Namierzenie 14-letniej Natalii z Andrychowa, która zmarła po tym, jak przez dłuższy czas siedziała na mrozie niedaleko sklepu, zajęło kilka godzin. Dziewczyna miała przy sobie telefon. Ekspert ds. cyberbezpieczeństwa tłumaczył na antenie TVN24, w jaki sposób można szybko lokalizować osoby za pomocą urządzenia, które wszyscy nosimy przy sobie.
We wtorek, 28 listopada, 14-letnia Natalia przez kilka godzin siedziała sama w centrum Andrychowa. W tym czasie żaden z przechodniów nie zainteresował się jej stanem i nie udzielił pomocy. Siedziała obok sklepu w centrum miasta, około 500 metrów od komisariatu policji. Gdy nastolatka trafiła do szpitala, było już za późno. Zmarła następnego dnia.
Pan Rafał, który odnalazł 14-latkę, w rozmowie z reporterem TVN24 mówił, że leżąc na mrozie, dziewczynka cały czas miała przy sobie telefon. W piątek Jakub Wątor, dziennikarz portalu Goniec.pl, ekspert w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, tłumaczył na antenie TVN24, w jaki sposób za pomocą smartfona można zlokalizować inną osobę. - Przede wszystkim telefon można ustawić tak, aby cały czas wiedzieć, gdzie się znajduje. Niezależnie od tego, czy jest to iPhone, czy urządzenie z systemem Android, w telefonach jest opcja, dzięki której bliscy mogą śledzić drugą osobę. Jej ustawienie trwa chwilę - powiedział Wątor. Zaznaczył, że telefon można lokalizować zarówno za pomocą wgranych roboczo ustawień, jak i specjalnych aplikacji.
Family Link - jak działa?
Najpopularniejsza usługa lokalizująca to Family Link. - Jeżeli mamy telefon z Androidem, automatycznie posiadamy też konto w Google. Tam dostępna jest usługa Family Link. Dzięki niej możemy na bieżąco śledzić, gdzie znajduje się dziecko. Lokalizacja będzie wyświetlana, dopóki telefon nie wyładuje się. Określana jest ona z dokładnością do kilku metrów. Dzieje się to automatycznie, dziecko nie musi udostępniać tej lokalizacji. Podobna usługa dostępna jest też dla urządzeń Apple - podkreślił Wątor.
Dziennikarz dodał, że gdy sami znajdziemy nieprzytomnego człowieka, który ma przy sobie telefon, jednak jest on zablokowany, wciąż możemy spróbować zawiadomić jego bliskich. - Istnieje opcja ustawienia numerów alarmowych, pod które zadzwonić można bez odblokowywania urządzenia. Możemy poszukać wśród tych numerów na przykład "mama" - wyjaśnił Wątor. - Z kolei jeśli jesteśmy bliskimi takiej osoby i chcemy odblokować jej telefon, możemy zrobić to za pomocą Family Link. Użytkownicy iPhone'ów też mogą połączyć urządzenia dzieci ze swoimi, by być w stanie odblokowywać czy resetować ich telefony - dodał.
Na stronie Google czytamy, że w ramach Family Link rodzice mogą też m.in. ustawiać dzieciom limity czasu korzystania z urządzenia, wskazywać im treści odpowiednie dla ich wieku czy kontrolować poziom naładowania baterii w ich telefonach.
Źródło: TVN24
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock