Podczas budowy jednego z odcinków ekspresowej zakopianki Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeniosła w nowe miejsce drewniany dom pisarza Jalu Kurka. Zabytkowy budynek znajdował się tuż przy wylocie tunelu w Naprawie, dlatego drogowcy podjęli decyzję o odtworzeniu domu cztery kilometry dalej.
Dom Jalu Kurka, pisarza znanego między innymi z przedwojennej powieści "Grypa szaleje w Naprawie", został zbudowany w tytułowej miejscowości pod koniec lat 50. ubiegłego wieku w miejscu, w którym wcześniej znajdowała się chałupa matki artysty. Budynek ma cztery kondygnacje, 11 pomieszczeń i aż 259 metrów kwadratowych powierzchni użytkowej. Wzniesiono go w stylu wzorowanym na zakopiański.
Przenieśli drewniany dom o cztery kilometry. "Ewenement"
Tuż obok miejsca, w którym znajdował się dom Jalu Kurka, od 2017 roku drążono tunel w ciągu drogi ekspresowej S7, czyli popularnej zakopianki. Zabytkowy budynek mieścił się kilkadziesiąt metrów na zachód od wówczas konstruowanego portalu tunelu. Dlatego podjęto decyzję o rozbiórce i przeniesieniu w nowe miejsce drewnianej konstrukcji.
"Dom został rozebrany zimą, na przełomie 2021 i 2022 roku. Po renowacji drewnianych elementów konstrukcji i uzupełnieniu zniszczonych części budynek został odtworzony 4 km na południowy zachód od pierwotnej lokalizacji, w Naprawie na działce w pobliżu boiska i pływalni" - czytamy w komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
"Nieczęsto budujemy budynki w ramach naszych inwestycji, a domy drewniane to już zupełny ewenement" - podkreśla generalna dyrekcja. GDDKiA przekazała zabytkowy dom gminie Jordanów.
Jalu Kurek. Kim był?
Jalu Kurek (1904-1983) był poetą, pisarzem, redaktorem i tłumaczem, przedstawicielem literackiej Awangardy Krakowskiej. Związany rodzinnie z Naprawą, z której pochodziła jego matka. Znaczną część życia spędził w Krakowie, gdzie upamiętniono go, nadając jego imię parkowi położonemu przy ulicy Warszawskiej. Jego najbardziej znane dzieło to napisana jeszcze przed wojną powieść "Grypa szaleje w Naprawie", przedstawiająca trudne realia życia małopolskiej wsi w dobie Wielkiego Kryzysu.
Tunel pod Luboniem Małym
Łączący Kraków z Zakopanem tunel zakopianki pod Luboniem Małym, którego budowa wymusiła przeniesienie budynku, powstawał od marca 2017 roku. Został oddany do ruchu 12 listopada 2022 roku. Trwająca pięć lat i siedem miesięcy budowa kosztowała niecały miliard złotych. Nowy odcinek S7 skrócił czas przejazdu pomiędzy węzłami Lubień i Skomielna Biała o około 20 minut.
Tunel ma 2058 metrów długości. Składa się z dwóch nitek, każda z nich ma dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Prace trwały przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.
Źródło: GDDKiA
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA