Ministrowi Infrastruktury pokazujemy mapę drogowców z 2008 roku i pytamy, czy wszystkie drogi na Euro są już gotowe. Tymi drogami, zaznaczonymi na czerwono, kierowcy mieli pojechać, ale już 12 lat temu.
Na drogi czekamy od 12 lat
- Te drogi na mapce, z którymi mamy największy problem, to także jest kwestia przebiegu. Szczególnie tutaj w województwie małopolskim i w województwie podkarpackim - odpowiadał minister infrastruktury Dariusz Klimczak. - Faktycznie są takie pojedyncze jeszcze odcinki, wąskie gardła, jak my to nazywamy, których przez te wszystkie lata nie udało się wykończyć - powiedział z kolei Szymon Piechowiak z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na euro 2012 miała być gotowa między innymi trasa S7 między Gdańskiem a Warszawą. W okolicach Łomianek i Modlina, jeszcze daleka droga do zakończenia budowy drogi ekspresowej, nie mówiąc o ostatnim odcinku do Warszawy. - Zapowiedziano budowę ponad 2500 tysiąca kilometrów autostrad i dróg ekspresowych. Jest to średnia roczna powyżej 600 kilometrów. Tymczasem przez wiele, wiele lat, ta średnia wynosi około 250 kilometrów. Nie było więc już w momencie zapowiadania tego programu żadnej szansy na jego realizację - komentował z kolei Jan Jakiel, ekspert ds. dróg w JKO Consulting.
Opóźnienia i komplikacje
Tymi trasami kibice mieli dojechać na stadiony. Do dziś odcinki, które zaznaczyliśmy na żółto, nie są gotowe. Chodzi głównie o autostrady i ekspresówki na południu kraju.
- Robiliśmy wszystko, żeby zminimalizować opóźnienia - tłumaczył z kolei były minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
I poprzednie władze i obecne tłumaczą opóźnienia między innymi protestami, np. na trasie budowy S7. - Decyzja środowiskowa, która została wydana przez nas, została przez stowarzyszenie mieszkańców i ekologów z Małopolski zaskarżona - mówił minister. - To są kwestie środowiskowe, to są kwestie wyborów wykonawców i podpisywanie z nimi umów i następnie, niestety, a mieliśmy taką falę, odstępowania od umów z nierzetelnymi wykonawcami - mówi Szymon Piechowiak z GDDKiA
"Powoli zbliżamy się" do ukończenia planu
Dziś, 12 lat po euro, słyszymy...
- Do tego ukończenia kompletnego planu dróg szybkiego ruchu na Euro 2012 powoli się zbliżamy - mówił Piechowiak. W grudniu kierowcy mają pojechać z Warszawy do Krakowa całą S7. Drogowcy mają otworzyć ostatni odcinek przed stolicą Małopolski i nie tylko. - Maksymalnie do 23 wpuścimy ruch na obwodnicę Krakowa i na brakujący odcinek drogi S7 - zapowiedział Dariusz Klimczak. Przejazd między dwoma największymi miastami w Polsce, skróci się o kilkanaście minut. Na inne odcinki poczekamy dłużej. - Najtrudniejsze niestety są jeszcze w procesie projektowym czy inwestycyjnym. Przede wszystkim jest to droga ekspresowa S19 na południe od Rzeszowa, gdzie występuje duża liczba estakad, tuneli no i tereny objęte ochroną przyrodniczą - powiedział Jan Jakiel.
Ostatnia prosta
To już ostatnia prosta. - Wychodzi na to, że możemy się szykować na kolejne mistrzostwa w piłce nożnej w Polsce, bo wreszcie drogi na euro 2012 zostały wybudowane - mówił Dariusz Klimczak. Najważniejsze, że dzięki KPO, nie brakuje euro, by budować kolejne trasy nie tylko na Euro.
Autorka/Autor: Łukasz Wieczorek
Źródło: TVN24
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock