Ile czasu przed ekranem może negatywnie wpływać na rozwój dziecka? Wyniki badań

Źródło:
JAMA Pediatrics, CNN, New York Times
Dr Dębski: dziecko uczy się przez naśladowanie osób dorosłych
Dr Dębski: dziecko uczy się przez naśladowanie osób dorosłychTVN24
wideo 2/5
Dr Dębski: dziecko uczy się przez naśladowanie osób dorosłychTVN24

Więcej czasu ze smartfonem oznacza mniej interakcji z ludźmi i mniej ruchu, a to może wpływać na opóźnienia w zakresie komunikacji, zdolności motorycznych czy rozwiązywania problemów - oceniają eksperci. Z nowych badań japońskich naukowców wynika, jak godziny przed ekranem wpływają na rozwój małego dziecka.

Wyniki badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Tohoku w japońskim Sendai zostały opublikowane w poniedziałek na łamach czasopisma "JAMA Pediatrics", a w kolejnych dniach opisały je media. Naukowcy między 2013 a 2017 rokiem zrekrutowali dzieci z 50 oddziałów położniczych na terenie Japonii, a następnie monitorowali, ile czasu spędzają one przed ekranami smartfonów i innych urządzeń elektronicznych. Łącznie naukowcy przeanalizowali dane zebrane od 7097 dzieci.

Rezultaty analizy wskazują, że spędzanie przed ekranem od jednej do czterech godzin przez roczne dziecko wiąże się z wyższym ryzykiem opóźnień rozwojowych w zakresie komunikacji, zdolności motorycznych, rozwiązywania problemów oraz kompetencji osobistych i społecznych w wieku dwóch lat. Dwulatkowie, którzy spędzali przed ekranami do czterech godzin dziennie, byli nawet trzykrotnie bardziej narażeni na opóźnienia w rozwoju.

ZOBACZ TEŻ: Walka ze smartfonami w szkołach

Jak czas przed ekranem wpływa na dzieci

Dzieci, które spędzały przed ekranem cztery lub więcej godzin, były 4,78 raza bardziej narażone na problemy z nabywaniem umiejętności komunikacyjnych, 1,74 raza bardziej narażone na problemy w zakresie zdolności motorycznych i dwa razy bardziej narażone na słaby rozwój kompetencji osobistych i społecznych w wieku dwóch lat. W wieku czterech lat ryzyko opóźnień w wielu sferach się niwelowało, utrzymywało się jednak w dziedzinie umiejętności komunikacyjnych i rozwiązywania problemów.

Dlaczego spędzanie czasu przed ekranem może mieć negatywny wpływ na rozwój dziecka? Dr John Hutton, profesor pediatrii z Cincinnati Children's Hospital Medical Center, w rozmowie z CNN zauważył, że dzieci, spędzając czas ze smartfonem, nie ćwiczą mówienia. - Dzieci uczą się mówić, jeśli są zachęcane do mówienia, a jeśli patrzą w ekran, bardzo często nie mają okazji ćwiczyć - stwierdził. - Mogą słyszeć wiele słów, ale nie ćwiczą ich wypowiadania ani rozmowy - dodał.

Ekspert: kontakt z rodzicem "kluczowy"

- Interakcja między rodzicem a dzieckiem twarzą w twarz ma kluczowe znaczenie dla przekazania dziecku bogatego zestawu informacji - ocenił David J. Lewkowicz, psycholog rozwojowy z Yale Child Study Center, omawiając wyniki nowego badania w rozmowie z dziennikiem "New York Times". Jak zaznaczył, na komunikaty składa się nie tylko język, ale również mimika twarzy czy ton głosu. - Tego nie ma, gdy patrzysz na ekran - zaznaczył, dodając, że nie jest zaskoczony rezultatem badań japońskich naukowców.

ZOBACZ TEŻ: Maksymalnie dwie godziny dziennie ze smartfonem. Władze chcą wprowadzić "tryb młodzieżowy"

Autorka/Autor:wac//az

Źródło: JAMA Pediatrics, CNN, New York Times

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock