Od piątku w Wielkiej Brytanii wchodzi w życie przepis, zgodnie z którym papierosy można sprzedawać tylko w całkiem neutralnych opakowaniach. Odwołanie czterech wielkich firm tytoniowych od tego przepisu brytyjski Wysoki Trybunał (High Court) odrzucił w czwartek.
Firmy Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco International oraz Imperial Brands argumentowały, że przepis ten bezprawnie odbiera im ich własność intelektualną. Sąd był jednak innego zdania.
By chronić dzieci
W uzasadnieniu orzeczenia wskazano na aspekt moralny tej kwestii, podkreślając, że chodzi o uchronienie dzieci przed nałogiem oraz o zapobieganie przedwczesnej śmierci dzieci i dorosłych z powodu chorób powodowanych przez palenie. Z opakowań papierosów mają więc w W. Brytanii zniknąć wszelkie elementy marketingowe, takie jak kolor, logo, charakterystyczna czcionka. Ma to sprawić, że sięganie po papierosy stanie się mniej atrakcyjne, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Firmy tytoniowe mają rok na wyprzedanie swoich wyrobów w dotychczasowych opakowaniach.
Oliwkowa zieleń
Na mocy nowych przepisów wszystkie opakowania papierosów w W. Brytanii muszą być oliwkowozielone, z graficznymi ostrzeżeniami przed szkodliwością palenia. Zabronione jest umieszczanie na opakowaniach napisów o charakterze promocyjnym, takich jak „ten produkt jest mniej szkodliwy niż inne marki”.
Zgodnie z dyrektywą, ostrzeżenia zdrowotne muszą zajmować 65 proc. przedniej i tylnej części opakowania. Przybierają formę zdjęć, które - często w drastyczny sposób - ilustrują skutki palenia tytoniu. Gnijące części ciała, noworodki w maskach tlenowych - to tylko niektóre z nich. Dodatkowe upomnienie ma się pojawić także na wieczku. - Standaryzowanie paczek może mieć fantastyczny efekt. Nie tylko z uwagi na ochronę przyszłych pokoleń, ale także dlatego, że są dodatkową zachętą dla palaczy, aby zerwali z nałogiem - mówił prof. Kevin Fenton z Public Health England, która jest agencją wykonawczą Ministerstwa Zdrowia Wielkiej Brytanii. Reuters podkreśla, że palenie zabija rocznie na świecie ok. 6 milionów ludzi i że rządy wielu krajów prowadzą walkę z tym nałogiem.
Korporacje chcą się odwołać
Rozczarowanie decyzją brytyjskiego sądu wyraził Philip Morris, deklarując zarazem zrozumienie dla faktu, że sąd podzielił stanowisko parlamentu w sprawie opakowań papierosów. Przedstawiciel zarządu tej firmy zapowiedział, iż będzie się ona nadal koncentrować na opracowywaniu i sprzedaży "produktów o potwierdzonym naukowo zmniejszonym ryzyku". Taki sam zamiar zadeklarował British American Tobacco. Philip Morris nie zamierza się odwoływać. Złożenie odwołań zapowiedziały natomiast British American Tobacco i Japan Tobacco International.
Unia Europejska "zajęła się" już papierosami mentolowymi:
Autor: ag/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: ash.org.uk