76-letni szybowiec rodzimej produkcji, po kilku latach spędzonych w magazynie, wraca na wystawę Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. IS-A Salamandra przeszła gruntowną renowację i od piątku można ją zobaczyć w hangarze głównym placówki. Projekt szybowca został opracowany w 1936 roku przez krakowskiego inżyniera Wacława Czerwińskiego, ten konkretny model powstał rok po II wojnie światowej.
Wyjątkowy szybowiec jest jednym z pięciu, które powstały w 1946 roku w Instytutu Szybownictwa w Bielsku-Białej. Była to pierwsza powojenna seria produkcyjna drewnianego modelu opracowanego w 1936 roku. Jego autorem był inżynier Wacław Czerwiński, który opracował projekt w Wojskowych Warsztatach Szybowcowych znajdujących się na terenie krakowskiego Lotniska Rakowice Czyżyny. To tam znajduje się obecnie Muzeum Lotnictwa Polskiego.
Polski szybowiec, który zachwycił Chińczyków
IS-A Salamandra to szybowiec treningowy, zbudowany z drewna, z miejscem dla jednej osoby. Maszyny służyły do nauki pilotom, którzy ukończyli szkolenie podstawowe i uzyskali kategorii "B".
Jak poinformowali krakowscy muzealnicy, podczas II wojny światowej jeden egzemplarz Salamandry był przechowywany w Szkole Szybowcowej w Goleszowie. Dzięki zachowaniu tej konstrukcji, po wojnie specjalistom udało się wznowienie produkcji szybowców.
- Była to na tyle udana konstrukcja, że posłużyła jako wzór do stworzenia kilku typów szybowców we Francji, Jugosławii i Finlandii, a w 1956 roku, 20 lat po oblocie prototypu, szybowce te zakupiła Chińska Republika Ludowa i rozpoczęła ich produkcję licencyjną - powiedziała Ligia Jaszczewska-Gacek, kierowniczka Działu Wystaw i Edukacji Muzeum Lotnictwa Polskiego.
Powrót na ekspozycję
Przez ostatnie lata Salamandra stała - ukryta przed wzrokiem odwiedzających - w muzealnym magazynie. Ze względu na bardzo zły stan delikatnej konstrukcji szybowca, musiał on w końcu trafić do renowacji. Decyzja w tej sprawie została podjęta pod koniec 2021 roku.
- Teraz po przywróceniu pierwotnego wyglądu i malowania można podziwiać go ponownie na ekspozycji w hangarze głównym - przekazała Jaszczewska-Gacek.
Łącznie w zasobach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie znajduje się ponad 200 samolotów, szybowców i śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. Oprócz tego muzealnicy opiekują się ponad 20 tysiącami zdjęć oraz kolekcją ponad dwóch tysięcy orderów i odznaczeń.
Źródło: PAP