Dziewięć firm walczy o opracowanie koncepcji programowej dla budowy około 40-kilometrowej ekspresowej trasy S1 Mysłowice - Bielsko-Biała w województwie śląskim. Cztery z nich mieszczą się w budżecie zamówienia. Według wcześniejszych zapowiedzi cała S1 w województwie śląskim ma być gotowa do 2022 roku.
Chodzi o projekt drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej. Ten odcinek ma połączyć fragment S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z już wybudowanym odcinkiem S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej – lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz węzła autostrady A1.
Dziewięć ofert
To najdłuższy z czterech fragmentów trasy S1 przeznaczonych do realizacji w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Zostanie poprowadzony nowym śladem między Mysłowicami a Bielskiem-Białą; wraz z nim mają powstać obwodnice Bierunia i Oświęcimia. Cała inwestycja ma kosztować ok. 3,5 mld zł. Koncepcja programowa określi technologie i wytyczne dla projektu budowlanego. Jej autorzy będą mieli na to 11 miesięcy od podpisania umowy. Wykonawca koncepcji będzie później wspierał Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w przetargu na roboty budowlane, np. w odpowiedziach na pytania oferentów.
Najtańszą ofertę za niecałe 5,7 mln zł, złożyła firma Multiconsult Polska; kolejne: za niespełna 8,2 mln zł i blisko 8,9 mln zł – odpowiednio spółki: IVIA oraz Egis Poland. W budżecie zamówienia GDDKiA, określonym na 9,4 mln, zł zmieściła się jeszcze oferta konsorcjum spółek TPF – za prawie 9 mln zł.
Trwa analiza
Teraz Dyrekcja analizuje oferty. Jednocześnie – według środowej informacji rzecznika katowickiego oddziału GDDKiA Marka Prusaka - wciąż trwa procedura związana z odwołaniami od wydanej w połowie ubiegłego roku decyzji środowiskowej (ponieważ decyzja ta ma rygor wykonalności, procedura odwoławcza nie wpływa np. na proces wyboru wykonawcy koncepcji programowej). Prawomocna decyzja środowiskowa m.in. ostatecznie określi przebieg drogi. W uwzględnianym w trwającej procedurze tzw. "wariancie E" liczący 39,7 km nowy odcinek S1 niemal w całości pobiegnie przez teren woj. śląskiego. Do woj. małopolskiego ma dochodzić licząca ok. 10 km dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia (w ramach inwestycji zaplanowano też osobną obwodnicę Bierunia - ok. 4 km). "Wariant E" GDDKiA przedstawiała jako kompromis między oczekiwaniami środowiska górniczego, możliwościami technicznymi budowy dróg, a także możliwościami obejścia terenu byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau czy terenów Natury 2000.
Odciążyć ruch na DK 1
Odcinek S1 z Mysłowic do Bielska-Białej jest planowany jako dwujezdniowa trasa o parametrach drogi ekspresowej. Jest ona potrzebna, ponieważ istniejąca droga krajowa nr 1 przez Tychy, Pszczynę, Goczałkowice i Czechowice-Dziedzice nie wytrzymuje obecnego natężenia ruchu. Problemem są m.in. liczne skrzyżowania ze światłami. Korkuje się szczególnie odcinek od Pszczyny do Goczałkowic. Obecny Program Budowy Dróg Krajowych zakłada również budowę drugiej jezdni odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie (ok. 9,5 km); przebudowę do standardu drogi ekspresowej DK1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7,7 km) oraz budowę obwodnicy Węgierskiej Górki (8,5 km). Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka – Zwardoń.
Autor: tol/ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock