Wykonawca odcinków drogi ekspresowej S3 Dargobądz - Troszyn oraz obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6 wstrzymał realizację obu inwestycji. Konsorcja, których liderem w obu przypadkach jest firma Polbud Pomorze, domagają się zwiększenia finansowania inwestycji drogowych. Do sprawy odniosła się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Polbud Pomorze jako lider konsorcjów realizuje dwie inwestycje na terenie Pomorza Zachodniego. Pierwsza z nich to dokończenie budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa (3,90 km) w ciągu S6. Inwestycja jest realizowana w konsorcjum z Miejskim Przedsiębiorstwem Dróg i Mostów oraz Wibra Infrastruktura. Umowa o wartości 448,87 mln zł podpisana została 20 lipca 2021 roku.
Druga inwestycja to budowa drogi S3 Dargobądz - Troszyn (15,90 km) w konsorcjum z PRD Nowogard oraz Intop Warszawa i Intop Skarbimierzyce. Umowa o wartości 679,35 mln zł została podpisana 28 sierpnia 2021 roku.
Wykonawca chce więcej pieniędzy
"Gazeta Wyborcza" poinformowała, że 1 marca wykonawca wstrzymał prace na obu budowach. "Robotnicy zeszli z placu budowy, a wykonawca – Polbud Pomorze – domaga się waloryzacji kontraktu i zapłaty za dodatkowe prace" - czytamy. Łącznie chodzi o ponad 161 mln zł.
W przypadku odcinka S3 Dargobądz - Troszyn wykonawca oczekuje od GDDKiA waloryzacji wartości kontraktu w wysokości 108 mln zł.
- Już dwa razy wzywaliśmy Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o mediację ze Skarbem Państwa. Finansujemy budowę z własnych pieniędzy, dla średnich firm, jakie wchodzą w skład konsorcjum to spory ciężar, wydaliśmy już 43 mln złotych, występujemy o 108 mln złotych - powiedział w rozmowie z "Głosem Szczecińskim" Ryszard Kaptur, prezes firmy Polbud Pomorze.
Dodatkowo - jak poinformowała "GW" - Polbud Pomorze żąda 6,7 mln zł za przebudowę gazociągu przebiegającego na terenie inwestycji. "Przedsiębiorstwo twierdzi, że przystępując do inwestycji nie wiedziało o jego istnieniu, a inwestor – w tym przypadku GDDKiA – powinien umieścić taką informację w warunkach przetargu" - podała gazeta.
Wykonawca oczekuje też, że GDDKiA dopłaci 46,6 mln zł do budowy fragmentu obwodnicy Koszalina i Sianowa.
Wykonawca obu inwestycji w oświadczeniu cytowanym przez "GW" zastrzega, że nie zrywa kontraktu. Wstrzymanie inwestycji na razie ma potrwać dwa tygodnie.
"Decyzja o wykonaniu uprawnienia do wstrzymania robót w ramach zadania S3 wynika z utrzymującego się od kilku miesięcy braku współdziałania ze strony Zamawiającego (GDDKiA) i zwłoki po jego stronie" - przekazała gazecie Agata Markowska, specjalistka ds. PR firmy Polbud Pomorze. Wykonawca skarży się na odmowę waloryzacji wynagrodzenia "spowodowanego nadzwyczajnym i nieprzewidywalnym wzrostem cen i kosztów wykonania wywołanych pandemią wirusa Sars-Cov-2 i wojną w Ukrainie" i odmowę wypłaty wynagrodzenia za przebudowę sieci gazowej wysokiego ciśnienia.
GDDKiA odpowiada
Stanowisko w tej sprawie opublikowała GDDKiA. Drogowcy zauważyli, że wykonawca do 15 marca, gdy kończy się okres przerwy zimowej, nie ma obowiązku prowadzenia robót budowlanych. Jednocześnie GDDKiA nie widzi "powodów do wstrzymywania prac budowlanych, które były realizowane przez wykonawcę również w okresie zimowym, zwłaszcza wobec następującej obecnie poprawy warunków atmosferycznych".
Przypomniano, że zgodnie z aktualnymi terminami kontraktowymi wykonawca powinien zakończyć realizację drogi S3 Dargobądz - Troszyn 18 maja br., natomiast obwodnicę Koszalina i Sianowa w ciągu S6 22 kwietnia. "Na obu kontraktach wykonawca złożył roszczenia terminowe, które są analizowane przez inżynierów kontraktów i GDDKiA" - czytamy w stanowisku.
GDDKiA zwróciła uwagę, że "konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze, otrzymały na skutek zwiększenia limitów waloryzacji dodatkowe około 110 mln złotych na realizację S3 i S6". Zapewniono przy tym, że "nie ma jakichkolwiek zaległości płatniczych GDDKiA wobec wykonawcy".
"Realizujemy płatności w terminach wcześniejszych niż wynika to z umowy. Zwykle następuje to w ciągu dwóch tygodni od złożenia faktury. Nie mamy też informacji o zaległościach generalnego wykonawcy wobec podwykonawców" - przekazali drogowcy.
GDDKiA oczekuje realizacji robót na Pomorzu Zachodnim zgodnie z kontraktami. "Służby GDDKiA jak i inżynierowie kontraktów stale nadzorują sytuację na kontraktach konsorcjów, których liderem jest Polbud Pomorze. Wpływ deklarowanego przez wykonawcę wstrzymania prac będzie sprawdzany, w szczególności na roboty na ścieżce krytycznej" - poinformowano.
"W przypadku wydłużenia czasu wstrzymania robót poza przerwę zimową zostaną zastosowane odpowiednia działania kontraktowe" - zapowiedziano w stanowisku.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA