W czwartek Grupa Żabka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych. To szósty tegoroczny debiutant, przy uwzględnieniu też firm przenoszących się z NewConnect. Oferta publiczna sieci jest czwartą, największą w historii. - Po okresie trudnym, znów mamy wielki wspaniały debiut na giełdzie - mówił podczas otwarcia Tomasz Bardziłowski, prezes zarządu GPW w Warszawie.
Kurs akcji Żabka Group wzrósł w czwartek na otwarciu, w pierwszym dniu notowań na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, o 6,98 proc., do 23 zł.
Akcje Żabki zyskują o godz. 10.05 o 2,6 proc. do 22,06 zł, przy obrotach ponad 580 mln zł. Zdaniem maklerów, debiut Żabki może zachęcić inne spółki do wejścia na giełdę.
Sieć zadebiutowała jako 4. największe IPO (czyli pierwsza oferta publiczna) w historii polskiego rynku kapitałowego.
- Debiut był wzrostowy, na 7-procentowym plusie, ale apetyty były chyba trochę większe. Liczono na dwucyfrowy wzrost, tymczasem otwarcie było słabsze od tych oczekiwań - powiedział Konrad Ryczko, analityk i makler DM BOŚ.
- Sesja trwa, kurs pewnie będzie bardzo zmienny, przy bardzo dużej aktywności - dodał.
Do inwestorów detalicznych trafiło 5 proc. ostatecznej liczby akcji sprzedawanych (4,4 proc. z uwzględnieniem akcji dodatkowego przydziału). Redukcja w transzy inwestorów detalicznych wyniosła ok. 90 proc.
Czwarty największy debiut na GPW
- To jest moment, na który bardzo długo czekaliśmy, to jest otwarcie nowego rozdziału w historii warszawskiej giełdy. Po okresie trudnym, znów mamy wielki wspaniały debiut na giełdzie. IPO Żabki to jest argument, którego nie wahamy się użyć, żeby przekonywać, że warto myśleć o debiucie i wejściu na giełdę oraz rynku kapitałowym - mówił podczas otwarcia Tomasz Bardziłowski, prezes zarządu GPW w Warszawie.
- Jestem przekonany o tym, że Żabka, globalny lider innowacji w swoim segmencie rynku ma przed sobą wiele lat dynamicznego rozwoju. Jest to spółka, która swoją innowacyjnością będzie podbijać rynek międzynarodowy. Jest to spółka, która będzie przykładem i mam nadzieję inspiracją dla wielu firm w Polsce, jak wykorzystywać innowacje, jak się skalować i wykorzystywać rynek kapitałowy - dodał.
Prezes zarządu Żabka Group S.A. Tomasz Suchański w trakcie spotkania odniósł się natomiast do historii firmy, przypominając, że "wszystko zaczęło się 26 lat temu w stolicy polskiego handlu, czyli Poznaniu, gdzie została otwarta pierwsza Żabka". - Przez pierwsze 18 lat naszej działalności skupialiśmy się, by otwierać sieć sklepów spożywczych łączącą handel tradycyjny i nowoczesne podejście do dystrybucji. Wszystko zmieniło się w 2016 roku, kiedy to z grupą menedżerów stwierdziliśmy, że zamierzamy zmienić całkowicie strategię naszej firmy i iść w kierunku czegoś, co nazwaliśmy wtedy 'modern convenience' - wyjaśnił.
- Zmieniliśmy praktycznie wszystko, od logo, poprzez asortyment, wyposażenie, wygląd sklepów i komunikacji. Z czasem zorientowaliśmy się, że dzięki tej zmianie mamy coraz więcej młodych ludzi, którzy są bardzo mocno zanurzeni w świecie cyfrowym i tutaj zobaczyliśmy szansę dla naszego dalszego rozwoju - zaznaczył prezes.
Oferta publiczna Żabki
Oferta publiczna grupy obejmuje sprzedaż 300 mln istniejących akcji (z wyłączeniem akcji dodatkowego przydziału). Cena sprzedaży akcji została ustalona na 21,5 zł, na maksymalnym poziomie przedziału cenowego. Na podstawie ostatecznie ustalonej ceny akcji w ofercie wartość oferty wyniosła 6,45 mld zł.
Dodatkowo oferta objęła do 45 mln akcji dodatkowego przydziału. W przypadku pełnego wykonania opcji dodatkowego przydziału wartość oferty zwiększy się do 7,42 mld zł. Ostateczna cena ofertowa jest jednakowa dla inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych.
Akcje były oferowane przez akcjonariuszy sprzedających, w tym wiodącego akcjonariusza fundusz CVC Capital Partners, który - jak podawano - chce pozostać akcjonariuszem spółki i zapewniać jej wsparcie. Nie było emisji nowych akcji.
Żabka w czołówce debiutów
W roku 2024 ponownie pojawiły się w Europie oferty nazywane "jumbo IPO" albo "mega IPO", czyli takie, których wartość przekracza miliard euro lub miliard dolarów. Jednym z nich jest IPO Żabki, które na podstawie ostatecznie ustalonej ceny akcji w ofercie wyniesie 6,45 mld zł.
Ekspert PwC Bartosz Margol zaznacza, że Żabka może uchylić drzwi dla innych debiutów, również tych zapowiadanych od jakiegoś czasu w mediach. - Natomiast daleki byłbym od tego, żeby mówić, że z automatu nagle nastąpi wysyp kolejnych emitentów. Raczej to będą pojedyncze, mam nadzieję, że duże transakcje, bo takie duże transakcje bardzo budują rynek - ocenił.
Żabka na GPW
Od 1 do 9 października trwał book-building wśród inwestorów instytucjonalnych, a w dniach 2-9 października zapisy dla inwestorów detalicznych.
Akcje były oferowane przez akcjonariuszy sprzedających. Nie ma emisji nowych akcji.
Żabka to sieć sklepów convenience. Obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 10.500 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano.
Grupa dysponuje również ofertą cyfrową, do której należy marka Maczfit, czy Platforma Dietly. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. Ponadto Grupa Żabka niedawno rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM.
Źródło: tvn24.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: MOZCO Mateusz Szymanski/Shutterstock