Ponad 160 zmodernizowanych wagonów PKP Intercity kursuje już na trasie Przemyśl-Szczecin. Klimatyzowane przedziały wyposażone są m.in. w 6 foteli oraz indywidualne oświetlenie. Do końca tego roku przybędzie kolejnych 57 wagonów. Koszt modernizacji taboru to 592 mln zł.
Jak poinformował prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz, jest to największa modernizacja w historii spółki. - Program odnowy floty PKP Intercity to nie tylko zakup Pendolino. Dzięki inwestycji sięgającej niemal 600 milionów zł mieszkańcy m.in. Rzeszowa już korzystają z pociągów zestawionych z nowoczesnych wagonów. Do końca roku będzie ich jeszcze więcej – powiedział.
Co się zmieniło?
Pod koniec tego roku na najdłuższej trasie kolejowej w Polsce kursować będzie 218 nowoczesnych wagonów. Wszystkie są klimatyzowane; w każdym przedziale jest 6 foteli przy każdym gniazdko elektryczne oraz oświetlenie. Na oknach są nocne i dzienne rolety. W toaletach zamontowano przewijaki dla niemowląt. Wagony przystosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przewidziano także miejsca na rowery i narty. Kwota modernizacji taboru wynosi 592 mln zł, firma otrzymała na tę inwestycję unijne dofinansowanie w wysokości 320 mln zł. Modernizację przeprowadziły trzy polskie firmy: bydgoska Pesa, nowosądecki Newag oraz FPS Cegielski z Poznania.
Szybkie
Oprócz zmodernizowanych wagonów jeszcze w tym roku na odcinkach: Rzeszów–Stalowa Wola–Zamość oraz Rzeszów–Jasło–Zagórz kursować będzie 10 nowoczesnych lokomotyw spalinowych Gama. Będą one mogły osiągać prędkość maksymalną 140 km/h. Wartość tej inwestycji to ponad 131 mln zł, z czego ponad 67 mln zł stanowi wsparcie unijne. Wciąż trwa modernizacja linii kolejowej Kraków-Rzeszów oraz Rzeszów-Przemyśl-Medyka. Inwestycję tę prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe. Po zakończeniu tych prac, planowanym na 2016 rok, czas przejazdu z Rzeszowa do Krakowa skróci się do 2 godzin 10 minut, natomiast z Przemyśla do Krakowa pasażerowie dojadą w mniej niż 4 godziny.
Autor: msz/ / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP Intercity