Uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy od 26 października uczyli się zdalnie, w poniedziałek rozpoczynają naukę w systemie hybrydowym. W związku z tym Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Ministerstwem Zdrowia i Głównym Inspektoratem Sanitarnym przygotowało uaktualnione wytyczne sanitarne.
Plan powrotu uczniów do szkół został przedstawiony w środę 28 kwietnia. Dwa dni później w Dzienniku Ustaw pojawiło się rozporządzenie regulujące ten harmonogram.
Uaktualnione wytyczne sanitarne
W związku z rozpoczęciem przez uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych i uczniów szkół średnich nauki w trybie hybrydowym Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Ministerstwem Zdrowia i Głównym Inspektoratem Sanitarnym przygotowało wytyczne sanitarne. Są one uaktualnioną wersją wytycznych, które obowiązywały w szkołach jesienią ubiegłego roku przed przejściem uczniów na naukę w trybie zdalnym.
W wytycznych przypomniano najważniejsze zasady bezpieczeństwa, jakimi są: dystans, dezynfekcja, higiena, noszenie maseczki w przestrzeniach wspólnych czy wietrzenie.
Zalecenia zostały podzielone na kilka części, w których omówiono następujące zagadnienia: organizacja zajęć w szkole, higiena, czyszczenie i dezynfekcja pomieszczeń i powierzchni, gastronomia, postępowanie w przypadku podejrzenia zakażenia u pracowników szkoły. W wytycznych napisano m.in., że do szkoły może uczęszczać uczeń bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz gdy domownicy nie przebywają w izolacji w warunkach domowych.
Rekomenduje się ograniczenie korzystania z transportu publicznego na rzecz pojazdów prywatnych lub przemieszczania się pieszo oraz środkami indywidualnymi z zachowaniem zasad bezpieczeństwa (rower, hulajnoga).
"Bezwzględnie obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk (po przyjściu do szkoły należy bezzwłocznie umyć ręce), ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust" - napisano w wytycznych. Rekomenduje się w nich stosowanie maseczek w przestrzeni wspólnej przez uczniów szkół ponadpodstawowych. Rekomendowane są maseczki chirurgiczne.
"Obowiązuje ogólna zasada – każda grupa uczniów (klasa) w trakcie przebywania w szkole ma ograniczoną do minimum możliwość kontaktowania się z pozostałymi klasami. Zaleca się, w zależności od warunków lokalowych szkoły, takie planowanie rozkładu zajęć, aby ograniczyć kontakt między klasami, zwłaszcza w przestrzeniach wspólnych" - wskazano. Podkreślono, że należy wietrzyć sale, części wspólne (korytarze) co najmniej raz na godzinę, w czasie zajęć i podczas przerwy, a także w dni wolne od zajęć.
Zaleca się korzystanie przez uczniów z boiska szkolnego oraz pobytu na świeżym powietrzu na terenie szkoły. Rekomenduje się organizację wyjść w miejsca otwarte, np. park, las, tereny zielone, z zachowaniem dystansu oraz zasad obowiązujących w przestrzeni publicznej. "Należy unikać wyjść grupowych i wycieczek do zamkniętych przestrzeni z infrastrukturą, która uniemożliwia zachowanie dystansu społecznego" - zaznaczono.
"Podczas realizacji zajęć, w tym zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu, należy zrezygnować z ćwiczeń i gier kontaktowych" - podano.
Do pracy w szkole mogą przychodzić jedynie osoby bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz, gdy domownicy nie przebywają w izolacji w warunkach domowych.
W rekomendacjach zwrócono uwagę, że w miarę możliwości podczas organizowania pracy pracownikom powyżej 60. roku życia lub z istotnymi problemami zdrowotnymi, należy zastosować rozwiązania minimalizujące ryzyko zakażenia - np. nieangażowanie ich w dyżury podczas przerw międzylekcyjnych, a w przypadku pracowników administracji - w miarę możliwości pracę zdalną.
Od kiedy nauczanie hybrydowe? Co to jest?
Uczniowie klas I–III szkół podstawowych od 4 maja uczą się stacjonarnie. Szkoły podstawowe mają też obowiązek organizowania zajęć opiekuńczo-wychowawczych dla uczniów w świetlicach. Przedszkolaki do zajęć stacjonarnych wróciły 19 kwietnia.
Od 17 maja na naukę w systemie hybrydowym (mieszanym) przejdą uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego. Jeśli chodzi o naukę w szkołach specjalnych, to od tego dnia ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze będą pracowały w trybie stacjonarnym.
Nauka hybrydowa to połączenie nauczania stacjonarnego i zdalnego, czyli prowadzonego przez internet. Polega na organizacji zajęć stacjonarnych turami tak, aby jednocześnie w szkole nie przebywała nigdy więcej niż połowa wszystkich uczniów. Pozostali w tym samym czasie mają zajęcia zdalne, po czym następuje zamiana - tak, aby uczniowie przychodzący dotąd do szkoły przeszli na naukę zdalną, a uczniowie uczący się dotąd zdalnie mieli zajęcia stacjonarne.
Szczegółowa organizacja nauki hybrydowej zależy od dyrektorów placówek. To oni decydują, którzy uczniowie kiedy przychodzą do szkoły oraz co ile dni następuje zmiana grup. W praktyce najczęściej dyrektorzy decydują o naprzemiennym przychodzeniu do szkoły poszczególnych klas – na przykład w jednym tygodniu tylko klasy A i B, w drugim tygodniu tylko klasy C i D.
Podczas zajęć w trybie stacjonarnym w placówkach obowiązuje ścisły reżim sanitarny. Dla uczniów mających w danym czasie naukę stacjonarną zapewniana jest także opieka świetlicowa.
Zgodnie z zapowiedzią rządu nauka hybrydowa ma potrwać do 28 maja. Oznacza to, że od 31 maja wszyscy uczniowie - według obecnego planu - przejdą na nauczanie stacjonarne.
Nauka hybrydowa - cele
Celem nauki hybrydowej jest ograniczanie kontaktów bezpośrednich pomiędzy uczniami i w ten sposób zmniejszanie rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2. Taki tryb pobierania nauki w niektórych przypadkach umożliwia również – gdy wystąpią nowe ogniska zakażeń – skierowania na obowiązkową kwarantannę nie wszystkich, a jedynie część uczniów.
Kształcenie sportowe
W przypadku klas IV-VIII ze szkół: sportowych, mistrzostwa sportowego, z oddziałami sportowymi i oddziałami mistrzostwa sportowego oraz szkół ponadpodstawowych sportowych, szkół ponadpodstawowych mistrzostwa sportowego, oddziałów sportowych w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych i oddziałów mistrzostwa sportowego w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych, zajęcia sportowe realizowane będą w miejscu ich prowadzenia lub zdalnie, wyłącznie w zakresie, w jakim z programu szkolenia wynika możliwość ich realizacji z wykorzystaniem tych metod i technik.
Źródło: tvn24.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24