Niemcy poprosiły USA o tajne dane dwóch myśliwców Boeinga w związku z zamiarem zastąpienia od roku 2025 starzejących się samolotów Tornado - podała agencja Reutera, cytując udostępniony mu list, jaki wysłał dział planowania niemieckiego ministerstwa obrony.
List ten głosi, że myśliwce F-15 i F/A-18E/F uznano za potencjalnych kandydatów do zastąpienia maszyn Tornado, których wprowadzanie do służby rozpoczęto w 1981 roku. Jak się oczekuje, służący przekazaniu danych tajny briefing odbędzie się w połowie listopada. W lipcu bieżącego roku na podobnym briefingu przedstawiciele USA zapoznali Niemców z danymi produkowanego przez koncern Lockheed Martin myśliwca F-35. Niemiecki resort obrony oświadczył, że zwróci się także o informacje do europejskiego giganta aerokosmicznego Airbus, który wspólnie z brytyjskim BAE Systems i włoską spółką Leonardo buduje myśliwce Eurofighter Typhoon.
Skąd samoloty?
Boeing poinformował, że wspólnie z rządem USA pracuje nad dostarczeniem żądanych przez Niemcy danych. Jak zaznacza Reuters, jest to korzystny obrót sprawy dla tego koncernu, krytykowanego obecnie przez Kanadę i Wielką Brytanię za złożenie u władz USA skargi, której skutkiem było obciążenie wstępnym cłem importowym ze stawką 220 proc. wytwarzanych przez kanadyjską firmę Bombardier odrzutowców pasażerskich serii CS. W ich produkcji uczestniczą także zakłady Bombardiera w Belfaście w Irlandii Północnej. Niemcy, które powinny w połowie 2018 roku zadecydować, jakimi samolotami zastąpią swe Tornada, ogłosiły w lipcu bieżącego roku plany zbudowania nowego myśliwca wspólnie z Francją. Jest jednak nieprawdopodobne, by był on gotowy do 2025 roku, kiedy to rozpocznie się wycofywanie niemieckich Tornad. Według zaznajomionych ze sprawą źródeł, na które powołuje się Reuters, Niemcy zamierzają najpierw kupić istniejące już samoloty w celu zastąpienia Tornad, pracując jednocześnie wraz z Francją nad nowym europejskim myśliwcem, który zająłby później miejsce Eurofighterów.
Autor: mtom / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: US Air Forces / SSgt Matthew Bruch