W czwartek 17 października Grupa Żabka zadebiutuje na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W swoim prospekcie sieć podkreśla rolę sztucznej inteligencji, dzięki której "jest w stanie obsłużyć około 17 milionów Polaków, którzy mają Żabkę w odległości do 500 metrów od ich domów". Nad jakimi rozwiązaniami technologicznymi pracuje obecnie spółka?
Otwarcie notowań spółki Żabka Group nastąpi w czwartek o godz. 9.15. Debiut Żabki na parkiecie będzie 4. największym IPO w historii polskiego rynku kapitałowego. Wartość pakietu akcji w wolnym obrocie wyniesie 6,4 mld zł, a wliczając dodatkowy przydział nawet 7,4 mld zł.
"Rozwój technologiczny Grupy Żabka jest jednym z filerów jej wzrostu. Firma wdraża zaawansowane rozwiązania IT w swoich operacjach, tworząc ekosystem najwyższej wygody. Od 2017 roku grupa uruchomiła szereg nowych narzędzi technologicznych w celu zwiększenia zaangażowania klientów i franczyzobiorców oraz poprawy efektywności procesów wewnętrznych" - informuje Grupa Żabka w prospekcie emisyjnym opublikowanym na początku października br.
Sieć liczy, że inicjatywy technologiczne będą miały znaczący wpływ na finanse grupy, napędzając wzrost przychodów, a także efektywność wyników finansowych. W związku z tym Żabka podejmuje współprace z wieloma gigantami technologicznymi.
Żabka a giganci technologiczni
W czerwcu br. Żabka Group rozszerzyła współpracę z firmą Microsoft w dziedzinie innowacji, koncentrując się na rozwoju opartym na sztucznej inteligencji w obszarach takich jak: wydajność, wzrost międzynarodowy, transformacja wewnętrzna oraz analityka danych odpowiadających potrzebom klientów.
"Żabka będzie pierwszą organizacją handlu detalicznego w Europie Środkowo-Wschodniej, która będzie współpracować m.in. z Microsoftem nad wykorzystaniem inteligentnego asystenta do wsparcia pracy aż 2500 pracowników. Grupa współpracuje również z głównymi dostawcami sprzętu do sklepów i logistyki, m.in.: HP, Dell i Cisco" - informuje sieć.
Grupa Żabka współpracuje też z przodującym, globalnym systemem zarządzania danymi Snowflake, w zakresie uczenia maszynowego, ulepszonego modelowania danych dotyczących klientów, a także udostępniania danych stronom zewnętrznym, np. dostawcom.
"Na podstawie studium przypadku Snowflake, rozwiązania analizy danych wdrożone przez Grupę, oparte na sztucznej inteligencji, przyniosły 10 proc. wzrost EBITDA w pierwszym pełnym miesiącu wdrożenia" - przekazała Żabka Group.
"W rezultacie Grupa jest w stanie obsłużyć około 17 milionów Polaków, którzy mają sklep Żabka w odległości nie większej niż 500 metrów od ich domów. Sklepy są dostosowane do spełniania konkretnych potrzeb i wymagań w konkretnych obszarach, w których się znajdują; w rezultacie sklepy obsługują różnych klientów i nie przesycają rynku" - czytamy.
Sieć podkreśla również, że analizy oparte na AI pomagają między innymi w dobieraniu oferty produktów, cennika dla każdej lokalizacji, a nawet sposobu w jaki produkty powinny być eksponowane w sklepie.
Analiza zachowań klientów
W prospekcie emisyjnym możemy również przeczytać, że w sierpniu 2020 roku Żabka wdrożyła zaawansowane narzędzie "ACIT", wykorzystywane do analizy zachowań klientów. Pomaga ono zbierać dane ze wszystkich sklepów, umożliwiając filtrowanie według czasu, regionów, kategorii produktów czy segmentów sklepów.
"Grupa Żabka zbiera i wykorzystuje różnorodne dane klientów i analizuje je w celu ulepszenia swoich ofert, sprzedaży i działań marketingowych, aby zwiększyć skuteczność pozyskiwania, zatrzymywania i osiągania satysfakcji klientów. Sieć wykorzystuje zaawansowaną analizę danych w celu ciągłego doskonalenia swoich procesów biznesowych, takich jak kampanie komunikacyjne, dobór asortymentu produktów i rekomendacje zachęcające do korzystania z usług oferowanych przez firmę" - informuje sieć.
Z dokumentu wynika, że klientami Żabki są najczęściej osoby w przedziałach wiekowych od 18 do 24 r.ż., a także od 25 do 44 r.ż.. Sieć najmniejszym zainteresowaniem cieszy się natomiast wśród osób powyżej 65 r.ż.
Aplikacja Żabki wzmacnia zaangażowanie
W 2019 roku Żabka uruchomiła aplikację mobilną Żappka, która odniosła znaczący sukces. W ciągu nieco ponad roku zyskała ona 3 mln użytkowników. Na dzień 30 czerwca br. korzystało z niej 10,2 mln aktywnych użytkowników.
W dokumencie zwrócono uwagę, że "średnia wartość koszyka użytkownika aplikacji jest o około 20 proc. wyższa w porównaniu z klientem niekorzystającym z aplikacji".
Żappka oferuje spersonalizowane promocje, ceny i rabaty, zbieranie punktów lojalnościowych, a nawet odbieranie przesyłek. W czwartym kwartale br. aplikacja ma zostać ulepszona.
Żabka w prospekcie nawiązała też do bezpieczeństwa gromadzonych danych, podkreślając, że zarówno sieć, usługi danych, chmury, jak i wszelkie technologie zarządzania tożsamością są należycie chronione. "Testy i przeglądy (technologii - red.) są przeprowadzane zgodnie ze światowymi standardami i ramami, takimi jak OWASP, NIST i PCI DSS" - podsumowała sieć.
Debiut Żabki na GPW
Grupa Żabka ustaliła ostateczną cenę akcji w ofercie publicznej na poziomie 21,50 zł za akcję, o czym spółka poinformowała w komunikacie w ubiegłym tygodniu. Oferta obejmuje sprzedaż 300 mln istniejących akcji (z wyłączeniem akcji dodatkowego przydziału). Na podstawie ostatecznie ustalonej ceny akcji w ofercie wartość oferty wyniesie 6,45 mld zł. Dodatkowo oferta obejmuje do 45 mln akcji dodatkowego przydziału. W przypadku pełnego wykonania opcji dodatkowego przydziału wartość oferty zwiększy się do 7,42 mld zł.
Żabka to sieć sklepów convenience. Obejmuje sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience, liczącą w Polsce ponad 10 tys. sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano. Grupa dysponuje również ofertą cyfrową, do której należy marka Maczfit czy Platforma Dietly. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. W połowie czerwca Grupa Żabka rozpoczęła działalność w Rumunii pod marką Froo.
Grupa Żabka w perspektywie średnioterminowej zamierza otwierać w Polsce i Rumunii ponad 1 tys. nowych sklepów rocznie; w tym roku celem jest uruchomienie ok. 1 tys. 100 sklepów. Potencjał rynku grupa ocenia na ok. 19,5 tys. sklepów w Polsce oraz ok. 4 tys. sklepów w Rumunii.
W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca br. sprzedaż do klientów końcowych wzrosła do 12 mld 893 mln zł, w porównaniu do 10 mld 532 mln zł w tym samym okresie 2023 r. Przychody wyniosły 11 mld 148 mln zł, co oznacza wzrost o 21,5 proc. rdr.
Źródło: tvn24.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock