Operatorzy powinni informować o wysokości nadpłaty po zakończeniu umowy i możliwości jej zwrotu - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Sprawdź, jak możesz się o nią ubiegać.
Na koncie abonenta po zakończeniu umowy z operatorem telekomunikacyjnym może pojawić się nadpłata. Na przykład dlatego, że przez pomyłkę przelejesz więcej pieniędzy, albo operator już po zakończeniu umowy pozytywnie rozstrzygnie twoją reklamację i odda część środków. Nadwyżka może też się pojawić wówczas, gdy na początku umowy wpłaciłeś kaucję za sprzęt (m.in. dekoder) i nie została ona zwrócona.
Nadpłata
UOKiK sprawdził, jak operatorzy rozliczają nadpłaty po zakończeniu umowy. - Łącznie mówimy o dużych kwotach. Wiele z nich może się pojawić tuż po rozwiązaniu umowy z konsumentem, a operatorzy nie oddają ich automatycznie. Naszym zdaniem powinni informować abonentów o wysokości nadwyżki i warunkach jej zwrotu. A sam ten proces powinien być dla nich łatwy do zainicjowania i bezpłatny. Nie wykluczamy podjęcia dalszych działań w przypadku tych operatorów, którzy utrudniają konsumentom uzyskanie zwrotu nadpłat – uważa Marek Niechciał, prezes UOKiK. Przykładowo: konsument przez kilka lat opłacał abonament przelewem, ale żeby odzyskać nadpłatę, musi wysłać wniosek pocztą, bo operator nie przyjmuje wniosków e-mailem lub przez telefon. „Taka praktyka operatora może być uciążliwa. Jest to szczególnie problematyczne przy niższych kwotach, gdy koszt listu poleconego jest niewiele mniejszy niż kwota, którą przedsiębiorca powinien zwrócić konsumentowi” - wyjaśnia w komunikacie UOKiK.
Zwrot pieniędzy
Nadpłaty mogą występować również u innych dostawców usług telekomunikacyjnych. W wyniku podjętej przez UOKiK interwencji, Netia skontaktowała się z klientami, aby poinformować o wysokości zaległych środków i możliwości ich zwrotu. Abonenci Netii otrzymali zwrot kaucji, którą wpłacili zawierając umowę. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi klientom operatorów, aby sprawdzali stan swoich kont, ponieważ mogą one wykazać nadpłatę. W sytuacji kiedy umowa już nie obowiązuje, mogą oni zapytać operatora, czy rozliczył się z klientem ze wszystkich pieniędzy.
Jak to zrobić?
Polkomtel (Plus): Wniosek złóż pisemnie lub elektronicznie (e-mail, faks). We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu. P4 (Play): Wniosek złóż pisemnie, elektronicznie (e-mail) lub faksem w biurze obsługi klienta. We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu. T-Mobile: Wniosek złóż pisemnie, elektronicznie (e-mail), faksem lub za pomocą formularza. We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu. Orange: Wniosek złóż telefonicznie lub elektronicznie w biurze obsługi klienta. We wniosku wskaż sposób zwrotu np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
Autor: msz//dap / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: pexels.com