W Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu na Podkarpaciu ruszyła produkcja podzespołów do myśliwców F-16. W Polsce produkowana będzie 1/3 samolotu, która następnie transportowana będzie do USA i tam składana w całość. - To historyczny moment dla Polski i PZL w Mielcu - mówił reporterowi TVN24 Arturowi Molędzie Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.
PZL Mielec, firma należąca do Lockheed Martin i jeden z najdłużej działających w Polsce producentów samolotów, została partnerem produkcyjnym budowy myśliwców F-16. W podkarpackiej fabryce będą przygotowywane komponenty i zespoły do najnowszej generacji F-16 Block 70/72.
- To historyczny moment dla Polski i Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu, bo w tej hali rozpoczynamy budowę struktur do samolotu F-16, konkretnie struktury kadłuba - powiedział reporterowi TVN24 Arturowi Molędzie, Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.
Komponenty wyprodukowane w Polsce trafią do USA
PZL Mielec będzie produkować strukturę tylnego kadłuba, środkowej części kadłuba i komponenty kokpitu. - To powoduje, że w PZL Mielec będzie powstawało prawie 70-80 procent struktury kadłuba dla samolotów F-16 - podkreślił prezes zakładów. Wyprodukowane w Polsce części zostaną przekazane końcowej linii montażowej Lockheed Martin w Greenville w Karolinie Południowej.
- Polskie zakłady Lotnicze są znaną firmą, potrafiącą produkować sprzęt lotniczy od prawie 85 lat, mamy doskonałą historię z firmą Sikorski w produkcji śmigłowca Black Hawk. Lockheed Martin to jest nasz właściciel, nasza rodzina, więc zdecydował się na ulokowanie tej produkcji tutaj, biorąc pod uwagę też wysoką jakość, jaką reprezentują pracownicy i wyroby produkowane przez PZL Mielec - skomentował na antenie TVN24 Zakręcki.
Jak dodał, wszystkie elementy wyposażone są w tzw. wiązki, w różne inne elementy po to, żeby na linii produkcyjnej w Greenville można było bardzo szybko elementy połączyć w cały samolot.
Samolot wielozadaniowy F-16
Koncepcja skonstruowania lekkiego samolotu myśliwskiego, mogącego również w ograniczonym zakresie zwalczać cele naziemne, pojawiła się w Stanach Zjednoczonych w pierwszej połowie lat 60. XX wieku. W 1965 rozpoczęto dwa programy studyjne nad przyszłym samolotem bojowym. W 1972 firmy General Dynamics i Northrop otrzymały kontrakty na budowę prototypów do prób porównawczych. Ostatecznie zwyciężył XF-16, propozycja General Dynamics, który po latach został przejęty przez Lockheeda Martina.
Prototyp został oblatany w 1974 roku. Od tego czasu powstało kilkanaście wersji F-16. Samoloty te są również sukcesywnie modernizowane. Przez lata konstrukcja ewoluowała, przestając być przede wszystkim myśliwcem, a stając się samolotem wielozadaniowym, czyli zdolnym do zwalczania lotnictwa przeciwnika, celów na ziemi i na morzu oraz wykonywania zadań rozpoznawczych.
Źródło: TVN24
Źródło zdjęcia głównego: TVN24