- Decyzja w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego powinna zapaść w ciągu najbliższych tygodni - zapowiedziała w "Faktach po Faktach" ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
Ministra Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz była gościnią "Faktów po Faktach". Została zapytana, kiedy zapadnie decyzja w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Myślę, że to już jest kwestia tygodni, kiedy decyzja musi zostać podjęta, dlatego że takie wahanie się w tę i we w tę nie służy projektowi i nie służy publicznemu zrozumieniu, do czego zmierzamy z bardzo ważnym dla ludzi projektem inwestycyjnym, że on jest ważny dla ludzi, to jest oczywiste i ludzie jakąś decyzję muszą otrzymać - odpowiedziała.
Dodała, że "jest duże pytanie o lotnisko, czy potrzebujemy wielkiego lotniska i to jest także lotnisko cargo, czy potrzebujemy raczej lotnisk regionalnych". Oceniła jednak, że "decyzja musi zostać podjęta szybko".
Mówiąc o kosztach inwestycji, stwierdziła, że "nie wiemy do końca, jakie są, bo poprzednicy w dosyć luźny sposób się o kosztach tego wypowiadali". Dodała, że CPK to "po pierwsze jest ogromne lotnisko, a po drugie i o tym się mniej mówi, a to jest superważne, to jest cała sieć szybkich kolei".
- Największe koszty są ulokowane w szybkich połączeniach kolejowych, które mają złączyć po prostu Polskę i to mi się wydaje nie jest w ogóle część kontrowersyjna - powiedziała.
Pełnomocnik rządu: rozmawiamy nie o tym, czy budować, ale jak budować
We wtorek pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach mówił, że termin oddania CPK do użytku w 2028 r. nie jest realistyczny, a z jego informacji wynika, że oddanie lotniska możliwe byłoby prawdopodobnie w drugiej połowie 2032 r. Według niego w 2025 r. kończy się przepustowość Lotniska Chopina.
Czytaj również: "Pracuję nad tym, żeby historia Radomia nie spotkała CPK"
Lasek podkreślił we wtorek, że dzisiaj nie rozmawiamy już o tym, czy budować CPK, ale o tym, jak go budować.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
Źródło: TVN24, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24