Za nami druga noc największego w historii transportu drogowego przez województwo łódzkie. Wszystko poszło nadzwyczaj sprawnie - podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Poruszający się z prędkością 10 km/h konwój będzie jednak powodować utrudnienia w ruchu. Teren województwa łódzkiego opuści w piątek i ruszy przez mazowieckie drogi.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała, że "za nami druga noc największego w historii transportu drogowego przez województwo łódzkie. Wszystko poszło nadzwyczaj sprawnie".
Aktualna sytuacja
W komunikacie czytamy, że "pięć zespołów pojazdów o łącznej masie ok. 1300 ton dotarło z MOP-u Stobiecko Szlacheckie w okolice Polichna niemal pół godziny przed czasem".
"Za nami jednocześnie najtrudniejszy odcinek – czyli budowa między Kamieńskiem i Piotrkowem Trybunalskim. Jutro po 22.00 kontynuacja podróży. Transport ruszy drogą ekspresową S8 z okolic Polichna za Rawę Mazowiecką, gdzie będzie miał miejsce dłuższy postój – do wieczora 18 listopada, kiedy konwój ruszy w kierunku Warszawy. Podróżującym nocą ze Śląska do Warszawy sugerujemy wybór autostrady A1 do węzła Łódź Pn. i dalej autostrady A2 do stolicy. Unikną z pewnością przymusowych postojów" - przekazano przez GDDKiA
Transport będzie poruszał się z maksymalną prędkością 10 km/h
Konwój przewożący części gigantycznej maszyny do drążenia tuneli wyruszył w piątek z portu w Opolu. Składa się z pięciu zestawów pojazdów. Największy z nich liczy 74 metry długości - to mniej więcej tyle, ile mają 4 autobusy przegubowe lub 4,5 tira, 9 metrów szerokości - i waży 500 ton. Kolumna ma długość czterech kilometrów i dotrze do celu - na budowę tunelu na Podkarpaciu - za około trzy tygodnie. Jak informuje GDDKiA, transport będzie poruszał się z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni, zajmując dwa pasy ruchu.
Kolejne dni transportu
Konwój będzie kontynuował przejazd przez Łódzkie w nocy z 16 na 17 listopada. Na drodze S8, w godz. 22-5, z parkingu ADR Wolbórz dojedzie do parkingu ADR Chrzczonowice. W okolicach węzła Czerniewice zaplanowana jest obowiązkowa 45-minutowa przerwa. Trzeciej nocy - 18 listopada - nastąpi wyjazd konwoju z woj. łódzkiego. Według planu, ok. godz. 1 ma on dotrzeć do granicy woj. mazowieckiego.
W nocy z 18 na 19 listopada (piątek/sobota) kolumna TBM ok. godz. 23 przekroczy granicę woj. łódzkiego i mazowieckiego. Około godziny 5.30 dotrze do węzła Janki na S8, gdzie zaplanowano postój do 19 listopada (sobota) do godziny 22.
Transport maszyny TBM będzie się poruszał z prędkością do 10 km/h na mostach, a poza nim w granicach 20-30 km/h. "W związku z tym, w czasie przejazdu konwoju drogą ekspresową S8 pomiędzy węzłami Kowiesy i Janki, możliwe będą utrudnienia na jezdni w kierunku Warszawy. W miarę możliwości prosimy kierowców o korzystanie z tras alternatywnych" - przekazała rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.
Zaznaczyła, że około godziny 23.30 zator drogowy utworzony za kolumną będzie rozładowany w rejonie MOP-u Gurba. Około północy transport przejedzie S8 w rejonie węzła Mszczonów Północ, gdzie samochody jadące w kierunku Warszawy będą mogły zjechać na drogę krajową nr 50. Dojadą nią do węzła Wiskitki, gdzie możliwy będzie wjazd na autostradę A2 w kierunku Warszawy.
Tunel na S19
Maszyna TBM będzie wykorzystana do drążenia tunelu, który powstanie na odcinku drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. Fragment ten realizowany jest w systemie "projektuj i buduj". Wykonawca - konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción - opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i aktualnie prowadzi roboty budowlane. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 r.
Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m i masie 4000 ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.
W ramach inwestycji oprócz tunelu powstaną też: węzeł Babica, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19 i dwa lądowiska dla śmigłowców. Wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.
Czytaj więcej: Budowa trwała ponad pięć lat, kosztowała blisko miliard złotych. Tunel na zakopiance otwarty
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA