Od poniedziałku operatorzy komórkowi mają obowiązek blokować wiadomości podszywające się pod podmioty publiczne - informuje Ministerstwo Cyfryzacji. Nowe zadania wprowadziła ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej.
Ministerstwo Cyfryzacji podało w komunikacie, że na mocy ustawy firmy telekomunikacyjne od poniedziałku mają obowiązek blokować wiadomości SMS zawierające fałszywe nadpisy (identyfikatory wiadomości SMS), przez które oszuści podszywają się pod podmioty publiczne. Przykładem prawdziwego nadpisu jest np. "e-US" używany przez Krajową Administrację Skarbową - zwrócono uwagę.
Ponadto zaczyna działać wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych. Jest on prowadzony przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który – na podstawie wniosków m.in. banków czy podmiotów publicznych – będzie dokonywał wpisu numeru służącego wyłącznie do odbierania połączeń.
"Rozwiązanie to ograniczy możliwość podszywania się oszustów pod numery infolinii banków, urzędów, czy innych podmiotów - numer wpisany do wykazu nie będzie służył do inicjowania połączenia. Oszust, próbując wykorzystać numer wpisany do wykazu nie osiągnie swojego celu, ponieważ połączenie to zostanie od razu zablokowane. Rozwiązanie to zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo konsumentów" - ocenił resort.
Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podkreślił, że "chronią nas kolejne przepisy, które poprawiają nasze bezpieczeństwo". Jak przypomniał, "wszyscy możemy paść ofiarą podobnych oszustw". "Skutki takich działań mogą być dotkliwe – od wyłudzenia poufnych danych po kradzież pieniędzy z naszych kont bankowych" - wyjaśnił Gawkowski.
Kolejne zmiany
Wkrótce wejdą w życie kolejne zmiany.
Kolejnym etapem wdrożenia ustawy będzie bowiem podłączenie się do systemu telegraf.cert.pl, służącego do przekazywania wzorca fałszywej wiadomości SMS. Z informacji przekazanych przez ministerstwo wynika, że na to przedsiębiorcy telekomunikacyjni świadczący usługi SMS mają czas do 16 kwietnia.
"Blokowane będą wiadomości SMS, które są zgodne z wzorcem fałszywej wiadomości – taka wiadomość nie dotrze do adresata" - wskazano.
Z kolei we wrześniu mają wejść w życie obowiązki dotyczące zwalczania fałszywych połączeń głosowych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. "Czas ten jest potrzebny na wdrożenie rozwiązań mających na celu identyfikację fałszywego ruchu w sieciach telekomunikacyjnych" - wyjaśniło MC.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock