UPC Polska grozi kara do 10 procent obrotów. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Tomasz Chróstny postawił zarzuty spółce. Klienci UPC zostali obciążeni opłatą za dodatkowe kanały telewizyjne i wyższą prędkość internetu, choć tych świadczeń nie zamawiali - napisano w komunikacie urzędu. Operator deklaruje gotowość współpracy z UOKiK-iem.
Jak podał UOKiK, w ramach programu "Więcej korzyści dla Ciebie" spółka UPC Polska w okresie od 1 lutego 2019 roku do 1 kwietnia 2022 roku podwyższała abonament klientom mającym umowy na czas nieoznaczony.
UPC Polska grozi wysoka kara
"Konsumenci otrzymywali od spółki wiadomości, z których dowiadywali się, że będą mieli dostęp do większej liczby kanałów (w tym programów premium) lub szybszy internet. Wiązało się to z wprowadzeniem dodatkowej opłaty od 4 do 8 zł w zależności od posiadanego pakietu. Abonenci mogli całkowicie wypowiedzieć umowę ze spółką, zgłosić rezygnację z tych zmian przed ich wprowadzeniem lub korzystać z oferty, przy czym mieli w dalszym ciągu możliwość przez 6 miesięcy zrezygnować z niej i otrzymać zwrot różnicy w abonamencie" - napisano.
"Wszystkie te opcje oznaczały jednak, że to na konsumentów zostanie przerzucony ciężar braku wyrażenia zgody na nowe usługi, których nie zamawiali. W umowach zawieranych z konsumentami takie działanie jest prawnie zakazane" - dodano.
Prezes UOKiK podkreślił, że "niedopuszczalne jest pobieranie opłat za niezamówione produkty i usługi". "Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek świadczeń, odpłatne dodanie ich do wcześniej zawartej umowy, musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą konsumentów, a brak odpowiedzi takiej zgody nie stanowi. Spółka UPC Polska narzuciła swoim klientom kształt produktów i ich wyższą cenę, po czym zobligowała ich do podjęcia działań w celu zablokowania zmian, o które nie wnioskowali" - ocenił Tomasz Chróstny.
Urząd wyjaśnił, że sytuacji nie zmieniło to, że UPC Polska umożliwił klientom bezkosztowe zrezygnowanie z nowych usług w ciągu 6 miesięcy. "Przedsiębiorca nie powinien jednostronnie zmieniać zakresu świadczonych usług lub uruchamiać nowych, a następnie wymagać od konsumentów opłacania wyższego abonamentu za niezamówione produkty lub wycofania się z nowych warunków" - zaznaczono.
"Deklarujemy wolę współpracy"
Operator deklaruje wolę współpracy z urzędem. "Jako spółka działamy zawsze w zgodzie z obowiązującym prawem kierując się dobrem klientów" - podkreśliła Ewa Sankowska-Sieniek z biura prasowego Play.
"Deklarujemy wolę współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w celu wyjaśnienia sprawy" - dodała.
O firmie
Spółka P4, operator sieci Play we wrześniu 2021 roku podpisała umowę w sprawie przejęcia UPC Polska. Do finalizacji transakcji doszło w kwietniu ubiegłego roku. Od tego momentu UPC Polska należy do Grupy P4. Po tym jak doszło do finalizacji transakcji trwa "optymalizacja połączonej sieci salonów sprzedaży", czego efektem jest zamykanie części salonów UPC Polska.
UPC Polska wcześniej był częścią Liberty Global, czyli międzynarodowego operatora usług telewizji i szerokopasmowego internetu, działającego w ponad 30 krajach Europy, Ameryki Południowej i Karaibów.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock