Wpadli na trop nowego gatunku motyla dzięki zdjęciu w internecie

uj.edu.pl
Wpadli na trop nowego gatunku motyla dzięki zdjęciu w Internecie
uj.edu.pl, Abigail de Pozo, Pierre Boyer
Wpadli na trop nowego gatunku motyla dzięki zdjęciu w Internecieuj.edu.pl, Abigail de Pozo, Pierre Boyer

Corades yanacocha - tak nazwany został nowy gatunek motyla odkryty m.in. przez polskich naukowców pod Quito, stolicą Ekwadoru. Na ślad nowego owada badacze natknęli się podczas przeglądania zdjęć na portalu internetowym. "Trudno jest zrozumieć, jak przez tak długi czas okazały, jaskrawo ubarwiony gatunek motyla uchował się przed okiem badaczy" - czytamy na stronie Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Międzynarodowa grupa naukowców, której częścią byli badacze z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, odkryła w bezpośrednim sąsiedztwie stolicy Ekwadoru - Quito - nowy dla nauki gatunek motyla.

Czytaj też: Chcieli zbudować elektrownię w parku narodowym. Inwestycję zatrzymał motyl

Krył się na widoku

Należący do dobrze zbadanej grupy motyli owad nazwany został Corades yanacocha. Choć doniesienia o nowych gatunkach, szczególnie w Ameryce Południowej, nie należą do rzadkich, jednak jak podkreśliły w swoim komunikacie władze UJ, ten przypadek jest szczególny - choćby ze względu na miejsce występowania motyla, jak i sposób, w jaki naukowcy wpadli na jego trop.

Jak poinformowała uczelnia, naukowcy zauważyli ślad tego gatunku na portalu o światowym zasięgu "iNaturalist", na którym pasjonaci przyrody i naukowcy dzielą się ciekawymi zdjęciami zwierząt i roślin. "Jedno z nich, przedstawiające niezidentyfikowanego motyla o charakterystycznym ubarwieniu skrzydeł, zwróciło uwagę specjalistów" - czytamy w publikacji Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uczelnia podkreśliła, że nietypowe jest także miejsce odkrycia - Quito to wielka metropolia, licząca około trzech milionów mieszkańców. "Wśród krajów Ameryki Południowej Ekwador uchodzi za zdecydowanie najlepiej poznany pod względem fauny i flory, w szczególności motyli, które są na tym obszarze badane od połowy XIX wieku; trudno jest zrozumieć, jak przez tak długi czas okazały, jaskrawo ubarwiony gatunek motyla uchował się przed okiem badaczy" - zaznaczono w komunikacie.

Corades yanacocha to nowy gatunek motyla. Odkryto go pod QuitoAbigail de Pozo, uj.edu.pl

Naukowcy podejrzewają, że motyl nie został dotąd opisany ze względu na jego środowisko naturalne. Choć żyje w sąsiedztwie tłocznej stolicy, występuje jedynie w wąskim pasie roślinności wzdłuż górnej linii lasu, który porasta stożek aktywnego wulkanu Pichincha,. Badania naukowe na tym terenie utrudniają niekorzystne warunki pogodowe i duża wysokość nad poziomem morza.

Środowisko życia Corades yanacochaPierre Boyer, uj.edu.pl

Jak czytamy w komunikacie najstarszej polskiej uczelni, Corades yanacocha to "duży motyl o rozpiętości skrzydeł około 7 cm. Jego skrzydła są brązowe z ceglastoczerwoną przepaską niespotykaną u żadnego innego przedstawiciela tego rodzaju, liczącego w sumie około 25 gatunków".

Czytaj też: "Nie ma roślin, nie ma motyli". Wiele gatunków zagrożonych

Nowy gatunek motyla po spodniej stronie skrzydeł ma kamuflujący "marmurkowy deseń z odrobiną koloru pomarańczowego na przedniej parze". W kolekcjach na całym świecie znanych jest sześć samców tego gatunku, z czego jeden znajduje się w Centrum Edukacji Przyrodniczej UJ. Samica pozostaje jednak nieznana.

Okaz Corades yanacocha ze zbiorów Centrum Edukacji PrzyrodniczejR. Garlacz, uj.edu.pl

Rezerwat "uchronił od wyginięcia" nieznanego dotąd motyla

"Corades yanacocha występuje w rezerwacie Yanacocha, który został utworzony pierwotnie w celu ochrony zagrożonego gatunku kolibra. Ochrona fragmentu pierwotnego lasu uniemożliwiła zakładanie przemysłowych plantacji obcych dla tego terenu drzew (sosny i eukaliptusa) oraz powstrzymała prowadzenie rabunkowej gospodarki rolnej, co uchroniło od wyginięcia ten gatunek motyla" - poinformował UJ.

Odkrycie było możliwe dzięki współpracy naukowców z UJ, Muzeum Historii Naturalnej Uniwersytetu na Florydzie, Muzeum Zoologicznego w Bonn i lepidopterologów francuskich, "mającej na celu poznanie fauny najbardziej bioróżnorodnego obszaru świata, Andów tropikalnych przyczyniającej się do podniesienia świadomości społecznej o konieczności ochrony środowisk naturalnych i zachowania bioróżnorodności naszej planety".

Środowisko życia Corades yanacochaPierre Boyer, uj.edu.pl

Autorka/Autor:bp

Źródło: uj.edu.pl

Źródło zdjęcia głównego: Abigail de Pozo, uj.edu.pl

W niedzielę rano w polu rzepaku w powiecie żywieckim rozbił się samolot. To lekka maszyna sportowa Prząśniczka J1B. Strażacy zastali na miejscu wypadku pożar. Po jego ugaszeniu odnaleźli w środku ciało 75-letniego pilota.

Samolot w ogniu, pilot nie żyje

Samolot w ogniu, pilot nie żyje

tvn24.pl

Dziewczynka, która zgubiła się na plaży w Międzyzdrojach, po odnalezieniu przez ratowników, szybko wpadła w objęcia taty. Moment, w którym córka dostrzegła ojca, nagrał operator drona WOPR.

Ojciec na kolanach, zaginiona córeczka pada mu w ramiona

Ojciec na kolanach, zaginiona córeczka pada mu w ramiona

tvn24.pl

Trzęsienie ziemi odnotowano u wybrzeży Krety w niedzielny poranek. Wstrząsy miały magnitudę 5,3. Od soboty aktywność sejsmiczna w regionie wzrosła, a sytuacja jest na bieżąco monitorowana.

Trzęsienie o magnitudzie 5,3 u wybrzeży Krety

Trzęsienie o magnitudzie 5,3 u wybrzeży Krety

ERT News, naftemporiki.gr

Jacek Jaworek nie zmieniał wyglądu. Wyglądał prawie tak samo jak trzy lata temu - dowiedział się nieoficjalnie reporter TVN24. Dzień wcześniej informował, że na nagraniu z kamery monitoringu, umieszczonej w pobliżu miejsca, gdzie odnaleziono ciało Jaworka, widać, że mężczyzna oddał dwa strzały, jeden z nich okazał się celny. Na ciele zmarłego ma być też widoczne znamię, które Jaworek posiadał.

Jacek Jaworek nie zmieniał wyglądu. Kolejne nowe informacje reportera TVN24

Jacek Jaworek nie zmieniał wyglądu. Kolejne nowe informacje reportera TVN24

tvn24.pl

Zwarcie instalacji to prawdopodobna przyczyna pożaru samochodu, do którego doszło w Oświęcimiu. Pojazdem podróżowała trzyosobowa rodzina.

Auto spłonęło na skrzyżowaniu

Auto spłonęło na skrzyżowaniu

tvn24.pl

Wzrosła liczba ofiar śmiertelnych zawalenia się mostu w północno-środkowych Chinach. Jak podały lokalne media, do rzeki wpadło 25 pojazdów. Do zdarzenia doszło po ulewach, jakie wystąpiły w piątek nad tą częścią Państwa Środka. Nad kraj nadciągają dalsze burze.

