Oficjalny polski kandydat do Oscara "Chłopi" w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchmana znalazł się poza "krótką listą" tytułów, które mają szansę na nominację w kategorii najlepszy film międzynarodowy. W kategorii najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny szansę zdobycia Oscara dostaną być może "Skąd dokąd" Maćka Hameli i "Apolonia, Apolonia" Lei Glob.
Oscary 2024 coraz bliżej, a wyścig do nagród nabiera tempa. Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej (znana też jako Akademia Filmowa, AMPAS) w czwartek opublikowała krótkie listy tytułów filmów, które będą brane pod uwagę w procesie wyłaniania nominacji.
Akademia ogłosiła "krótkie listy" tytułów w 10 kategoriach, w tym najlepszy film międzynarodowy. W tej kategorii polską kinematografię reprezentował film "Chłopi" DK Welchman i Hugh Welchmana, jednak nie znalazł się on wśród 15 zakwalifikowanych dalej.
Jest tam natomiast amerykańsko-brytyjsko-polska produkcja "Strefa interesów" Jonathana Glazera, która reprezentuje Wielką Brytanię. To pierwszy pełnometrażowy film fabularny Glazera od 10 lat, czyli od słynnego "Pod skórą" ze Scarlett Johansson w roli głównej. "Strefa interesów" to wstrząsająca opowieść o domowej idylli w cieniu krematoriów, czyli życiu rodzinnym komendanta niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau Rudolfa Hoessa i jego żony Hedwig. W rolach głównych wystąpili Sandra Hueller i Christian Friedel. Autorem zdjęć do "Strefy interesów" jest Łukasz Żal, który ma spore szanse na swoją kolejną nominację do Oscara. Koproducentką filmu jest Ewa Puszczyńska.
Poza "Strefą interesów" na "krótkiej liście" znalazły się także inne tytuły, wymieniane jako faworyci, w tym: "Śnieżne bractwo" (Hiszpania), "Pokój nauczycielski" (Niemcy), "Bulion i inne namiętności" (Francja), "Ja, kapitan" (Włochy), "Perfect Days" (Japonia) czy "Opadające liście (Finlandia).
Oscary 2024. Dwa polskie dokumenty z szansą na nominacje
W kategorii najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny znalazły się dwie polskie koprodukcje: "Skąd dokąd" Maćka Hameli oraz "Apolonia, Apolonia" Lei Glob (koproducentem filmu jest HBO Max Central Europe - należący do Warner Bros. Discovery, właściciela TVN Warner Bros. Discovery Polska). Polską producentką tego dokumentu jest Małgorzata Staroń (Staron Film). Jest to przejmujący portret polskiej artystki dorastającej w Paryżu - Apolonii Sokół.
Ta duńsko-polsko-francuska opowieść powstawała przez około 13 lat. Przyglądając się Sokół, Glob uchwyciła zmieniający się świat, pokazując najróżniejsze oblicza kobiecości, budowania relacji oraz podążania za marzeniami w kapitalistycznej i patriarchalnej rzeczywistości.
Film "Apolonia, Apolonia" miał swoją światową premierę w ramach konkursu głównego Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Amsterdamie (IDFA) - na największym i najbardziej prestiżowym festiwalu filmów dokumentalnych na świecie - w listopadzie ubiegłego roku. Od tamtej pory film Glob stał się festiwalowym hitem.
"Skąd dokąd" to reżyserski debiut dokumentalny Maćka Hameli. Urodzony początkiem lat 80. Hamela jest absolwentem literatury francuskiej na Sorbonie (Paris IV). Studiując reżyserię filmową na École Internationale de Création Audiovisuelle et de Réalisation (EICAR) pracował na budowach, jako przewodnik wycieczek po Paryżu i w polskim Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Dzięki temu płynnie posługuje się językiem francuskim, angielskim, mówi w języku ukraińskim i rosyjskim. Zdolności lingwistyczne pomogły mu w działalności wolontaryjnej w Ukrainie. Bez problemów komunikacyjnych mógł nie tylko zapewniać transport, ale również schronienie, nocleg tym, którzy do jego vana wsiadali. Łącznie przewiózł 400 osób. W pewnym momencie zrodził się pomysł, żeby zacząć rejestrować tę kilkumiesięczną podróż przez Ukrainę. Tak w największym skrócie można streścić tło powstania filmu dokumentalnego "Skąd dokąd". Filmu wybitnego.
„Skąd dokąd” to zbitek ukraińskich „skąd / звідки / zvidky” „dokąd / куди / kudy” – dwóch słów rutynowo wręcz rzucanych przez oficerów na licznych punktach kontrolnych, które na swojej drodze mijał Hamela w towarzystwie pasażerek i pasażerów. Żeby było jasne: to nie jest film o Hameli. Pojawia się w kadrze jako kierowca, dopytuje swoich pasażerów i pasażerki o ich wojenne i przedwojenne losy.
