GDDKiA - DROGI ZAUFANIA

GDDKiA - DROGI ZAUFANIA

Skrzyżowania

Na polskich drogach istnieje wiele rodzajów skrzyżowań. Wśród nich występują skrzyżowania proste, z sygnalizacją świetlną, skanalizowane z wyznaczonymi pasami ruchu do jazdy na wprost oraz do skrętów, a także skrzyżowania w postaci różnego rodzaju rond. Współczesne rozwiązania inżynierii drogowej zakładają eliminowanie punktów przecinania się ruchu, a dzięki temu zminimalizowanie liczby kolizji drogowych.

Utrzymanie zimowe dróg krajowych

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zarządza ponad 18 tys. km dróg krajowych w Polsce, poza tymi odcinkami tych dróg, które przebiegają przez miasta na prawach powiatu. Za prace związane z zimowym utrzymaniem dróg w tym m.in. odśnieżanie, dbanie o ich przyczepność, odpowiada 16 oddziałów GDDKiA.

Zmiany w oznakowaniu dróg

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących oznakowania dróg. Dzięki nim zniknęłyby niektóre znaki pionowe i podwójne oznakowanie skrzyżowań.

Rozwiązania BRD

W zakresie ograniczania prędkości, która jest uważana za przyczynę nawet 35% wypadków śmiertelnych, a także zwiększa prawdopodobieństwo uwikłania w wypadek drogowy, stosuje się różne rozwiązania inżynieryjne.

Znaki zmiennej treści i inteligentny system transportu

Znaki drogowe mają za zadanie zawiadamiać użytkowników dróg o zakazach i obowiązujących ograniczeniach. Mogą również informować. Niestety, tradycyjne znaki stojące przy drogach nie mogą reagować na zmieniające się warunki drogowe. Stąd latem mijamy znaki zawiadamiające nas np. o śliskiej czy oszronionej nawierzchni. Dzięki innowacyjnemu systemowi ITS znaki, na które zwracają uwagę kierowcy są zawsze aktualne.

Bariery ochronne

Bariery ochronne są bez wątpienia bardzo ważnym elementem systemu bezpieczeństwa dróg. Podobnie jak lekarz, który powinien kierować się zasadą „primum non nocere”, czyli przede wszystkim nie szkodzić pacjentowi, tak bariera nie powinna stwarzać zagrożenia dla użytkowników dróg. Ten przekaz dotyczy zatem producentów, projektantów i wykonawców barier ochronnych. Jeśli na danym odcinku drogi umieszczono taką barierę, straty w wyniku ewentualnego wypadku nie powinny być większe od tych, które wystąpiłyby w przypadku braku tego rodzaju zabezpieczenia.

Przejścia dla pieszych

Niezwykle ważne jest by piesi korzystający z drogi dla swojego bezpieczeństwa tj. poprawy dostrzegalności przez kierujących pojazdami, nosili odblaski.

Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego

Na drogach zaliczanych do sieci transeuropejskiej już podczas ich projektowania i budowy przeprowadzane są audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zgodnie z ustawą z dnia 13 kwietnia 2012 roku o zmianie przepisów o drogach publicznych, obowiązek przeprowadzania audytów BRD dotyczy właśnie jedynie transeuropejskiej sieci drogowej. W Polsce sieć ta liczy około 4800 km. Większość stanowią drogi krajowe, ale nie brakuje również odcinków dróg zarządzanych przez prezydentów miast na prawach powiatu.