Samochody wpadły do rzeki. Los dziesiątek osób pozostaje nieznany

Samochody wpadły do rzeki. Los dziesiątek osób pozostaje nieznany

Kary i jakieś większe nasilenie penalizacji nieszczepienia dzieci może spowodować efekt wręcz odwrotny, czyli jeszcze większe usztywnienie postaw antyszczepionkowych - mówił w TVN24 doktor Paweł Grzesiowski, Główny Inspektor Sanitarny. Odniósł się w ten sposób do niskiej wyszczepialności na odrę. - W mediach przeważa głos, że teraz sanepid będzie powszechnie nakładał kary na wszystkich i w ogóle będzie teraz jakieś polowanie na czarownice. Nie, planujemy wręcz przeciwnie - podkreślił.

"Polowania na czarownice" nie będzie. "Planujemy zmniejszenie dolegliwości kar za brak szczepień"

"Polowania na czarownice" nie będzie. "Planujemy zmniejszenie dolegliwości kar za brak szczepień"

TVN24

Mieszkaniec Garwolina przejął się losem małego dzika. Przygarnął do mieszkania w bloku zwierzę, która błąkało się po lesie. Sąsiedzi wezwali policję. Mężczyźnie grozi odpowiedzialność karna.

Przygarnął do mieszkania małego dzika. Sąsiedzi wezwali policję

Przygarnął do mieszkania małego dzika. Sąsiedzi wezwali policję

W sobotę w Lotto padła główna wygrana w wysokości 2 milionów złotych. Tym razem nikt nie trafił szóstki w Lotto Plus. Oto wyniki Lotto i Lotto Plus z 20 lipca 2024 roku.

Padła szóstka w Lotto

Padła szóstka w Lotto

tvn24.pl

Krajowy Komitet Demokratyczny poinformował w sobotę, że partia planuje formalnie nominować Joe Bidena jako swojego kandydata na prezydenta podczas wirtualnego głosowania na początku sierpnia. On sam ignoruje apele o wycofanie się z wyścigu o najwyższy urząd.

Demokraci planują nominować Bidena na prezydenta na początku sierpnia

Demokraci planują nominować Bidena na prezydenta na początku sierpnia

BBC poinformowało o możliwym odnalezieniu w Himalajach ciała Milana Sedlaczka, który w zamarzł podczas wspinaczki na Lhotse w 2012 roku. Armia nepalska miała odnaleźć dokumenty Czecha. MSZ w Pradze nie potwierdził, że odnaleziono szczątki czeskiego alpinisty.

Operacja w "strefie śmierci". BBC: wśród znalezionych szczątków może być alpinista zmarły 12 lat temu

Operacja w "strefie śmierci". BBC: wśród znalezionych szczątków może być alpinista zmarły 12 lat temu

Włoski dziennik "Il Resto del Carlino" opisał historię 99-letniej mieszkanki Piemontu i "nadzwyczaj nieszczęśliwego" dla niej zbiegu okoliczności. Gdy kierowcy z Bolonii płacą smartfonem za otrzymany mandat, w jej domu dzwoni telefon. Jak powiedziała seniorka bolońskiej gazecie, takich telefonów jest nawet 20 dziennie.

"Nadzwyczaj nieszczęśliwy zbieg okoliczności". Seniorka otrzymuje nawet 20 telefonów dziennie

W pobliżu rzeki Evros, na granicy grecko-tureckiej, w sobotę późnym wieczorem padły strzały. Ranny został grecki policjant graniczny. Jak poinformowały w niedzielę greckie władze, strzały oddano z terytorium Turcji.

Strzały na granicy grecko-tureckiej, ranny grecki policjant

Strzały na granicy grecko-tureckiej, ranny grecki policjant

Członek greckiej mniejszości w Albanii, eurodeputowany reprezentujący w PE Grecję, wrócił do odbywania kary więzienia w Tiranie za oszustwa wyborcze. Celę opuścił tylko na pięć dni, w ciągu których został zaprzysiężony na inauguracyjnej sesji Parlamentu Europejskiego.

