Nawrocki podpisał swój projekt w sprawie CPK. "Przywraca tradycyjny kształt"

Nawrocki
Karol Nawrocki o Centralny Port Komunikacyjny w swojej tradycyjnej formie dawał nadzieję, że pojawiło się koło zamachowe naszej gospodarki
Źródło: TVN24
Prezydent Karol Nawrocki przyjechał w czwartek na spotkanie z mieszkańcami Kalisza, gdzie ogłosił pierwszą inicjatywę ustawodawczą dotyczącą powrotu do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego w pierwotnym wariancie.

Podpisanie pierwszej inicjatywy ustawodawczej nowego prezydenta Karola Nawrockiego odbyła się w Kaliszu.

Złożenie projektu dotyczącego powrotu do "tradycyjnego kształtu Centralnego Portu Komunikacyjnego". Nawrocki zapowiedział podczas swojego środowego orędzia. Jak wskazywał, chodzi o to, byśmy "znaleźli swoje gospodarcze koło zamachowe na kolejne dekady, które da nam się rozwijać".

Prezydent Nawrocki podpisuje swój projekt ws. CPK
Prezydent Nawrocki podpisuje swój projekt ws. CPK
Źródło: EPA/PAP

Nawrocki o znaczeniu CPK

- Są z nami dzieci, jest młodzież, które głęboko w to wierzę, będą mogły w kolejnych dekadach, w kolejnych latach korzystać z Centralnego Portu Komunikacyjnego i sieci szybkich kolei, która jest potrzebna - mówił w Kaliszu prezydent Karol Nawrocki.

Podkreślił, że projekt ten ma szansę odmienić sposób, w jaki postrzegamy położenie geograficzne Polski, które w przeszłości było "źródłem cierpień". - Gdy patrzę na plan Centralnego Portu Komunikacyjnego i uzmysławiam sobie dzisiaj, także w kampanii wyborczej i we wszystkich społecznych nad nim pracach, widzę głębokie, strategiczne myślenie i próbę odmienienia paradygmatu, paradygmatu położenia topograficznego i geograficznego Polski - mówił.

- W ostatnich bowiem wiekach, a szczególnie w wieku XX, my jako wspólnota narodowa, my Polacy cierpieliśmy w związku z naszym położeniem geograficznym. Przez Polskę przetaczały się kolejne wojny. Polska była miejscem i państwem frontowym, a Centralny Port Komunikacyjny jeszcze nie w tym sensie głęboko ekonomicznym, ale w myśleniu o strategii naszego państwa na kolejne dekady - dodał.

Prezydent zwrócił również uwagę na gospodarczy wymiar CPK, który ma być impulsem do "przezwyciężenia obecnych wyzwań ekonomicznych". W jego opinii projekt ten jest kluczowy dla budowania silnej pozycji Polski w Europie.

- Polska była miejscem i państwem frontowym, a Centralny Port Komunikacyjny jeszcze nie w tym sensie głęboko ekonomicznym, ale w myśleniu o strategii naszego państwa na kolejne dekady. Daje nam wszystkim szansę i nadzieję, że w końcu zaczniemy, drodzy państwo, korzystać z tego, że jesteśmy położeni w samym sercu Europy, bo Polska musi być centrum handlowym i komunikacyjnym Europy - przekazał.

CZYTAJ WIĘCEJ O INICJATYWACH NOWEGO PREZYDENTA: Nie 21, tylko 71 obietnic Nawrockiego. I już terminy przesunięte>>>

"Nigdy nie zgodzę się na to"

Nawrocki stanowczo sprzeciwił się wykluczaniu miast średnich i powiatowych z korzyści płynących z CPK, wskazując na Kalisz jako symbol takich miejscowości. Podkreślił, że projekt powinien służyć całemu krajowi, a nie tylko wielkim aglomeracjom.

- Kalisz staje się dzisiaj, szanowni państwo, symbolem wielu podobnych miast, które zostały wyrzucone, wyeliminowane z rządowego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, takich jak Jastrzębie-Zdrój, jak Włocławek, jak Łomża. Nigdy jako prezydent Polski nie zgodzę się na to, aby eliminować miasta średnie, ale także Polskę powiatową z dystrybuowania tych wszystkich dóbr, które razem wypracowujemy. Tak, Polska jest też bogata waszą pracą, pracą tutejszych przedsiębiorców, waszymi podatkami i to musi znaleźć odzwierciedlenie w projekcie dotyczącym naszej przyszłości - zaznaczył.

W swoim wystąpieniu prezydent akcentował konieczność współpracy i dialogu na rzecz realizacji CPK, wzywając do uwzględnienia głosu obywateli oraz przedsiębiorców, którzy mają być fundamentem tego projektu.

CPK jednym z priorytetów Nawrockiego

W środę, w Sejmie, prezydent Karol Nawrocki zapowiedział regularne poruszanie tematu CPK, podkreślając, że przełomowe inwestycje w Polsce są "często zablokowane, okrojone lub w najlepszym razie opóźnione".

Karol Nawrocki podczas swojego pierwszego wystąpienia jako Prezydent RP
Karol Nawrocki podczas swojego pierwszego wystąpienia jako Prezydent RP
Źródło: PAP/Radek Pietruszka

Podczas czwartkowego spotkania z mieszkańcami Kalisza ujawnił nowe plany dotyczące realizacji CPK, który uważa za kluczowy dla zrównoważonego rozwoju państwa.

CZYTAJ TEŻ: Jedna z kluczowych obietnic Nawrockiego. Oni mają nie zapłacić podatku>>>

Trwają prace nad CPK

- Jeszcze w 2025 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny złoży wniosek o pozwolenie na budowę lotniska pod Baranowem - zapowiedział we wtorek pełnomocnik rządu do spraw CPK Maciej Lasek. W 2026 roku ma zostać podpisana umowa na budowę terminala. Wtedy też ruszą prace. Otwarcie planowane jest na 2031 rok.

CPK
CPK
Źródło: CPK

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Centralny Port Komunikacyjny - mapa
Centralny Port Komunikacyjny - mapa
Źródło: Maciej Zieliński/PAP

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

OGLĄDAJ: Nawrocki: domagam się, by CPK nie był kołem bez szprych
pc

Nawrocki: domagam się, by CPK nie był kołem bez szprych

pc
Ten i inne materiały obejrzysz w subskrypcji
Zobacz także: