Ryanair planuje uruchomienie dwóch nowych centrów szkolenia pilotów w Europie. Jedna z inwestycji irlandzkiego przewoźnika najprawdopodobniej zostanie ulokowana w Polsce - wynika z informacji uzyskanych przez Polską Agencję Prasową. Faworytem ma być Wrocław, gdzie w 2012 roku przewoźnik uruchomił swoją pierwszą w Polsce bazę operacyjną.
Przedstawiciele linii Ryanair zapowiedzieli, że w ramach ekspansji na swoim głównym, europejskim rynku niskokosztowy przewoźnik zamierza utworzyć dwa nowe centra szkoleniowe. Obecnie irlandzki przewoźnik ma cztery takie centra. Jedno z nich ma powstać na Półwyspie Iberyjskim, drugie natomiast - jak poinformowano - "gdzieś w Europie Środkowo-Wschodniej, najprawdopodobniej w Polsce".
O planach przewoźnika rozmawiał z Polską Agencją Prasową w Dublinie Eddie Wilson, dyrektor generalny Ryanair DAC, głównej spółki Grupy Ryanair. - Rozważamy kilka lokalizacji w Polsce. Zdecydujemy się na taką, która będzie miała najlepsze połączenia - powiedział Wilson. Dodał, że preferowana lokalizacja powinna być położona "blisko lotniska, z którego latamy, i tania".
Jak wyjaśnił szef Ryanair DAC, centrum szkoleniowe "musi być położone w pobliżu lotniska z dobrymi połączeniami, tak by piloci i członkowie załóg pokładowych mogli się tam łatwo dostać".
Ryanair może uruchomić w Polsce centrum szkolenia pilotów
Dopytywany o faworytów do umiejscowienia inwestycji, Eddie Wilson wskazał na Wrocław, gdzie w 2012 roku przewoźnik uruchomił swoją pierwszą w Polsce bazę operacyjną. Od tego czasu w mieście powstało również pierwsze w kraju i trzecie w Europie centrum obsługi technicznej samolotów linii, a także Travel Labs Poland - centrum IT Ryanaira.
Ponadto we wrześniu spółka ogłosiła kolejną, wartą 25 mln euro inwestycję we Wrocławiu zakładającą utworzenie nowego dwustanowiskowego hangaru. Ma on powstać do sierpnia 2023 roku.
Dyrektor generalny Ryanair DAC dodał, że pod uwagę brane są też m.in. Kraków, Poznań czy Gdańsk, gdzie również zlokalizowane są bazy Ryanaira. Taki status mają także lotniska w Katowicach oraz w podwarszawskim Modlinie, jednak - jak wynika z informacji PAP - ta ostatnia lokalizacja nie jest prawdopodobna.
Ryanair o lotnisku w Modlinie
- Warszawa-Modlin to w ostatecznym rozrachunku niewielka baza i z pewnością nie będziemy tam obecnie rozszerzać działalności. Nie mamy też stamtąd aż tylu połączeń do innych baz, więc raczej nie bierzemy Warszawy pod uwagę jako lokalizacji dla centrum szkoleniowego - przyznał Wilson.
Szef Ryanair DAC zastrzegł, że firma chce nadal latać do stolicy Polski i wyklucza przeniesienie kursów obsługujących Warszawę np. do Radomia. - Modlin nam odpowiada, choć zgłosiliśmy się po sloty i do Lotniska Chopina. Zawsze to robimy, to nic nie kosztuje. Ale Radom nie miałby sensu, podobnie jak planowany Centralny Port Komunikacyjny. Ludzie nie chcą dojeżdżać 100 kilometrów, żeby dostać się na lotnisko - powiedział.
Największe linie lotnicze
Z ostatnich dostępnych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że Ryanair w pierwszym półroczu 2022 roku obsłużył w polskich portach lotniczych w krajowym i międzynarodowym ruchu regularnym ponad 5,8 mln pasażerów. Stanowiło to 38,93 proc. w całym rynku. Irlandzka linia lotnicza znalazła się na 1. miejscu pod tym względem.
Na drugim miejscu znalazły się Polskie Linie Lotnicze LOT - ponad 3,4 mln pasażerów (22,79 proc.), a na trzecim węgierski Wizz Air - blisko 3 mln pasażerów (19,94 proc.). W czołówce zestawienia znalazły się też m.in. linie Lufthansa, KLM oraz EasyJet.
Irlandzka Grupa Ryanair obejmuje spółki: Ryanair DAC, Ryanair UK, Buzz, Lauda i Malta Air. Flota przewoźnika obejmuje 517 samolotów obsługujących ponad 2400 połączeń pomiędzy 234 lotniskami w 37 krajach, głównie w Europie. Z tego 88 lotnisk to tzw. bazy, czyli punkty startowe i docelowe wszystkich połączeń. Ryanair posiada również cztery centra obsługi technicznej (z czego jedno we Wrocławiu) i cztery ośrodki szkoleniowe wyposażone w łącznie 17 symulatorów.
W Polsce Ryanair posiada obecnie sześć baz: w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Modlinie koło Warszawy, Poznaniu i we Wrocławiu. Samoloty przewoźnika docierają również na lotniska: w Bydgoszczy, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Rzeszowie i Szczecinie, a także do Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock