Chcesz założyć firmę, ale nie masz jeszcze pomysłu na własny biznes? Możesz wybrać gotowy i już sprawdzony sposób na zarabianie pieniędzy i skorzystać z franczyzy. Ten model biznesowy nie wymaga poświęcania wielu lat na budowanie rozpoznawalnej i docenianej marki. Na czym polega franczyza? Jakie oferty franczyz są dostępne na polskim rynku? Czy na franczyzobiorcy ciąży wiele obowiązków? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.
Czym jest franczyza?
Franczyza to współpraca między niezależnymi przedsiębiorcami - franczyzodawcą i franczyzobiorcą. W praktyce oznacza to prowadzenie własnego biznesu pod szyldem innej firmy lub marki, zgodnie z jej zasadami. Prawa do korzystania z niej odpłatnie udziela franczyzobiorcy franczyzodawca. Dzięki temu ten pierwszy może korzystać z nazwy, loga, koncepcji biznesu, patentów, czy wsparcia promocyjnego znanej marki. W ramach tak zwanego pakietu franczyzowego, franczyzobiorca może liczyć także na pomoc przy wyborze lokalizacji na prowadzenie działalności, rozwiązania trudności w trakcie prowadzenia działalności, właściwym wyposażeniu placówki.
Należy jednak pamiętać, że w przypadku zdecydowania się na ten model biznesowy, franczyzobiorca pozostaje niezależnym przedsiębiorcą. Oznacza to, że prowadzi działalność na własny rachunek i odpowiada za formalności związane z zatrudnieniem pracowników, czy rozliczeniami podatkowymi.
Franczyza i koszty
Jeżeli chcesz zacząć działać pod szyldem innej marki musisz jednak liczyć się z wydatkami. Minimalny próg kosztów inwestycyjnych jest często ustalany przez franczyzodawcę. Waha się on od kilkunastu tysięcy do kilku milionów złotych.
Należy też liczyć się z koniecznością uregulowania opłaty wstępnej za prawo do korzystania z przedmiotu franczyzy oraz opłat bieżących. To zazwyczaj kilka procent od wartości sprzedaży. Często wymagane jest też płacenie na fundusz reklamowy, gdyż to franczyzodawca odpowiada za promocję całej sieci franczyzy.
Franczyza - wady i zalety
Niewątpliwą zaletą franczyzy jest możliwość skorzystania z wiedzy i doświadczenia danej marki, jej kanałów dystrybucji, modelu sprzedaży, systemu promocji, czy współpracy z dostawcami. Działanie pod szyldem rozpoznawalnej marki może przyciągnąć też klientów.
Franczyza może też zapewnić lepsze warunki współpracy z kontrahentami, czy dostawcami. Jako duży podmiot, franczyzodawca negocjuje bowiem warunki dla całej sieci i może dzięki temu osiągnąć korzystniejsze rozwiązania.
Rozwiązanie nie pozbawione jednak wad – przez cały czas trwania umowy franczyzobiorca musi wpłacać franczyzodawcy określony procent obrotów lub stałą kwotę. Poniesienie tego dodatkowego kosztu może być trudne dla początkującego przedsiębiorcy.
Kolejną wadą jest ograniczenie samodzielności franczyzobiorcy. Niemal każda poważna decyzja musi uzyskać akceptację właściciela marki. Może się to nie spodobać osobą, które cenią niezależność.
Musimy też liczyć się z tym, że w wyniku nieodpowiednich działań innego franczyzobiorcy lub właściciela może ucierpieć cała marka, co może mieć wpływ także na twoje zyski.
Franczyza a obowiązki
Na franczyzobiorcy ciąży wiele obowiązków. Jest zobowiązany do dokonywania opłat za franczyzę i dostarczania franczyzodawcy np. sprawozdań finansowych. Franczyzodawca wymaga też określonego asortymentu, czy wyglądu placówki. Franczyzobiorca musi też uczestniczyć w promocjach, które ogłosi właściciel marki. Franczyzobiorca jest również często zobowiązany do tajemniczy dotyczącej tak zwanego know-how.
Franczyza w Polsce
Według ekspertów portalu Franchising.pl, obecnie w Polsce działa 1310 sieci franczyzowych i jest 83 tys. franczyobiorców. Najbardziej popularnymi franczyzowymi biznesami są sklepy spożywcze i gastronomia.
Wśród działających w Polsce sieci franczyzowych znajdują się m.in.: Carrefour Express, Żabka, McDonald's, Subway, czy Groszek.
Autor: mp / Źródło: tvn24bis