Nie chodź w piżamie, ustal zasady z pracodawcą i bliskimi, ruszaj się. Jak pracować z domu?

TVN24 | Polska

Autor:
Adrian Szczepański//rzw
Źródło:
tvn24.pl
Co zrobić, żeby ludzie zamknięci w domach nie znielubili się? Odpowiada psycholożka Maria RotkielTNN24
wideo 2/4
TNN24Co zrobić, żeby ludzie zamknięci w domach nie znielubili się? Odpowiada psycholożka Maria Rotkiel

Praca zdalna do niedawna była dla większości zatrudnionych mniej lub bardziej prawdopodobną opcją. Teraz, ze względu na zagrożenie koronawirusem i zalecaną izolację, coraz częściej staje się codziennością. Jak pracować zdalnie, z domu, żeby i dobrze wykonywać służbowe obowiązki, i nie zwariować, i nie zrujnować życia rodzinnego?

 Oglądaj TVN24 w internecie na TVN24 GO.

Początkowo perspektywa pracy z własnego pokoju może się wydawać atrakcyjna i wygodna. Nie tracisz czasu na dojazdy i powroty, nie jesteś skazana/skazany na firmową stołówkę, szef nie stoi ci nad głową. A w dodatku, na dobrą sprawę - choć to akurat jest mocno odradzane - możesz wziąć się za robotę w piżamie, z papierosem w ręku i przy głośno grającej muzyce.

Jednak – jak uprzedza w rozmowie z tvn24.pl Maria Rotkiel, psycholożka i doradczyni rozwoju zawodowego – w rzeczywistości wykonywanie całości zawodowych obowiązków z domu to trudna zmiana, z którą nie wszyscy sobie radzą. - To, czy przestawienie się na pracę zdalną będzie miało dla nas pozytywne skutki, zależy w dużej mierze od nas samych. Wymaga czegoś, co jest bardzo trudne: samodyscypliny i dobrej umiejętności organizacji – podkreśla.

Wymuszona obecnie praca zdalna – dodaje ekspertka – to dobra okazja, żeby się tego nauczyć.

Rotkiel zauważa, że "niezwykle pomocne" jest zastosowanie podstawowych reguł, które ułatwią nam zadanie.  - Jeżeli je wdrożymy, to będzie nam dużo łatwiej pracować. I okaże się, że to, co robilibyśmy osiem godzin w miejscu pracy, w domu zrobimy szybciej. Ale jeżeli tych reguł nie wprowadzimy, będziemy robili to dużo dłużej i będziemy bardziej zmęczeni – ostrzega.

Co zrobić, żeby ludzie zamknięci w domach nie znielubili się? Odpowiada psycholożka Maria RotkielTNN24

Na co warto zwrócić uwagę, jeśli podejmujemy pracę zdalną?

STWÓRZ PLAN PRACY

1. Nastaw budzik, wstań, umyj się, zjedz śniadanie, ubierz się. Niekoniecznie "jak do pracy", w garnitur albo elegancki kostium. Kryterium niech będzie to, czy mógłbyś lub mogłabyś bez wstydu otworzyć drzwi, gdyby ktoś obcy zapukał.

2. Przeznacz kilkanaście minut na "dojazd do pracy" – najlepiej wyjdź na krótki spacer. Nie złamiesz zasady #zostańwdomu, ale płynnie przejdziesz ze środowiska domowego do środowiska pracy.

3. Nie siedź murem przy biurku, z nosem w ekranie komputera czy papierach. Znajdź czas na odrobinę ruchu, choćby proste ćwiczenia fizyczne. Niektóre z nich możesz wykonywać, nie wstając od biurka. Jeżeli jednak tylko masz możliwość, wstań, odejdź od "stanowiska pracy", daj odpocząć oczom i przewietrz się.

tvn24.pl

4. Zrób dłuższą przerwę na lunch, który zjesz nie w "biurze", lecz w innej części mieszkania. W tym czasie zrelaksuj się, zrób coś, co nie ma żadnego związku z twoimi obowiązkami służbowymi. Gra? Odcinek serialu? Rozdział książki? Pielenie ogródka? Krzyżówka? Cokolwiek, co cię relaksuje.

