Nestle woli pizzę od... czekolady. Największa na świecie firma branży spożywczej kupuje od konkurenta, koncernu Kraft Foods, jego amerykański dział, produkujący mrożoną pizzę. Kraft zaś uzyskane w ten sposób miliardy chce przeznaczyć na kupno brytyjskiego producenta czekolady.
Za dział produkujący mrożoną pizzę Nestle zapłaci 3,7 miliardów dolarów. Przejmie też jego północnoamerykańskie marki, m.in. DiGiorno, Tombstone i California Pizza Kitchen.
Przejmowany dział w ubiegłym roku wypracował ponad półtora miliarda dolarów przychodów ze sprzedaży. W wyniku transakcji do Nestle przejdzie prawie 3,5 tysiąca pracowników.
Spółka podaje, że całkowite włączenie nowego działu do jej struktur potrwa 5 lat. Koncern liczy na efekt synergii - ma już dobrze rozwinięty system transportu swych lodów do placówek handlowych.
Według Nestle, Stany Zjednoczone to największy rynek sprzedaży pizzy na świecie, wart około 37 miliardów dolarów rocznie. Jednocześnie ma ambicję stać się największym na świecie producentem mrożonej pizzy, uznając, iż jest to bardzo atrakcyjny i szybko rosnący rynek.
Pieniądze pójdą na czekoladę
Tymczasem Kraft Foods oświadczył, że pieniądze z transakcji zamierza przeznaczyć na... poprawienie swej oferty zakupu brytyjskiego producenta słodyczy, Cadbury.
Kraft Foods chce zwiększyć ilość gotówki, jaką w ramach oferty - oprócz akcji - mieliby otrzymać akcjonariusze Cadbury. To odpowiedź na żądania części inwestorów, którzy woleli gotówkę zamiast akcji. Wartość całej oferty nie uległa jednak zmianie i wciąż wynosi 10,2 miliarda funtów (16,4 mld dol.)
Zarząd Cadbury, który wcześniej odrzucał ofertę Krafta i nazywał ją drwiną, na razie nie skomentował tych doniesień. Kraft ma podać szczegóły nowej, alternatywnej propozycji do 19 stycznia, kiedy upływa termin wyznaczony przez brytyjskiego regulatora rynku. Akcjonariusze Cadbury czas na odpowiedź mają do 2 lutego.
Źródło: TVN CNBC Biznes, AFP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu