe pogarszanie się wyników. Mimo to miasto nie poddawało tych danych wystarczającej analizie i nie formułowało wniosków do dyrektorów szkół w sprawach dydaktyczno-wychowawczych" - przekazała NIK.
W Szczecinie realizowano miejskie programy jakościowe, które wiążą się z dodatkowym finansowaniem dla szkół. NIK wskazała jednak, że ich efekty nie były oceniane, co utrudniało ocenę skuteczności wydatkowania publicznych pieniędzy. Wszystkie kontrolowane miasta terminowo przedstawiały informacje o stanie realizacji zadań oświatowych, jednak dokumenty te zawierały istotne braki. W Szczecinie brakowało danych o organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
CZYTAJ TEŻ: W wielu szkołach psycholog potrzebny od zaraz
Koszalin przedstawił radzie miasta nieprawdziwe, bo z innego roku szkolnego, dane o wynikach matur z języka polskiego, angielskiego, niemieckiego i matematyki. W raporcie uwagę zwrócono też na kwestie zapewnienia szkołom pieniędzy na realizację dodatkowych zajęć, z czego miasta generalnie się wywiązywały. NIK wskazała jednak, że wyjątkiem był Szczecin.
"Sfinansowano tam zajęcia wynikające z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych jedynie dla niespełna 1 proc. uczniów z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej, którzy mieli do nich prawo. Miasto nie zbierało danych, ile dzieci takiej pomocy potrzebuje" – wykazała kontrola.
NIK wskazała także na problemy związane z realizacją zadań remontowych i inwestycyjnych w szkołach. W Szczecinie na 130 zidentyfikowanych zadań zrealizowano jedynie 52, co stanowiło zaledwie 29 proc. wszystkich zadań. Z 78 niezrealizowanych 45 wynikało z protokołów z kontroli okresowych, co stanowiło poważne uchybienie.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock