- W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, by się łączyć w Baranowie - przekazał premier Donald Tusk podczas konferencji prasowej dotyczącej Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Szef rządu wskazał, że koleje dużych prędkości mają połączyć wszystkie wielkie miasta w Polsce. Dodał, że "powstanie lotnisko w Baranowie" i "będzie to najnowocześniejsze lotnisko w Europie".
NAJWAŻNIEJSZE PUNKTY: - powstanie lotniska w Baranowie, - modernizacja Okęcia, - rozbudowa lotniska w Modlinie, - zmiana planu kolejowego - sieć Y, mniejsza liczba wywłaszczeń.
- Do tej pory CPK kosztowało 2,7 miliarda złotych. Symbolem tej niemocy stał się tunel pod Łodzią, który miał być zakończony w grudniu 2021 roku. Dwa lata po tym, jak miał być on otwarty, prace nad nim kompletnie zamarły - powiedział premier. Dodał, że nowy projekt dotyczący CPK będzie "trójskokiem w nowoczesność i w odpowiednią dla wyzwań XXI wieku strukturę państwa polskiego".
Premier Donald Tusk o CPK
- Ten projekt musi uwzględniać ten skarb, jakim jest polska regionalna i model decentralizacji. W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, by się łączyć w Baranowie - podkreślił Tusk.
Wyjaśnił, że zmiany proponowane przez rząd mają oznaczać mniejszą liczbę wywłaszczeń, "zwłaszcza w związku ze zmianą modelu kolejowego".
Jak dodał, zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast. - Koleje, które proponujemy to połączenia polskich miast między sobą, to relatywnie gęsta sieć łącząca realne skupiska ludzi i obsługująca realne potoki pasażerów - stwierdził szef rządu.
- Polska stanie się jednym wielkim megalopolis, co oznacza, że w ten projekt nowoczesnej komunikacji będą włączone wszystkie wielkie miasta w Polsce - mówił.
Jak dodał Tusk, początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. "Y", czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. Zaznaczył też, że na autostradzie Warszawa-Łódź powstaną trzeci i czwarty pas ruchu.
- Projekt #Polska100Minut będzie dotyczył na początku kilku, a potem wielu innych dużych polskich miast. Mniej więcej w 100 minut będziemy mogli dojechać z Warszawy do Katowic, Krakowa, Wrocławia, Poznania i Gdańska - mówił Tusk.
CPK i lotniska w Polsce
- Powstanie lotnisko w Baranowie. Będzie to najnowocześniejsze lotnisko w Europie - podkreślił premier.
Samo lotnisko centralne w Baranowie ma być gotowe w 2032 r.
Mówił także, że lotnisko na Okęciu ma zostać pilnie zmodernizowane. Premier zapowiedział, że rząd, tam, gdzie zaistnieje potrzeba, będzie wspierał rozwój lotnisk regionalnych. Dodał, że lotnisko w Modlinie zostanie rozbudowane i zmodernizowane pod kątem tanich linii lotniczych, zyska też połączenie kolejowe z Warszawą.
Poinformował, że kolejnym elementem planu są Polskie Linie Lotnicze LOT. - Bardzo zależy nam, aby LOT stał się jedną z największych firm lotniczych. Oczywiście gigantów nie przegoni, ale możemy myśleć, że choć LOT nie przegoni Lufthansy, to jednak może być firmą tego rzędu. To oznacza konieczność uzupełnienia floty do ponad 130 samolotów – powiedział szef rządu.
Donald Tusk zwrócił się do wiceministra funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Macieja Laska z prośbą o szczegóły "w ambitnym planie". - W ambitnym planie do 2032 roku 135 samolotów, z czego 31 samolotów szerokokadłubowych – powiedział Maciej Lasek.
Jak dodał na konferencji prasowej pełnomocnik, obecny harmonogram przewiduje, że pozwolenie na budowę dla lotniska zostanie uzyskane w 2026 r., zakończenie budowy tunelu i podziemnej stacji kolejowej w Baranowie planowane jest na 2029 r., a zakończenie budowy lotniska to rok 2031.
Do tego czasu gotowy będzie odcinek kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź przez Baranów i zakończona będzie modernizacja autostrady A2, czyli rozbudowa o nowe pasy ruchu - wyjaśnił Lasek.
Jak dodał, aby PLL LOT był na nowym lotnisku centralnym najważniejszym graczem, polskie linie muszą być przygotowane na objęcie co najmniej 50 proc. tzw. slotów, a rząd zakłada, że niezbędne minimum to 60 proc.
Lasek przypomniał też, że za poprzedniego rządu spółka CPK poszukiwała prywatnego zagranicznego inwestora i udało się go znaleźć za cenę "trudno akceptowalnych ustępstw". Do wstępnego porozumienia z potencjalnym inwestorem nie miała dostępu Prokuratoria Generalna, dopiero obecnie powstaje opinia, która będzie podstawą do decyzji o dalszej współpracy - poinformował pełnomocnik.
Pełnomocnik przekazał, że koszt nowej inwestycji w Baranowie to 131 mld zł do 2032 r., przy czym część lotniskowa ma kosztować 42,7 mld zł, a kolejowa, tzw. Y - ok. 80 mld zł.
Co z lotniskami Chopina, w Modlinie i w Radomiu?
- Położenie, również możliwości połączenia go z siecią dróg oraz połączeń kolejowych oraz praca, która została już włożona w projekty tego lotniska, zdecydowały, że to będzie lotnisko, które w przyszłości zastąpi Lotnisko Chopina, jeżeli chodzi o lotnisko krajowe - wyjaśnił Lasek.
Wyjaśnił, że "rozwój czy modernizacja, czy dokończenie modernizacji tej infrastruktury będzie przygotowane na poziomie niskokosztowym, czyli również takim, które będzie mogło być wykorzystane w przyszłości do przeniesienia na inne lotniska, w momencie, kiedy nie będzie musiało spełniać tej funkcji (krajowego lotniska - red.) Lotnisko Chopina".
Dodał, że "lotnisko w Modlinie będzie przygotowane dla ruchu niskokosztowego". - Z lotniskiem w Radomiu - będziemy starali się go uratować. Jest to lotnisko, tak jak wspomniałem, z którego nikt nie chce latać, ale mam nadzieję, że w końcu przygotujemy taką ofertę, że i do tego lotniska zachęcimy operatorów - powiedział pełnomocnik.
CPK w MI
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak przekazał natomiast, że od 1 lipca spółka Centralny Port Komunikacyjny wraca do resortu infrastruktury.
- Od 1 lipca spółka CPK przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury. Jest to de facto ostatni ważny element porządkowania polskiej polityki transportowej oraz integrowania inwestycji najważniejszych w naszym państwie - powiedział Klimczak.
Przypomniał, że w marcu uporządkowana została kwestia nadzoru nad koleją, która w czasie poprzednich rządów była zarządzana w czterech różnych ministerstwach, a obecnie nadzór nad budową dróg, kolei, lotnisk będzie skupiony w jednym ręku, w Ministerstwie Infrastruktury.
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zgodnie z początkowymi założeniami miał zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy planowana jest budowa portu lotniczego.
W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwiłyby przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami.
Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
Źródło: tvn24.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Piotr Nowak/PAP