Rozmowy o marzeniach, planach i poszukiwaniu bezpiecznego schronienia mieszają się ze świadectwami brutalnych tortur ze strony Rosjan, których ofiarami padają wszyscy: młodzi, starzy, mężczyźni, kobiety. Jak mówi jedna z bohaterek filmu: torturują wszystkich, dziewczęta, babcie, a nawet dzieci. Na pokładzie samochodu Hameli zmieniają się ci, do których warszawiakowi udało się dotrzeć, krajobrazy, pogoda. To, co pozostaje niezmienne bądź wspólne dla pasażerów i pasażerek, to widocznie zmęczone twarze osób pełnych strachu, bólu i poczucia niepewności.
Oscary 2024. Krótkie listy tytułów i twórców z szansą na nominacje (wybrane kategorie)
NAJLEPSZY FILM MIĘDZYNARODOWY
- "Strefa interesów" (Wielka Brytania)
- "Bulion i inne namiętności" (Francja)
- "Śnieżne bractwo" (Hiszpania)
- "Pokój nauczycielski" (Niemcy)
- "Opadające liście" (Finlandia)
- "The Monk and the Gun" (Bhutan)
- "Totem" (Meksyk)
- "Perfect Days" (Japonia)
- "Bękart" (Dania)
- "20 dni w Mariupolu" (Ukraina)
- "Ja, kapitan" (Włochy)
- "Godland" (Islandia)
- "Matka wszystkich kłamstw" (Maroko)
- "Amerikatsi" (Armenia)
- "Cztery córki" (Tunezja)
NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
- “Jon Batiste: Amerykańska symfonia”
- “Apolonia, Apolonia”
- “Ucieczka z Utopii”
- “Bobi Wine: Prezydent z getta”
- Wygłodniałe dusze w wielkim mieście. Legenda 'Nocnego kowboja'”
- “La memoria infinita”
- “Cztery córki”
- “Going to Mars”
- “Skąd dokąd"”
- “Ustalone z góry”
- “Nieustannie: Historia Michaela J. Foxa”
- “A Still Small Voice”
- “32 dźwięki”
- “To Kill a Tiger”
- “20 dni w Mariupolu”
NAJLEPSZY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
- “Później”
- “The Anne Frank Gift Shop”
- “Um Caroço de Abacate”
- “Bienvenidos a Los Angeles”
- “Dead Cat”
- “Good Boy”
- “Invincible”
- “Die unsichtbare Grenze”
- “Knight of Fortune”
- “The One Note Man”
- “Red, White and Blue”
- “Pasterz”
- “Dziwne ścieżki życia”
- “Zdumiewająca historia Henry'ego Sugara”
- “Yellow”
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
- “The ABCs of Book Banning”
- “The Barber of Little Rock”
- “Bear”
- “Between Earth & Sky”
- “Black Girls Play: The Story of Hand Games”
- “Obóz odwagi”
- “Deciding Vote”
- “How We Get Free”
- “If Dreams Were Lightning: Rural Healthcare Crisis”
- “Island in Between”
- “The Last Repair Shop”
- “Last Song from Kabul”
- “Nǎi Nai & Wài Pó”
- “Oasis”
- “Wings of Dust”
NAJLEPSZA PIOSENKA DO FILMU
- “It Never Went Away” z “Jon Batiste: Amerykańska symfonia”
- “Dear Alien (Who Art In Heaven)” z “Asteroid City”
- “Dance The Night” z “Barbie”
- “I’m Just Ken” z “Barbie”
- “What Was I Made For?” z “Barbie”
- “Keep It Movin’” z “Kolor purpury”
- “Superpower (I)” z “Kolor purpury"
- “The Fire Inside” z "Flamin' Hot: Smak sukcesu"
- “High Life” z “Flora i Son”
- “Meet In The Middle” z “Flora i Son”
- “Can’t Catch Me Now” z “Igrzyska śmierci: Ballada ptaków i wężys”
- “Wahzhazhe (A Song For My People)” z “Czas krwawego księżyca”
- “Quiet Eyes” z “Poprzednie życie”
- “Road To Freedom” z “Rustin”
- “Am I Dreaming” z “Spider-Man: Poprzez multiwersum”
NAJLEPSZA MUZYKA
- Laura Karpman “American Fiction”
- Jon Batiste “Jon Batiste: Amerykańska symfonia”
- Mark Ronson, Andrew Wyatt “Barbie”
- Joe Hisaishi “Chłopiec i czapla”
- Kris Bowers "Kolor purpury"
- Thomas Newman “Między nami żywiołami”
- Mark Orton “Przesilenie zimowe”
- John Williams “Indiana Jones i artefakt przeznaczenia”
- Robbie Robertson “Czas krwawego księżyca”
- Ludwig Göransson “Oppenheimer”
- Jerskin Fendrix “Biedne istoty”
- Anthony Willis “Saltburn”
- Michael Giacchino “Śnieżne bractwo”
- Daniel Pemberton “Spider-Man: Poprzez multiwersum”
- Mica Levy “Strefa interesów”
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Al Seib / ©A.M.P.A.S.