Beyonce po dziesi臋ciu latach wr贸ci艂a do Warszawy z solowym widowiskiem. I po raz kolejny - z ujmuj膮c膮 nonszalancj膮 - przekona艂a kilkudziesi臋ciotysi臋czn膮 widowni臋, 偶e we wsp贸艂czesnej muzyce rozrywkowej nie ma sobie r贸wnych. W ko艅cu, kr贸lowa jest tylko jedna.
Beyonce po raz trzeci w swojej karierze odwiedzi艂a Warszaw臋. Wcze艣niej na Stadionie Narodowym zagra艂a solowy koncert w ramach trasy The Mrs. Carter Show World Tour w 2013 roku, a pi臋膰 lat p贸藕niej wr贸ci艂a w towarzystwie m臋偶a Jay-Z jako The Carters w ramach tournee On The Run II. Teraz wokalistka po 10 latach przerwy wr贸ci艂a do Warszawy z solowym wyst臋pem, we wtorek graj膮c pierwszy z dw贸ch zaplanowanych tu koncert贸w.
Beyonce w聽Warszawie. Zendaya, Lizzo i聽Tom Holland w艣r贸d publiczno艣ci
Renaissance World Tour - czyli trasa promuj膮ca jej zesz艂oroczny kr膮偶ek "Renaissance vol. 1" - jest jej pierwsz膮 od siedmiu lat. Jej koncert przyci膮gn膮艂 na Stadion Narodowy r贸wnie偶 kilka innych 艣wiatowych gwiazd, w tym Zenday臋, Toma Hollanda i Lizzo, kt贸ra w 艣rod臋 zagra w Gdyni w ramach Open'er Festival 2023.
Ponad 150-minutowym widowiskiem Beyonce podnios艂a poprzeczk臋 tak wysoko, 偶e trudno komukolwiek b臋dzie j膮 przeskoczy膰 w najbli偶szym czasie. Wielu krytyk贸w zwraca艂o uwag臋, 偶e Beyonce wyst臋pem na Coachelli w 2018 roku zdefiniowa艂a na nowo czym powinien by膰 koncert, daj膮c najlepsze show muzyczne XXI wieku. Jednak w ramach tegorocznej trasy przygotowa艂a spektakl, kt贸ry na wiele sposob贸w wy艂amuje si臋 poza to, co potocznie z koncertami muzycznymi si臋 kojarzy.
Ju偶 sama dwucz臋艣ciowa scena, podzielona ogromnym ekranem ledowym, przygotowana zosta艂a z niecodziennym rozmachem. W cz臋艣ci znajduj膮cej si臋 za tym ekranem Beyonce wykorzysta艂a motyw schod贸w, kt贸ry 艣wietnie sprawdzi艂 si臋 ju偶 podczas Coachelli. To tam swoje miejsce znalaz艂 zesp贸艂 muzyczny. Przed艂u偶eniem cz臋艣ci przed ekranem by艂 z kolei wielki okr膮g. Taki uk艂ad te偶 ju偶 na koncertach Amerykanki si臋 pojawia艂 i zapewnia艂 bli偶szy kontakt z publiczno艣ci膮.
Na ogromnym ekranie w czasie, gdy publiczno艣膰 wype艂nia艂a stadion, wy艣wietlana by艂a wizualizacja nawi膮zuj膮ca do telewizyjnej planszy testowej, utrzymanej w kolorystyce flag spo艂eczno艣ci LGBTQ+. Podczas samego wyst臋pu, a w zasadzie pomi臋dzy poszczeg贸lnymi jego cz臋艣ciami, na ekranie wy艣wietlane by艂y natomiast specjalne nagrania wideo, zawieraj膮ce wizualizacje, animacje komputerowe, fragmenty nagra艅 zrealizowanych na potrzeby tej trasy, czy zapowiedzi teledysk贸w do materia艂u z "Renaissance", kt贸re jeszcze nie zosta艂y opublikowane.
Beyonce w聽Warszawie. Marsja艅ski 艂azik, dyskotekowy ko艅 i聽bezkonkurencyjna kr贸lowa popu
Chocia偶 najnowsza trasa promuje zesz艂oroczny kr膮偶ek artystki, to Beyonce nie by艂aby sob膮, gdyby ograniczy艂a si臋 do piosenek wydanych w 2022 roku. Niemal w ka偶dej z siedmiu cz臋艣ci koncertu hity z "Renaissance" uzupe艂ni艂a nieoczywistymi kawa艂kami z wcze艣niejszych etap贸w kariery. Zreszt膮, pierwsza cz臋艣膰 wyst臋pu sk艂ada艂a si臋 wy艂膮cznie z soulowych kawa艂k贸w sprzed lat: "Dangerously in Love 2", "Flaws and All", "1+1" i "I Care".
Ten do艣膰 spokojny pocz膮tek koncertu tylko podsyca艂 apetyt na to, co mia艂o wydarzy膰 si臋 p贸藕niej. Gdy wokalistka zesz艂a ze sceny, 偶eby zmieni膰 kostium, na ekranie pojawi艂a si臋 wizualizacja, w kt贸rej znalaz艂y si臋 elementy nawi膮zuj膮ce do "Metropolis" Fritza Langa, mi臋dzygalaktycznych podr贸偶y i android贸w. W tej futurystycznej ods艂onie Beyonce wykona艂a mi臋dzy innymi utwory "I Am That Girl", "Cozy" oraz "Alien Superstar", co publiczno艣膰 przyj臋艂a entuzjastycznie. "Don't even waste your time trying to compete with me" (pol. nawet nie tra膰 czasu pr贸buj膮c ze mn膮 konkurowa膰) - melorecytowa艂a z nonszalanckim u艣miechem.
W kolejnych cz臋艣ciach artystka nie studzi艂a emocji. Na stadionie zapanowa艂 entuzjazm, gdy Beyonce 艣piewa艂a "Break My Soul" w zremiksowanej wersji, zawieraj膮cej interpolacje (samodzielnie nagrane fragmenty - red.) utworu "Vogue" Madonny. P贸藕niej na scenie pojawi艂a si臋 na poje藕dzie, kt贸ry przypomina艂 kszta艂tem 艂azika marsja艅skiego. To na nim Beyonce wykona艂a sw贸j hit sprzed trzech lat "Black Parade", kt贸ry w pandemicznej rzeczywisto艣ci nie doczeka艂 si臋 takiego uznania, na jakie zas艂ugiwa艂.
Im bli偶ej ko艅ca koncertu, tym by艂o bardziej tanecznie. Po wykonaniu "Pure/Honey" Beyonce odda艂a scen臋 swojej grupie tanecznej, kt贸ra stworzy艂a pojedynek ballroomowy. Publiczno艣膰 oszala艂a z rado艣ci. Zw艂aszcza, gdy pojawi艂a si臋 Honey Balenciaga - jedna z najpopularniejszych gwiazd ballroomowych 艣wiata. By艂 to pi臋kny uk艂on w stron臋 kultury ballroomowej, kt贸ra zrodzi艂a si臋 na prze艂omie lat 70. i 80. ubieg艂ego wieku w艣r贸d nowojorskich spo艂eczno艣ci LGBTQ+, skupiaj膮ce g艂贸wnie osoby afroameryka艅skie i latynoskie.
Sama Beyonce powr贸ci艂a jeszcze na sztucznym koniu wysadzanym mozaik膮 lustrzan膮 niczym kula dyskotekowa, a w zasadzie wzbi艂a si臋 na nim ponad scen臋. Siedz膮c na koniu Beyonce za艣piewa艂a zamykaj膮cy ca艂y wyst臋p numer "Summer Renaissance", b臋d膮cy jej w艂asn膮 wersj膮 "I Feel Love" Donny Summer.
Beyonce w聽Warszawie. Zabawa odniesieniami kulturowymi
Tak, jak na p艂ycie "Renaissance", tak i podczas koncertu kr贸lowa popu bawi艂a si臋 wsp贸lnie z publiczno艣ci膮 na w艂asnych zasadach, uwodzi艂a, kusi艂a, 偶eby rzuci膰 wszystko i ta艅czy膰 razem z ni膮. Ta艅czy膰 w bezpiecznej przestrzeni, wolnej od uprzedze艅, najr贸偶niejszych form stygmatyzacji, dyskryminacji. Po latach pandemii i globalnych kryzys贸w ka偶dy z nas potrzebuje b膮d藕 potrzebowa艂 takiego hedonistycznego eskapizmu.
Jak na pocz膮tku koncertu powiedzia艂a sama Beyonce, to moment wsp贸lnej celebracji odkrywania w艂asnej wyj膮tkowo艣ci, w艂asnej warto艣ci i bycia nieperfekcyjnymi. Nic wi臋c dziwnego, 偶e Beyonce, wyruszaj膮c w tras臋, postanowi艂a zamienia膰 kolejne stadiony w ekstrawagancki, futurystyczny klub taneczny rodem z film贸w science-fiction. A wszystko traktuj膮c z ogromnym przymru偶eniem oka.
W tym klubie pojawi艂a si臋 r贸wnie偶 ca艂a masa odniesie艅 do najr贸偶niejszych - bardziej lub mniej czytelnych - klasyk贸w kultury powszechnej. Przyk艂adowo, jeszcze zanim Beyonce wysz艂a na scen臋, na ekranie zacz臋艂o pojawia膰 si臋 na przyk艂ad zdj臋cie sk膮po ubranej wokalistki w pozie nawi膮zuj膮cej do "艢pi膮cej Wenus" Giorgionego. Jako Wenus Amerykanka powr贸ci艂a p贸藕niej tak偶e w kawa艂ku "Plastic Off the Sofa", tym razem le偶膮c w wielkiej muszli, niczym bogini z obrazu "Narodziny Wenus" Sandro Botticelliego.
殴r贸d艂o:聽tvn24.pl
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽fot. Andrew White/Renaissance World Tour