Niemal 20-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S5 - od Korzeńska do węzła Krościna - został w poniedziałek oddany do ruchu. To pierwsza część dolnośląskiego fragmentu "ekspresówki" łączącej Wrocław z Poznaniem.
Jak powiedział podczas uroczystości oddania trasy do użytku minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, S5 to inwestycja ważna z punktu widzenia gospodarczego rozwoju kraju. - Dziś w realiach XXI wieku atrakcyjnym terenem gospodarczo i cywilizacyjnie jest teren dobrze skomunikowany z systemem dróg, z systemem transportu kolejowego, z systemem transportu lotniczego - mówił Adamczyk. Dodał, że trasa S5 to kolejne przedsięwzięcie, które umożliwia połączenie autostrady A4 z autostradą A2 i dalej na północy z autostradą A1. - To połączenie południowo-zachodniej Polski z Wielkopolską, to połączenie przez Wielkopolskę z tymi odcinkami dróg, które zostały już skierowane do realizacji, w tym drogą ekspresową S11 - mówił.
Przed czasem
Otwarty w poniedziałek niemal 20-kilometrowy odcinek trasy S5 łączy miejscowość Korzeńsko na granicy województw dolnośląskiego i wielkopolskiego z węzłem Krościna. Jak podkreśliła szefowa dolnośląskiego oddziału GDDKiA Lidia Markowska, oddana do użytku trasa to niemal 15-kilometrowy odcinek wybudowany przez konsorcjum firm Budimex - Strabag oraz dwukilometrowa część trasy drugiego fragmentu drogi wybudowana przez firmę Dragados. - Co warto podkreślić, inwestycje te zakończono przed czasem - powiedziała Markowska. Na oddanym odcinku drogi powstały trzy węzły oraz 14 obiektów mostowych. Największy z mostów wybudowano nad rzekami Barycz i Młynówka oraz linią kolejową Wrocław - Poznań. Most ma ponad 740 metrów i dwie oddzielne estakady dla każdej jezdni drogi ekspresowej.
Kolejne odcinki
Budowa kolejnych dwóch odcinków S5 w województwie dolnośląskim ma się zakończyć w grudniu. Łącznie trasa - od granicy województwa do Wrocławia - będzie liczyć 50 kilometrów. Umowę z wykonawcami podpisano w trzecim kwartale 2014, a całość dolnośląskiego odcinka S5 będzie kosztować prawie 1,9 mld zł. Ponad 900 mln zł z tej kwoty to środki unijne. Dyrektor GDDKiA Krzysztof Kondraciuk powiedział, że cała S5 będzie liczyć 360 kilometrów i połączy Wrocław z Poznaniem, Bydgoszczą i docelowo Gdańskiem. Całość trasy będzie przejezdna prawdopodobnie w 2019 r.
Autor: mb//bgr / Źródło: PAP