Na kilka dni wyszedł na wolność, został zaprzysiężony w PE. "Nie jest mi przykro, że wracam do celi"

Na kilka dni wyszedł na wolność, został zaprzysiężony w PE. "Nie jest mi przykro, że wracam do celi"

Głośnik na plecach, "walec" na szyi, dudniąca reklamówka. Już są nerwy, a powstają kolejne bloki

Głośnik na plecach, "walec" na szyi, dudniąca reklamówka. Już są nerwy, a powstają kolejne bloki

Premium

Pełnia Koźlego Księżyca widoczna była na naszym niebie. Srebrny Glob nie wyglądał wcale na srebrny, ale przyjął charakterystyczną dla lata złotawą barwę. Zdjęcia otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Srebrny Glob w odcieniach złota. Koźli Księżyc oczami Reporterów 24

Srebrny Glob w odcieniach złota. Koźli Księżyc oczami Reporterów 24

space.com, timeanddate.com, Kontakt 24, tvnmeteo.pl

IMGW wydał ostrzeżenia meteorologiczne. W większości województw w niedzielę obowiązywać mają alarmy drugiego stopnia przed upałem. Wysoka temperatura utrzyma się miejscami do poniedziałku.

IMGW ostrzega. Upał ogarnie prawie cały kraj

30-letni nurek utonął w jeziorze Hańcza (Podlaskie). Policja bada przyczyny jego śmierci. W tym roku to pierwszy przypadek utonięcia nurka w tym najgłębszym polskim jeziorze.

Nurek nie wypłynął z najgłębszego jeziora w Polsce

Nurek nie wypłynął z najgłębszego jeziora w Polsce

Sąd obwodowy w Mińsku na Białorusi wydał wyrok śmierci na obywatela Niemiec - przekazał na Telegramie opozycyjny kanał MotolkoPomogi. Skazany to - według mediów - 30-letni Rico Krieger. Jak podała w sobotę białoruska państwowa agencja Belta, dyplomaci obu państw omówili tę kwestię, a Mińsk zaproponował Berlinowi pewne "rozwiązania".

Propozycja "pewnych rozwiązań" w sprawie skazanego na rozstrzelanie Niemca

Propozycja "pewnych rozwiązań" w sprawie skazanego na rozstrzelanie Niemca

Naukowcy z NASA byli oszołomieni, gdy skała, po której przejechał 30 maja łazik Curiosity, pękła, ujawniając coś, czego nigdy wcześniej nie widziano na Czerwonej Planecie: żółte kryształy siarki.

Niespodzianka w marsjańskiej skale. Co odkrył łazik Curiosity?

Niespodzianka w marsjańskiej skale. Co odkrył łazik Curiosity?

NASA, phys.org

Polska ma fantastyczne plenery, miasta, w których można nagrywać, ale to się po prostu nie opłaca. To jest podstawowy problem, który trzeba rozwiązać, żeby przemysł filmowy zaczął kręcić się na dużo wyższych obrotach - mówił w programie Wstajesz i Weekend Maciej Sojka, producent filmowy, dziennikarz i pierwszy szef TVN24.

"Te limity naprawdę zaciskają pętlę na polskim filmie"

"Te limity naprawdę zaciskają pętlę na polskim filmie"

TVN24

Baltic Opera Festival ruszył w sobotę. Publiczność zgromadzona w Operze Leśnej w Sopocie mogła obejrzeć operę Giacomo Pucciniego "Turandot". Tomasz Konieczny, dyrektor artystyczny festiwalu mówił w TVN24, że był pod ogromnym wrażeniem. - Jako dyrektor artystyczny jestem w pełni zadowolony, szczęśliwy i gratuluję wszystkim twórcom, którzy wzięli udział w tym spektaklu - dodał.

"Turandot" Pucciniego na Baltic Opera Festival. "Wrażenia fantastyczne"