5. Kiedy czas pracy dobiegnie końca, wyloguj się ze służbowej poczty i komunikatorów. Odpocznij. Skończyłeś/skończyłaś dyżur. Wracasz do domu.

Jak powinien wyglądać idealnie zorganizowany dzień? Maria Rotkiel w "Koronawirus. Raport"TVN24

STWÓRZ MIEJSCE PRACY I USTAL ZASADY Z DOMOWNIKAMI

6. Ważne jest, by czuć się komfortowo, ale praca z łóżka na dłuższą metę nie okazuje się dobrym rozwiązaniem. Przygotuj sobie stanowisko zbliżone do warunków biurowych. Tyle, że lepsze, wygodniejsze i bardziej odpowiadające twoim upodobaniom, bo przecież teraz ty o tym decydujesz.

7. Światło ma kolosalny wpływ na nasze samopoczucie, a także jakość pracy. Jeśli pracujesz w ciągu dnia, odsłoń okna i wpuść naturalne światło, dzięki czemu zachowasz równowagę biologicznego zegara i będziesz mniej odczuwać zmęczenie. Jeśli twój czas domowej pracy przypada na godziny wieczorne albo dzień jest pochmurny - choć w innych przypadkach także to nie zaszkodzi - zadbaj o dobre, przyjazne źródło światła sztucznego.

8. Wyeliminuj ze stanowiska domowej pracy niepotrzebne przedmioty. Ortodoksyjni eksperci radzą, by utrzymywać na biurku porządek, ale bardziej sensowna wydaje się rada, by - unikając niepotrzebnego bałaganu - dostosować otoczenie do własnych upodobań i potrzeb. I po zakończeniu pracy zostawiać je w takim stanie, by kolejnego dnia nie stwarzało nam dodatkowych stresów.

tvn24.pl

9. Przed rozpoczęciem pracy, zwłaszcza pierwszego dnia, przetestuj niezbędny sprzęt i oprogramowanie. W razie kłopotów, skontaktuj się z zespołem wsparcia w swojej firmie lub innymi specjalistami.

10. Staraj się w godzinach pracy korzystać tylko z tych urządzeń i mediów, które są ci niezbędne do wykonywania obowiązków.

11. Jesteś fizycznie w domu, ale domownicy muszą pamiętać, że przez określony czas jesteś w pracy. Jeśli możesz, zamknij drzwi pokoju, w którym pracujesz. Poproś bliskich, by ci nie przeszkadzali. Obiecaj, że poświęcisz im więcej uwagi, kiedy tylko skończysz pracę.

Czy pracodawca ma prawo zatrzymać pracownika w biurze pomimo możliwości pracy zdalnej?TVN24

USTAL ZASADY Z PRACODAWCĄ

12. Zanim przystąpisz do urządzania domowego biura i organizowania sobie w nim pracy, ustal z przełożonym zakres obowiązków i to, czego od ciebie oczekuje. Także jeśli chodzi o czas pracy.

13. Ustal, na jakie wsparcie techniczne, sprzętowe i organizacyjne możesz liczyć.

14. Jeśli tak uzgodnicie, informuj przełożonego o przebiegu swojej pracy. Gdy wymaga ona obecności w określonych godzinach, możesz mieć obowiązek zakomunikować, że już jesteś i dać znać, że kończysz. Jeśli twoje zadania są realizowane w niepełnym wymiarze, w nieregularnych godzinach lub dotyczą konkretnych zadań, możesz mieć obowiązek przekazywania informacji o zakresie wykonanych obowiązków.

Czy pracodawca może wymagać pracy zdalnej w czasie opieki nad dziećmi?TVN24

Autor:Adrian Szczepański//rzw

Źródło: tvn24.pl

Tagi:
Raporty: