Branża turystyczna mówi o "znacznym wzroście" zainteresowania Kopenhagą ze strony turystów z południowej Europy. Chodzi nie tylko o przyjazny klimat. Władze stolicy Danii twierdzą, że ważną rolę odgrywa także oferta kulturalna i kulinarna miasta.
"Wraz ze wzrostem temperatur w Europie południowej coraz więcej turystów ciągnie w chłodniejsze miejsca na północy" - przekazał portal Euronews we wtorek. Trend ten, obserwowany już od jakiegoś czasu, ma swoją nazwę - coolcation, powstałą z połączenia słów "cool", czyli "fajny", ale zarazem "chłodny", i "vacation" - "wakacje" - i cieszy się coraz większą popularnością.
Z danych Visit Denmark, czyli oficjalnej organizacji turystycznej Danii wynika, że liczba włoskich i francuskich turystów w stołecznej Kopenhadze wzrosła z 49 tysięcy w czerwcu 2019 roku do 60 tys. w czerwcu tego roku. Oznacza to ponad 22-procentowy wzrost liczby turystów z Francji i Włoch.
ZOBACZ TEŻ: "Wyspa piękna" z "baśniowym" miastem
"Znaczny wzrost" zainteresowania Kopenhagą
Cytowany przez Euronews Karim Nielsen, dyrektor generalny Kolpin Hotels, mówi o "znacznym wzroście" zainteresowania ze strony turystów z Francji, Grecji, Hiszpanii i Włoch, szczególnie w ciągu ostatnich dwóch lat.
- W Madrycie przez trzy kolejne tygodnie mieliśmy fale upałów z temperaturami od minimum 30 stopni Celsjusza do 40 stopni - powiedziała portalowi turystka z Hiszpanii. Tymczasem w Danii średnia temperatura w lipcu wynosiła 16,2 stopnia Celsjusza - wynika z danych duńskiego instytutu meteorologicznego.
Nie wszyscy jednak zgadzają się z tezą, że za rosnącą liczbę turystów w kraju odpowiadają niższe temperatury i dłuższe niż na południu Europy dni. Według stołecznego urzędu ds. turystyki, Wonderful Copenhagen, duża liczba turystów to zasługa nie klimatu, ale oferty kulturalnej i kulinarnej miasta.
Bezpłatny posiłek i wycieczka dla turysty
O turystyce w Kopenhadze jest ostatnio głośno nie tylko za sprawą rosnącej liczby turystów z południa. 11 sierpnia miasto zakończyło trwający od 15 lipca program pilotażowy CopenPay. Turyści odwiedzający stolicę Danii, którzy zebrali śmieci lub podróżowali transportem publicznym, mogli w ramach programu zostać nagrodzeni bezpłatnym posiłkiem lub wycieczką z przewodnikiem.
"CopenPay nagradza takie działania, jak jazda na rowerze, udział w sprzątaniu lub wolontariat (…), oferując w nagrodę bezpłatne wycieczki po muzeach z przewodnikiem, wypożyczenie kajaków, a nawet darmowe wegetariańskie posiłki przyrządzane z lokalnych upraw" - wyjaśniał w oświadczeniu Wonderful Copenhagen.
Program obejmował łącznie 24 kopenhaskie atrakcje i firmy. Wśród nich organizująca wycieczki rowerowe Cycling Copenhagen. Założyciel firmy, Christian Hougaard, w ramach CopenPay oferował darmowe wycieczki osobom, które przybyły z własnymi rowerami. - Myślę, że to był świetny sposób na poznanie miasta i poruszanie się po nim na rowerze. W wycieczkach wzięło udział wiele osób, więc z naszej perspektywy to był sukces - ocenił Hougaard w rozmowie z agencją Reutera.
Źródło: Euronews, Reuters, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock