Polscy 15-latkowie osiągnęli wyższe niż średnia OECD wyniki w badaniu myślenia kreatywnego PISA 2022. Nasz kraj reprezentowało 6011 uczniów, którzy urodzili się w 2006 roku. Najlepiej wypadli uczniowie z Singapuru.
We wtorek przedstawiono wyniki krajów, które uczestniczyły w badaniu myślenia kreatywnego, które towarzyszyło badaniu PISA 2022 (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów). PISA to największe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co trzy lata we wszystkich krajach członkowskich Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), a także w kilkudziesięciu innych państwach. Pokazuje ono poziom i zróżnicowanie umiejętności 15-latków, które rozwijane są w trakcie edukacji szkolnej i poza szkołą.
W każdej edycji PISA badane są umiejętności z trzech dziedzin: rozumienia czytanego tekstu, rozumowania w matematyce i rozumowania w naukach przyrodniczych. Zawsze jedna z nich jest główna - w badaniu PISA 2022 dziedziną tą było rozumowanie w matematyce. Dodatkowo w każdej edycji PISA badane są także inne dziedziny - w edycji PISA 2022 badane było m.in. myślenie kreatywne i dziedzina ta była badana po raz pierwszy. W badaniu myślenia kreatywnego udział wzięły 64 kraje i regiony.
Jak poradzili sobie polscy uczniowie?
Jak wynika z przedstawionych we wtorek danych, wyniki polskich 15-latków w badaniu myślenia kreatywnego są wyższe niż średnia OECD i zbliżone do wyników uczniów z Łotwy, Belgii i Portugalii. Wśród uczniów z UE lepsze wyniki uzyskali 15-latkowie z Estonii, Finlandii i Danii.
Maksymalnie w badaniu można było otrzymać 60 punktów. Średni wynik polskich uczniów w zakresie myślenia kreatywnego wyniósł 34 punkty. Najlepsze wyniki uzyskali uczniowie z Singapuru (41 punktów), Korei Południowej i Kanady (po 38 punktów). Kolejne miejsca zajęły Australia i Nowa Zelandia, a tuż za nimi uplasowały się kraje Unii Europejskiej: Estonia, Finlandia (po 36 punktów) i Dania (35 punktów). Wynik Polski jest zbliżony do wyników piętnastolatków z Łotwy, Belgii (po 35 punktów) i Portugalii (34 punkty). Według badaczy różnice w wynikach uczniów z Polski, Łotwy, Belgii i Portugalii są jednak nieistotne statystycznie. Średni wynik dla krajów OECD wynosi 33 punkty.
Kreatywność - czyli co badano
W badaniu kreatywność zdefiniowano jako "umiejętność tworzenia, oceny i ulepszania pomysłów na rozwiązanie problemu lub twórcze wyrażenie się, które może prowadzić do powstania nowej wiedzy, skutecznych i oryginalnych rozwiązań, produktów czy dzieł sztuki". Podczas badania uczniowie rozwiązywali specjalnie przygotowane zadania sprawdzające ich umiejętności w zakresie tworzenia różnorodnych pomysłów, tworzenia kreatywnych pomysłów, oceniania i ulepszania pomysłów w czterech domenach: prezentacja graficzna, wypowiedź pisemna, rozwiązywanie problemów społecznych oraz rozwiązywanie problemów naukowych. Rozwiązanie każdego z zadań trwało od 5 do 15 minut.
W badaniu Polskę reprezentowało 6011 uczniów z 240 szkół, którzy urodzili się w 2006 roku. Byli to uczniowie I klas szkół ponadpodstawowych (47 proc. to uczniowie liceów ogólnokształcących, 40 proc. - uczniowie techników, 12 proc. - uczniowie szkół branżowych I stopnia, 1 proc. - uczniowie szkół podstawowych).
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Chinnapong/Shutterstock