Ruszają przygotowania do budowy drugiej jezdni drogi ekspresowej S1, wiodącej do lotniska Katowice w Pyrzowicach. Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych Autostrad w przetargu wybrał ofertę konsorcjum firm Rubau Polska oraz Construcciones Rubau z Hiszpanii.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że planuje podpisać umowę z wykonawcą w pierwszym kwartale 2019 roku. Zakładane lata realizacji inwestycji to 2019-2022.
Problem z wyborem
Był to ponowny wybór najkorzystniejszej oferty w ponowionym przetargu na tę inwestycję. Początkowo, w połowie lipca br. wybrana została oferta konsorcjum firm Banimex, Azi-Bud i Duna-Aszfalt - z ceną ponad 107,2 mln zł brutto. Następnie Dyrekcja poinformowała, że w związku z otrzymanym wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej unieważniła wcześniejszy wybór i przystąpiła do powtórzenia czynności badania i oceny ofert. Teraz GDDKiA podała, że w efekcie wybrała ofertę spółek z grupy Rubau opiewającą na 121,8 mln zł brutto. W ponownym przetargu na realizację tego przedsięwzięcia wpłynęło 16 ofert. Postępowanie dotyczyło liczącego 9,7 km odcinka drogi ekspresowej S1 Pyrzowice-Podwarpie, z wyłączeniem istniejącego już odcinka z Pyrzowic do węzła Lotnisko. Droga ma być gotowa w ciągu 20 miesięcy od zawarcia umowy - jej podpisanie nastąpi po pozytywnym wyniku kontroli postępowania przez Urząd Zamówień Publicznych.
Rozbudowa trasy do lotniska
Chodzi o rozbudowę głównej trasy prowadzącej do portu lotniczego Katowice - od węzła dwujezdniowych dróg numer 1 i 86 w miejscowości Podwarpie do węzła Lotnisko (z drogą numer 913). Pierwsza jezdnia tego liczącego około 9,7 km odcinka została otwarta jesienią 2006 roku. Ruch odbywa się tam w obu kierunkach; co pewien czas dochodzi do poważnych wypadków. Odcinek S1 Pyrzowice - Podwarpie to także jeden z czterech fragmentów S1 przeznaczonych do realizacji (budowy lub rozbudowy) w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku). Zamówienie obejmuje liczącą drugą jezdnię odcinka S1 Pyrzowice–Podwarpie, a także między innymi pięć wiaduktów, most i dostosowanie istniejącego węzła Mierzęcice. Część istniejącej od kilku lat infrastruktury pierwszej jezdni (na przykład wiadukty nad trasą) uwzględnia przygotowywaną teraz inwestycję, jednak w zakresie np. odwodnienia będzie ona rozbudowywana.
Druga jezdnia odcinka S1, która powstanie od Podwarpia, przejdzie na węźle Lotnisko w istniejący już dwujezdniowy, liczący około 1,9 km odcinek S1 do węzła Pyrzowice, który kończy istniejący południowy fragment autostrady A1 (teraz wiedzie stamtąd do czeskiej granicy w kierunku Ostrawy; powstaje natomiast fragment na północ).
Ekspresówka do granicy
Ekspresowa trasa S1 w województwach śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka–Zwardoń.
Według obecnych planów, cała S1 w województwie śląskim ma być gotowa do 2022 roku.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY SA 3.0) | Zetpe0202