Ponad 1,1 miliarda złotych to szacowany koszt przebudowy południowej jezdni A18 między Olszyną (Lubuskie) i Golnicami (Dolny Śląsk) i dostosowanie tej trasy do parametrów autostrady - poinformowała rzeczniczka Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze Anna Jakubowska.
Dodała, że inwestorem będzie zielonogórski oddział GDDKiA.
W piątek przedstawiciele zielonogórskiego Oddziału GDDKiA przedstawili stan przygotowania do realizacji inwestycji i jej planowany harmonogram. - Dokumentacja z tym związana jest gotowa od kilku lat i częściowo wymaga aktualizacji – w zakresie wymogów związanych z ochroną środowiska. Analiza ta już została zlecona i ma zakończyć się pod koniec tego roku - powiedziała Jakubowska.
Pierwsze przetargi w tym roku
Budowa nowej trasy o długości 70 kilometrów zostanie podzielona na pięć odcinków. Ogłoszenie pierwszych przetargów jest planowane na ten rok. Koniec inwestycji zaś na lata 2021-2023. Inwestycja obejmie nie tylko budowę nowej jezdni o szerokości 11 metrów, ale także niezbędnej w przypadku autostrady infrastruktury. Powstaną między innymi miejsca obsługi podróżnych, przejścia dla zwierząt, zmodernizowane zostaną węzły z drogami lokalnymi i wybudowane drogi dojazdowe, powstanie obwód utrzymania autostrady. Droga A18 biegnie przez województwa lubuskie i dolnośląskie, od granicy z Niemcami Olszyna–Forst (łączy się tutaj z niemiecką A15 w kierunku Berlina), przez obszar Borów Dolnośląskich aż do węzła Krzyżowa koło Bolesławca, gdzie łączy się z autostradą A4. Odcinek od granicy Polski do węzła Krzyżowa ma długość około 78 km.
Zły stan techniczny
Dzisiejsza droga krajowa numer 18 została wybudowana przez Niemców w latach trzydziestych ubiegłego wieku jako droga jednojezdniowa o nawierzchni betonowej. Przez wiele lat droga funkcjonowała jako droga krajowa numer 12. Na początku lat 90-tych XX wieku na odcinku od węzła "Olszyna" do węzła "Królów" na DK18 dobudowano drugą jezdnię o nawierzchni bitumicznej, natomiast w latach 2005-2007 zmodernizowano przedmiotowy odcinek i dobudowano drugą jezdnię na odcinku "Królów" - "Golnice" o nawierzchni betonowej. Południowa jezdnia z płyt betonowych od wielu lat jest w złym stanie technicznym. Na całym odcinku poniemieckiej jezdni występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock