Dostałeś prezent, który ci się nie podoba? A może okazało się, że jest wadliwy? Co zrobić, gdy nasza zabawa sylwestrowa okazała się klapą? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował kilka podpowiedzi, które pozwolą uporać się z tymi świątecznymi problemami.
1. Wadliwy prezent
Dostałeś buty, które po kilku dniach zaczynają się rozklejać? Albo suszarkę do włosów, która nie działa? Zareklamuj je. Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód zakupu. Możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. W tym ostatnim przypadku powinieneś dostać gotówkę, przy reklamacji towaru zwrot pieniędzy na kartę podarunkową jest niedopuszczalny. Na reklamację masz dwa lata od daty zakupu.
2. Nietrafiony prezent
Sweter, który przyniósł Mikołaj, jest za ciasny albo po prostu ci się nie podoba? Jeśli został kupiony przez internet tuż przed świętami, to nie ma problemu. Możesz go odesłać, a za zwrócone pieniądze kupić coś, z czego będziesz zadowolony. Na zwrot w sklepie internetowym masz 14 dni od daty otrzymania przesyłki z towarem. Trudniej będzie, jeśli Mikołaj kupował w tradycyjnym sklepie. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. I to on stawia warunki - może w ogóle nie przyjąć towaru, zgodzić się tylko na wymianę, przelać pieniądze na kartę podarunkową czy zażądać oryginalnego opakowania.
3. Nieudana zabawa sylwestrowa
Miała być muzyka na żywo, trzy ciepłe dania i alkohol bez ograniczeń. Ale zamiast tego była muzyka z płyt, jedno danie i kieliszek szampana. Taką imprezę możesz reklamować, domagaj się zwrotu części pieniędzy.
4. Fajerwerki
Aby sylwester nie zakończył się tragedią, pamiętaj o kilku zasadach. Nie kupuj fajerwerków z niepewnego źródła. Sprawdź, czy nie wysypuje się z nich mieszkanka pirotechniczna, czy mają zabezpieczony lont, czy nie mają pękniętej obudowy lub innych uszkodzeń. Szukaj instrukcji - powinny być w niej informacje o producencie, o tym jak odpalać fajerwerki i ostrzeżenia. Przestudiuj ją wcześniej, a nie tuż przed północą. Odpalaj petardy i rakiety na otwartej przestrzeni, nie kieruj ich na ludzi, zwierzęta, drzewa czy budynki.
5. Nie ma twojego płaszcza
Po imprezie sylwestrowej okazuje się, że twojego okrycia nie ma w szatni. Nie daj się zbyć, nawet gdy wisi informacja "za rzeczy pozostawione w szatni nie ponosimy odpowiedzialności". To przykład niezgodnej z prawem praktyki. Przedsiębiorca, który prowadzi szatnię, odpowiada za powierzone mu rzeczy. Domagaj się zwrotu płaszcza albo odszkodowania.
6. Nieudany wyjazd świąteczny
Kupiłeś wycieczkę na narty. Zgodnie z umową miałeś być zakwaterowany w 4-gwiazdkowym hotelu z basenem i sauną, a mieszkałeś w 3-gwiazdkowym bez żadnych dodatkowych atrakcji. Złóż reklamację i żądaj obniżenia ceny. Masz na to 30 dni od zakończenia imprezy.
Autor: tol / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock