Po drogach rowerowych porusza się coraz więcej pojazdów, które nie spełniają definicji roweru i mogą znacznie przekraczać prędkość 25 kilometrów na godzinę - czytamy w czwartkowym "Dzienniku Gazecie Prawnej". Jak dodaje gazeta, takich pojazdów często używają kurierzy rozwożący jedzenie.
"Aby ułatwić sobie rozwożenie jedzenia, kurierzy coraz częściej używają przypominających duże, ciężkie rowery szybkich pojazdów. Mają silniki elektryczne, spore akumulatory i nie wymagają pedałowania. Zwykle poruszają się drogami rowerowymi, czasem także chodnikami" - pisze "DGP".
"Zagrożenie dla rowerzystów i pieszych"
Jak mówi w rozmowie z dziennikiem Kuba Czajkowski, ekspert transportowy ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, "stwarzają przez to spore zagrożenie dla prawdziwych rowerzystów i pieszych". Zwraca też uwagę, że kurierzy wykorzystujący "takie pojazdy poruszają się po ścieżkach rowerowych nielegalnie", a "ich sprzęt nie spełnia zapisanej w kodeksie drogowym definicji roweru elektrycznego".
"Według Czajkowskiego szybkie pojazdy używane przez kurierów to raczej motorowery, które powinny poruszać się po jezdni. Ich użytkownicy powinni mieć przynajmniej 14 lat i prawo jazdy kategorii AM lub kartę motorowerową wydaną przed 2013 r." - dodaje "DGP".
Jak czytamy w gazecie, "Łukasz Puchalski, pełnomocnik rowerowy warszawskiego ratusza i szef Zarządu Dróg Miejskich, przyznaje, że po ścieżkach rowerowych porusza się coraz więcej pojazdów, które nie spełniają definicji roweru i mogą znacznie przekraczać 25 km/h".
Firmy komentują
Dziennik informuje, że biuro prasowe Ubera poinformowało, iż "firma wdrożyła np. powiadomienia push dla kierowców i kurierów o przekroczeniu dozwolonej prędkości". "Jednocześnie każdy kierowca oraz kurier będący uczestnikiem ruchu drogowego jest odpowiedzialny za przestrzeganie jego przepisów we własnym zakresie" - zaznaczono.
"DGP" dodaje, że firma Pyszne.pl wskazała, iż jej kurierzy używają tylko rowerów elektrycznych z silnikami, które wyłączają się po przekroczeniu 25 km/h.
"Z kolei Łukasz Turczyński z Bolt Food na pytanie, czy firma zakazuje kurierom na szybkich pojazdach korzystania ze ścieżek rowerowych, odpowiedział: Pracujemy nad działaniami, które mają na celu odpowiedzieć na zaistniałą sytuację" - informuje "DGP"
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock