W połowie roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje ogłosić przetarg na poszerzenie do trzech, a miejscami do czterech pasów autostrady A2 od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa pod Warszawą. - Jeśli procedura przetargowa przebiegnie bez zakłóceń, umowy z wykonawcami zostaną podpisane bez zbędnej zwłoki i powinno nastąpić to jeszcze w tym roku - informuje w rozmowie z tvn24.pl rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA.
O poszerzeniu jednej z najbardziej zatłoczonych dróg w Polsce - Autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą mówi się od 2022 roku. Pod koniec listopada 2024 roku informowaliśmy, że do Wojewody Łódzkiego i Wojewody Mazowieckiego zostały złożone wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Ogłoszenie przetargu w połowie roku
Teraz, jak informuje nas rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, planowane jest ogłoszenie przetargu na rozbudowę autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy, w końcu pierwszej połowy tego roku. - Oczywiście należy mieć na uwadze, że jest to ściśle zależne od tego, kiedy uzyskamy decyzje ZRID. Natomiast na pytanie, czy uda się podpisać umowy z wykonawcami, odpowiedź jest twierdząca, choć, podobnie jak w poprzednim przypadku, nie wszystko zależne jest od nas. Jeśli procedura przetargowa przebiegnie bez zakłóceń, umowy z wykonawcami zostaną podpisane bez zbędnej zwłoki i powinno nastąpić to jeszcze w tym roku - przekazuje nam Maciej Zalewski.
A2 poszerzona miejscami o cztery pasy
Docelowo autostrada A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa. Prace będą odbywały się przy ruchu. - Poszerzenie trasy ma przede wszystkim na celu podniesienie przepustowości tej strategicznej arterii, co za tym idzie skrócenie czasu przejazdu i poprawę bezpieczeństwa - argumentuje Maciej Zalewski. - Tym, co wyróżnia ten projekt spośród innych, jest samowystarczalność energetyczna zmodernizowanej trasy. Naszym zadaniem będzie więc nie tylko dobudowa dodatkowych pasów ruchu, ale również montaż instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Wszystkie instalacje związane z drogą (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Rozwiązania zastosowane na tym odcinku autostrady mają stanowić wzór, który będziemy mogli zastosować przy budowie lub rozbudowie innych odcinków zarządzanych przez GDDKiA - podsumowuje rzecznik GDDKiA w Łodzi.
Jedna z najbardziej zatłoczonych dróg
GDDKiA przekonywała w komunikacie pod koniec ubiegłego roku, że "na rozbudowę autostrady między Łodzią i Warszawą czekają zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy". "Wybudowana przed ponad dekadą trasa jest jednym z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w Polsce. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 tysięcy do blisko 100 tysięcy" - zwrócili uwagę drogowcy.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn24.pl