We wtorek około godziny 5 na autostradę A1 w Łódzkiem wjedzie największy w historii transport drogowy. Jak zapowiada regionalny oddział GDDKiA, poruszający się z prędkością 10 km/h konwój przez trzy kolejne noce będzie powodować utrudnienia w ruchu na A1 i S8 - teren województwa opuści w piątek.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi podała, że około godz. 5 we wtorek na teren województwa łódzkiego od strony województwa śląskiego wjedzie autostradą A1 największy w historii transport drogowy.
Transport będzie poruszał się z maksymalną prędkością 10 km/h
Konwój przewożący części gigantycznej maszyny do drążenia tuneli wyruszył w piątek z portu w Opolu. Składa się z pięciu zestawów pojazdów. Największy z nich liczy 74 metry długości - to mniej więcej tyle, ile mają 4 autobusy przegubowe lub 4,5 tira, 9 metrów szerokości - i waży 500 ton. Kolumna ma długość czterech kilometrów i dotrze do celu - na budowę tunelu na Podkarpaciu - za około trzy tygodnie. Jak informuje GDDKiA, transport będzie poruszał się z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni, zajmując dwa pasy ruchu. Drogowcy nie przewidują możliwości wyprzedzania konwoju, dlatego planującym podróż A1 w nocy z poniedziałku na wtorek i z wtorku na środę zaleca się wybranie innej trasy.
Zanim transport dotrze do województwa łódzkiego, będzie poruszał się (od godziny 22) po A1 na odcinku śląskim.
Zamknięcie jezdni w kierunku Katowic
Kolejnej nocy - z 15 na 16 listopada - ma nastąpić przejazd konwoju na trasie MOP Stobiecko Szlacheckie na A1 – parking ADR Wolbórz na drodze ekspresowej S8. Transport będzie odbywał się w godz. 22-3. - Na ponad 24-kilometrowym odcinku autostrady A1 między węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk trwa budowa. Ruch na długości 17 km odbywa się po jednej jezdni, co wymusi zamknięcie jezdni w kierunku Katowic na czas przejazdu transportu – na około 2 godzin. Przejazd w kierunku Łodzi i Warszawy będzie kierowany z węzła Kamieńsk na drogę krajową 91 do Piotrkowa Trybunalskiego - zapowiedział rzecznik łódzkiej GDDKiA Maciej Zalewski. Zarządca drogi proponuje, aby zablokowany odcinek ominąć objazdami. Od strony Łodzi pojazdy o DMC powyżej 3,5 t dojadą A1 do węzła Piotrków Tryb. Zachód, dalej S8 do węzła Piotrków Tryb. Wschód do drogi krajowej 91. Inna sugerowana trasa: z węzła Tuszyn drogą krajową 12/91 do węzła Piotrków Tryb. Północ, dalej S8 do węzła Piotrków Tryb. Wschód i drogą krajową 91. Dodatkowo dla pojazdów o DMC do 3,5t. zaleca się przejazd autostradą A1 do węzła Piotrków Tryb. Południe i przez miasto do drogi krajowej 91.
Z kolei dla wszystkich pojazdów jadących od strony Warszawy zalecany jest zjazd z S8 na drogę krajową 91 na węźle Piotrków Tryb. Wschód.
Kolejne dni transportu
Konwój będzie kontynuował przejazd przez Łódzkie w nocy z 16 na 17 listopada. Na drodze S8, w godz. 22-5, z parkingu ADR Wolbórz dojedzie do parkingu ADR Chrzczonowice. W okolicach węzła Czerniewice zaplanowana jest obowiązkowa 45-minutowa przerwa. Trzeciej nocy - 18 listopada - nastąpi wyjazd konwoju z woj. łódzkiego. Według planu, ok. godz. 1 ma on dotrzeć do granicy woj. mazowieckiego.
Tunel na S19
Maszyna TBM będzie wykorzystana do drążenia tunelu, który powstanie na odcinku drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. Fragment ten realizowany jest w systemie "projektuj i buduj". Wykonawca - konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción - opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i aktualnie prowadzi roboty budowlane. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 r.
Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m i masie 4000 ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.
W ramach inwestycji oprócz tunelu powstaną też: węzeł Babica, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19 i dwa lądowiska dla śmigłowców. Wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.
Czytaj więcej: Budowa trwała ponad pięć lat, kosztowała blisko miliard złotych. Tunel na zakopiance otwarty
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA Katowice